استیضاح ترامپ

تهران- ایرنا- مجلس نمایندگان آمریکا آبان ۱۳۹۸ با ۲۳۲ رای به استیضاح «دونالد ترامپ» رسمیت بخشید. این استیضاح به دنبال انتشار یک فایل صوتی به جریان افتاد که در آن رییس‌جمهوری آمریکا اعطای کمک‌های مصوب واشنگتن به اوکراین را تلویحاً منوط به همراهی کی‌یف در بررسی تخلفات پسر «جو بایدن» رقیب دموکرات ترامپ کرده بود.

ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۹ برای ترامپ به خاطر مطرح شدن یک پرونده سنگین سیاسی به‌شدت پرچالش بود. موضوع ممانعت از اعطای کمک مالی حدود ۴۰۰‌ میلیون دلاری به اوکراین و درخواست خارج از عرف ترامپ از همتای اوکراینی در زمینه تحقیق در مورد فعالیت اقتصادی نزدیکان جو بایدن، باعث شد که چهره‌های دموکرات پس از ناکامی‌ در گزارش کمیته مولر، دستاویز دیگری را برای زیر سوال بردن و حتی برکناری ترامپ پیدا کنند.

این ماجرا که به «اوکراین گیت» معروف شد تقریبا از ماه سپتامبر ۲۰۱۹ رسانه‌ای شد اما گویا ترامپ در چند ماه قبل از آن چنین اقدامی ‌را انجام داده بود. افشای محتوای گفت و گوی ترامپ با رییس‌جمهوری اوکراین از سوی برخی کارکنان اطلاعاتی باعث شد تا کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان چند ماه را برای جمع‌آوری اسناد و انجام تحقیقیات و دریافت شهادت‌ها که بخش مهمی ‌از روند استیضاح در آمریکا است، صرف کنند.

با توجه به آنکه ۴۵ سناتور دموکرات، ۵۳ سناتور جمهوری‌خواه و ۲ نفر نیز مستقل بودند، از همان ابتدا مشخص بود که کسب نظر موافق حداقل دو سوم سناتورها (۶۷ تن) با استیضاح اقدامی بسیار سخت و حتی ناشدنی است.

اواخر آذرماه سال ۹۸ مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۳۰ رای موافق در مقابل ۱۹۷ رای مخالف بند اول قطعنامه استیضاح ترامپ مبنی بر اتهام «سوء استفاده از قدرت» و با ۲۲۹ رای موافق در مقابل ۱۹۸ رای مخالف بند دوم‌ این قطعنامه مبنی بر اتهام «کارشکنی در تحقیقات کنگره» را تصویب کردند و پرونده را به مجلس سنا ارجاع دادند. نظرسنجی‌ها در ایالات متحده نشان داد نزدیک به ۵۰ درصد از مردم آمریکا نیز موافق استیضاح و برکناری دونالد ترامپ بودند.

در تمام این دوره چندماهه ترامپ به انواع ترفندها از تهدید شاهدان تا حملات رسانه‌ای به دموکرات‌ها و حتی تحت فشار قرار دادن سناتورها متوسل شد تا در حد امکان راه موفقیت استیضاح را سد کند.با ‌این‌حال فرایند استیضاح با دو دیدگاه متعارض روبه‌رو بود. جمهوری‌خواهان تاکید داشتند که اگر قرار است استیضاح برگزار شود باید هر چه سریعتر و قبل از آغاز سال ۲۰۲۰ باشد. در مقابل هدف دموکرات‌ها طولانی کردن فرایند و کشاندن موضوع به زمانی نزدیک به تبلیغات انتخاباتی سال ۲۰۲۰ بود.  

اگرچه از همان ابتدا مشخص بود که دموکرات‌ها نمی‌توانند طیف درخور توجهی از سناتورهای جمهوریخواه (نزدیک به ۲۰ سناتور) را با خود هم‌جهت سازند اما روند بررسی پرونده در سنا هم نه تنها شفاف بلکه حتی عادلانه هم نبود. دموکرات‌ها موفق نشدند شاهدان مهم خود را برای ادای شهادت به سنا دعوت کنند. حتی دسترسی دموکرات‌ها به برخی اسناد خاص در نهادهای اطلاعاتی، وزارت امور خارجه و کاخ سفید هم محدود شده بود.

سرانجام سنای آمریکا بعد از چند روز مناقشه نفس‌گیر درباره استیضاح رییس‌جمهوری ‌این کشور با ۵۲ رای در مقابل ۴۸ رای، در هر دو بند اتهامی ‌یعنی سوء‌استفاده از قدرت در پرونده اوکراین‌گیت و جلوگیری از اجرای عدالت، رأی به «بی‌گناهی» دونالد ترامپ داد و او را تبرئه کرد.

همزمان با بررسی این پرونده در مجلس سنا «جان بولتون» مشاور امنیتی ملی آمریکا که چند ماه قبل‌تر، توسط ترامپ اخراج شده بود خبر داد که در کتاب خاطرات خود جزئیاتی از پرونده اوکراین گیت را افشا می‌کند. 

رویکرد سنای آمریکا به استیضاح ترامپ در حالی بود که بسیاری از سیاستمداران و مردم‌ ایالات متحده نسبت به ‌این اقدام موضع‌ منفی گرفتند و از آن به عنوان «روزی شرم‌آور و غم‌انگیز» برای مجلس سنا و تاریخ ‌این کشور یاد کردند؛‌جزییات بیشتر این رویکرد مردم و سیاستمداران را اینجا می توانید مطالعه کنید.

برچسب‌ها

اخبار پرونده