گرامیداشت هفته وحدت (سال ۹۸)

تهران- ایرنا- آیین های گرامیداشت هفته وحدت که هر سال طی ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول در سراسر ایران و تعدادی دیگر از کشورهای مسلمان برگزار می‌شود در سال ۱۳۹۸ نیز از ۱۸ آبان ماه به مدت یک هفته با برپایی مراسم گوناگون فرهنگی و مذهبی همراه بود.

فاصله بین ۱۲ ربیع‌الاول به مناسبت سالگرد ولادت پیامبر اکرم(ص) بنا بر روایات اهل سنت تا ۱۷ ربیع‌الاول که تاریخ ولادت آن حضرت بنابر روایات موجود در شیعه است، از سوی امام خمینی(ره) و به پیشنهاد آیت الله منتظری از ۶ آذر سال ۱۳۶۰ شمسی به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.

امسال نیز همزمان با هفته وحدت برنامه های مختلفی با نام جشن‌های بهار مهربانی در سراسر کشور برگزار و در این برنامه‌ها بر اهمیت حفظ وحدت و ضرورت پرهیز از اختلاف در برابر تهدیدات دشمنان تاکید شد.

سی و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی نیز به مناسبت میلاد با سعادت پیامبر اسلام(ص) و هفته وحدت با شعار «قدس، محور وحدت امت» با شرکت ۳۵۰ شخصیت برجسته خارجی از ۹۰ کشور جهان به مدت سه روز (از ۲۳ تا ۲۵ آبان‌ماه جاری) در تهران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در مراسم افتتاح این کنفرانس با تاکید بر لزوم تقویت وحدت بر ضرورت حل و فصل مسائل منطقه توسط مردم منطقه تاکید کرد که متن کامل سخنان وی از طریق لینک زیر قابل مشاهده است:

 روحانی: مسائل منطقه باید توسط مردم منطقه حل و فصل شود

سخنان حضرت آیت الله خامنه‌ای در سالروز ولادت با سعادت پیامبر اسلام(ص) در دیدار با مسئولان نظام، مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، سفیران کشورهای اسلامی و جمعی از قشرهای مختلف مردم و بازتاب آن در رسانه های خارجی از رویداد های مهم هفته وحدت سال ۱۳۹۸ بود که در قالب لینک های زیر متن کامل سخنان ایشان قابل ملاحظه است:

علت مصائب امروز جهان اسلام ضعف اتحاد اسلامی است

بیانات رهبری در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی‌

مهمانان سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی همچنین با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با آرمان های معمار کبیر انقلاب اسلامی نیز تجدید میثاق کردند که در این مراسم سید حسن خمینی نوه امام راحل به سخنرانی پرداخت و بر ضرورت یکصدایی در جهان اسلام و تقویت وحدت تاکید کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) پوشش برنامه های هفته وحدت را همچون سال های گذشته با اولویت در دستور کار قرار داد و ضمن تولید محتوا با محورهای مختلف به این مناسبت، آیین های مختلف را نیز پوشش داد که در قالب خبرهای پیوست این پرونده قابل مشاهده است.

اخبار پرونده