پیدا و پنهان عین‌الاسد

تهران- ایرنا- حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق و پنهانکاری مقام‌های آمریکایی درباره خسارت‌های ناشی از این حمله و همچنین واکنش‌ شخصیت ها و تحلیلگران سیاسی به این موضع دولت آمریکا، مهمترین موضوعات مورد بحث رسانه های جهان در نیمه دوم دی ماه ۱۳۹۸ بود. 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ با حمله موشکی به پایگاه «عین‌الاسد» در استان الانبار عراق که میزبان نیروها و تجهیزات آمریکایی بود، وعده «انتقام و سیلی سخت» از آمریکایی‌ها به تلافی به شهادت رساندن سردار سپهبد «قاسم سلیمانی»، «ابومهدی المهندس» و همراهانشان را آغاز کرد.

توان موشکی ایران و دقت موشک‌های نقطه‌زن به کاررفته در این عملیات سطح جدیدی از توانمندی نظامی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت. با وجود آنکه واشنگتن همواره به انکار میزان خسارت‌های زیرساختی و جانی ناشی از این حمله پرداخته است، بسیاری از رسانه‌ها، تحلیلگران و حتی برخی از چهره‌های سیاسی و نظامی داخلی آمریکا بر کاری بودن حمله موشک‌های نقطه زن ایران به عین‌الاسد تاکید کردند.

نشریه انگلیسی «اکونومیست» در گزارشی پیرامون این حملات موشکی نوشت: آنچه تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، نقطه‌زن بودن موشک‌های ایران است که دیگر این علم فقط در سیطره آمریکا نیست. این نشریه افزود: تصاویر ماهواره‌ای، نشان دهنده دقیق بودن موشک های اصابت کرده دارد، ایران به «قلب» یک پایگاه وسیع نظامی آمریکایی زده است.

ساعاتی بعد در حالی که هنوز جهان در بهت این خبر بود «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا توییت کرد: همه چیز خوب است. موشک‌هایی از ایران به سوی دو پایگاه واقع در عراق شلیک شد. ارزیابی تلفات و خسارت‌های در حال انجام است. تا حالا همه چیز خوب بوده است.

اما چند روزی طول نکشید که ترامپ وادار به اعتراف در خصوص آسیب‌های ناشی از حمله ایران به عین‌الاسد شد و مقام‌های آمریکایی از آسیب مغزی نظامیان‌شان در عین‌الاسد خبر دادند.

مقام‌های آمریکایی از رییس جمهوری این کشور تا مقام‌های پنتاگون، از زمان حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین الاسد همه تلاش خود را برای پنهان کردن تلفات این حمله انجام دادند، اما به‌تدریج مجبور به افشای واقعیت شدند به طوری که ابتدا تعداد مجروحان را ۳۴ نفر و بعد ۱۱۰ نفر اعلام کردند.

پس از آنکه پنتاگون اعتراف کرد ۱۱۰ نظامی آمریکایی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین الاسد دچار آسیب مغزی شده‌اند، یک سخنگوی این سازمان -با انکار پنهانکاری آمریکا- اذعان کرد سران ارتش آمریکا یک هفته پس از حمله موشکی از این موضوع اطلاع یافته‌اند!

به دنبال مخفی‌کاری و اظهارات ضد و نقیض ‌آمریکایی‌ها در مورد تلفات و لطمات ناشی از حمله ایران به عین‌الاسد، برخی رسانه‌ها به انتقاد از این رویکرد آمریکا پرداختند. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی به مخفی‌کاری و تناقض‌گویی مقام‌های پنتاگون درباره تلفات ناشی از حملات موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد پرداخت.

خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز در تارنمای خبری خود نوشت: چندین پرسنل نظامی پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق در جریان حمله موشکی هشتم ژانویه (۱۸ دی ماه) ایران برخلاف اعلام قبلی پنتاگون، دچار جراحات ناشی از این حمله شدند. صدمات وارده به نظامیان آمریکایی مستقر در این پایگاه جدی‌تر از برآوردهای اولیه پنتاگون حکایت دارد.

به دنبال تلاش دولت ترامپ برای ناچیز نشان دادن آسیب‌های ناشی از حمله ایران به عین‌الاسد، بسیاری از چهره‌های سیاسی، نظامی و تحلیلگران رسانه‌ای به انتقاد از این رویکرد ترامپ پرداختند. «شیلا جکسون لی» نماینده ایالت تگزاس در مجلس آمریکا در توئیتی نوشت: آسیب مغزی را نمی‌توان به شوخی گرفت یا ساده انگاشت. حمله ایران موجب شد تا سربازان ما در میدان نبرد مجروح شوند و سخنان رییس جمهوری در مورد این جراحات زشت و بی‌ملاحظه بود. این نماینده دموکرات در توئیتی دیگر سرپوش نهادن بر حقیقت جراحات سربازان آمریکایی را مذموم شمرد و خواهان قدردانی از آنان شد.

«کریس مورفی» سناتور حزب دموکرات آمریکا نیز با انتقاد از پنهانکاری‌های ترامپ در مورد تلفات حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق گفت: رییس جمهوری به دنبال فریب افکار عمومی است. 

«دیوید لاپان» سخنگوی سابق پنتاگون هم با انتقاد از اعترافات قطره‌چکانی مقام‌های آمریکایی به تلفات پایگاه عین الاسد گفت: این چنین اطلاع رسانی باعث موج بی‌اعتمادی میان مردم می‌شود.

برچسب‌ها

اخبار پرونده