رنج آب در خوزستان

تهران -ایرنا- عصر روز دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ بارش باران بیشتر مناطق استان خوزستان از جمله اهواز را دچار آبگرفتگی کرد و مردم برخی مناطق بار دیگر مجبور شدند برای چندین روز رنج آبگرفتگی در محل زندگی و کار خود و خسارات وارده را تحمل کنند. 

قطع آب، برق و گاز در برخی مناطق این استان، مردم را در زمینه تامین غذا با مشکل مواجه کرد و زنگ خطر شیوع برخی بیماری ها همچون وبا و سالک پس از آبگرفتگی وسیع بر نگرانی ها می‌افزود.نبود شبکه مناسب فاضلاب مهمترین عامل بروز این مشکلات اعلام و بر حل آن تاکید شد.

این درحالی بود که امدادرسانی به مردم پس از بارش باران شدید و آبگرفتگی مناطق مختلف استان آغاز شد و نیروهای بسیج، سپاه و ارتش نیز با حضور پررنگ خود همدوش با نهادهای ذیربط دولتی به یاری مردم شتافتند و در پی مهار بحران برآمدند.

تشکیل گروه های جهادی به همت بسیجیان به منظور کمک به جابه جایی افراد میانسال و بیمار به مناطق امن و تامین روزانه حداقل پنج هزار پرس غذا از جمله این اقدامات بود. 

بنا بر اعلام هلال احمر چهار هزار و ۱۱۲ خانوار در خوزستان درگیر با آبگرفتگی بودند که امدادرسانی و توزیع دهها هزار بسته بهداشتی و غذایی از جمله اقدامات بود.

همچنین در جلسه چهارم آبان ماه هیات دولت، برای خانواده‌هایی که در جریان آبگرفتکی خوزستان دچار خسارت شدند ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض تصویب شد که از این مبلغ ۵۰ میلیون ریال آن برای تعمیر واحد مسکونی و ۵۰ میلیون ریال دیگر برای تعمیر لوازم خانگی اختصاص داشت .همچنین مصوب شد که مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه برای لوازم خانگی پرداخت ‌شود و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال دیگر برای تعمیر واحدهای مسکونی تسهیلات داده خواهد شد.

«اسماعیل نجار» رییس سازمان مدیریت بحران کشور در حاشیه بازدید از مناطق مختلف درگیر با آبگرفتگی در اهواز و کوت عبدا...(مرکز شهرستان کارون) در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه زیرساخت فاضلاب اهواز نیازمند کاری اساسی است توضیح داد: مساله فاضلاب از آب‌های سطحی باید تفکیک شود چرا که شبکه فاضلاب کنونی اهواز گنجایش فاضلاب و آب‌های سطحی را با یکدیگر ندارد و با یک بارندگی موجب خروج و بیرون زدگی فاضلاب می شود.

صدور دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اختصاص ۷۰ میلیون یورو از محل صندوق ملی توسعه برای کمک به مردم خوزستان از جمله خبرهای خوبی بود که تشکر اهالی و مسوولان استان را به دنبال داشت؛ گرچه برخی مسوولان از جمله «محمدهادی قنوات» عضو شورای شهر اهواز اظهارامیدواری داشتند که با نظارت همگانی سرنوشت این بودجه به سرنوشت وام بانک جهانی برای توسعه شبکه فاضلاب اهواز دچار نشود و دردی از مشکلات مردم دوا شود.

«محمدباقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز که به نمایندگی از هیات دولت برای رسیدگی به مشکلات ناشی از بارندگی های خوزستان ۳۰ آذر ماه وارد این استان شد، پس از ورود به اهواز در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان شرکت کرد و اظهار داشت: طبق گزارشی که ارائه شد چیزی حدود ۲ تا ۲هزار و ۵۰۰ خانوار در استان خوزستان در بارندگی اخیر دچار آسیب و خسارت شدند.

با همه تلاش های صورت گرفته جهت امدادرسانی و جبران خسارت های ناشی از سیل در خوزستان، این سوال مطرح بود که چرا با وجود هشدارهای قبلی، تمهیدات لازم برای جلوگیری از این بحران صورت نگرفته است. «مهدی قمشی» رییس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز درباره وضعیت آبگرفتگی، علل و راهکارهای آن گفت: در واقع ما غافلگیر نشدیم و پیش بینی‌ها خوب بوده و مسئولان رده بالای کشور متقاعد شده بودند در اهواز مشکل دفع فاضلاب و آب‌های سطحی وجود دارد، اما در عملی نشدن طرح‌ها مقصرانی وجود دارد که باید مشخص و معرفی شوند، بنابراین با توجه به خسارتی که به شهر وارد شده است دیگر جایی برای تعارف باقی نمی­ماند و اکنون وقت مچگیری است. وی افزود: گفته شده کارشناسان و بازرسان بانک جهانی از کار رضایت نداشته و اعلام کرده‌اند که پیشرفت کار به تناسب پولی که داده‌اند نبوده و به همین دلیل مابقی اعتبار بانک جهانی تخصیص داده نشده است که باید  این مسئله روشن شود.

حجت الاسلام والمسلمین «سید عبدالنبی موسوی فرد» نماینده ولی‌فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز نیز ۲۹ آذر ماه در خطبه های نماز جمعه گفت: مشکلاتی که اینک در اهواز مشاهده می‌کنیم محصول سوءمدیریت برخی از مدیران در گذشته است اما اکنون مدیریت کلان استان تلاش فراوانی دارد تا این مشکلات برطرف شود.

برچسب‌ها

اخبار پرونده