گام سوم انتخابات مجلس، پایان نام نویسی داوطلبان

بررسی‌ هیات‌های نظارت استانی شورای نگهبان نسبت به احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز شنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۸ به پایان رسید.

همچنین نتایج نهایی تایید صلاحیت شدگان این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۲۲ بهمن ۹۸، از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شد. طبق فهرست برنامه های انتخابات، شورای نگهبان نتایج نهایی تایید و ردصلاحیت شدگان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را به وزارت کشور اعلام کرد و وزارت کشور هم این اسامی را در اختیار حوزه های انتخابیه سراسر کشور قرار داد. 

فرمانداران سراسر کشور اسامی تاییدصلاحیت شدگان را در تاریخ ۲۳ بهمن ۹۸ به صورت آگهی منتشر کردند. بیش از ۱۶ هزار نفر در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نام نویسی کردند که از این تعداد ۱۱درصد زن بودند. حدود ۹۰ درصد در مرحله هیات اجرایی تایید صلاحیت شدند که در مرحله هیات نظارت این میزان به نصف رسید. اگر چه با شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده، پیگیری ها و ارسال مدارک، حدود ۲ هزار نفر از ردصلاحیت شدگان، در مرحله اعتراض به شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند اما تعدادی هم که در هر دو مرحله هیات اجرایی و هیات نظارت تایید صلاحیت شده بودند با بررسی های شورای نگهبان ردصلاحیت شدند.

شورای نگهبان اعلام کرد:‌«اگر چه زمان بررسی بسیار کم و تعداد پرونده‌ها بسیار زیاد بود، اما تلاش شد هیچ پرونده‌ای در این فرصت محدود، بررسی نشده باقی نماند.» براساس گفته  سخنگوی شورای نگهبان تمامی کسانی که نامزد انتخاباتی شده اند با دریافت پیامک از وضعیت رد یا تایید صلاحیت خود مطلع شده‌اند. عباس کدخدایی، در صفحه توئیتر خود نوشت: «بر اساس تبصره ۲ ماده ۵۲ قانون انتخابات، فرمانداران یا بخشداران موظفند نظر هیأت مرکزی نظارت مبنی بر تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان را که از هیأت نظارت استان دریافت نموده‌اند، به نامبردگان ابلاغ تا در صورت اعتراض به رد صلاحیت خود کتباً به شورای نگهبان شکایت نمایند.»

وزیر کشور در خصوص چگونگی بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی گفت: «در این دوره از انتخابات با تغییر قانون در سال ۱۳۹۵، دادستان‌های مراکز حوزه انتخابیه به ترکیب هیات‌های اجرایی اضافه شدند و نماینده شورای اسلامی شهرستان از جمع معتمدین حذف شد. هیات‌های اجرایی بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه و مبتنی بر موازین قانونی مأموریت بررسی صلاحیت داوطلبان را به انجام می‌رساندند.» منظور از مراجع چهارگانه وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری و ثبت احوال است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که هیچ طیف گسترده‌ای از رد صلاحیت‌ها وجود نداشته است، گفت: با توجه به تایید صلاحیت بیش از ۷۱۰۰ داوطلب حضور در مجلس که بالای ۵۰ درصد ثبت نام کنندگان است، همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی می‌توانند در انتخابات حضور داشته باشند.

اما اعلام نتیجه بررسی‌ها مبنی بر احراز صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس برای برخی اشخاص از جناح های سیاسی به ویژه اصلاح طلبان خبر خوبی نبود. بسیاری از اشخاص سرشناس جریان های سیاسی، از جمله ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس از گذرگاه شورای نگهبان نتوانستند به سلامت رد شوند در نتیجه با اعلام رد صلاحیت ۳۰ درصد از داوطلبان در این مرحله از رسیدگی‌ها، برخی از چهره های سیاسی مشهور نیز از گردونه رقابت های انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس حذف شدند.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند امسال برای تعیین ۲۹۰ نماینده در ۲۰۸ حوزه انتخابیه کشور برگزار شد.

برچسب‌ها

اخبار پرونده