گام پنجم انتخابات مجلس، تبلیغات نامزدها

تهران- ایرنا- نتایج نهایی تایید صلاحیت‌شدگان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام شد و وزارت کشور هم این اسامی را در اختیار حوزه های انتخابیه سراسر کشور قرار داد. فرمانداران سراسر کشور اسامی این افراد را ۲۳ بهمن منتشر کردند. مطابق این فهرست در تمام کشور ٧هزار و ١٤٨ نفر تأیید و ٧هزار و ٢٩٦ نفر تأیید نشدند.

در همین روز ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ شماره ۱۲ اعلام کرد: در اجرای ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۴۰ آیین نامه اجرایی آن در خصوص زمان شروع و پایان فعالیت‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، فعالیت های تبلیغاتی تمامی نامزدهای تایید صلاحیت شده از بامداد پنجشنبه ۲۴ بهمن آغاز می‌شود و ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه اول اسفند یعنی ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای پایان می‌یابد.

به دنبال آغاز زمان قانونی این مرحله، تبلیغات نامزدهای تایید صلاحیت شده به‌طور رسمی کلید خورد و فضای سیاسی کشور بیشتر رنگ و بوی انتخاباتی گرفت و رقابتی‌تر شد.

در این مرحله احزاب و تشکل‌های سیاسی با رونمایی از فهرست‌­های انتخاباتی به معرفی کاندیداهای مورد حمایت خود پرداختند. ماراتن تبلیغات کاندیدها و هوادارن آن­ها در این دوره نه تنها به روش‌­های سنتی بلکه در عرصه‌­های جدید و با ابزارهای نوین نیز تجربه می­‌شد.

بسیاری از  تشکل‌­ها و نامزدهای مستقل و منفرد در این انتخابات برای بیان شعارها و ارائه برنامه‌­های خود ترجیح دادند به جای صرف هزینه‌­های سنگین برای تبلیغات کاغذی و نصب بنر، تلاش خود را بر تبلیغات در شبکه‌­های اجتماعی و فضای مجازی متمرکز کنند و حتی عده‌­ایبه معرفی خود از طریق تماس­‌های تلفنی با شهروندان روی آوردند.

همین وضعیت به بروز تخلفات و جرائمی از سوی برخی ستادها و هواداران کاندیداها منجر شد به طوری که ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ حجت الاسلام «محمدجعفر منتظری»، دادستان کل کشور از نامزدان انتخابات مجلس و هواداران آنها خواست برای برگزاری انتخاباتی امن و سالم در فعالیت‌های انتخاباتی شان قانون را رعایت کنند. وی همچنین خطاب به مردم گفت: فضای مجازی با شایعه پراکنی، دروغ پراکنی و تخریب چهره‌ها به دنبال ایجاد ناامنی در انتخابات است و از مردم بصیر تقاضا می‌کنیم فریب فضای مجازی را نخورند و اطلاعات را از منابع صحیح دریافت کنند و از کسانی درباره صلاحیت نامزدها تحقیق کنند که اطلاعات کافی را داشته باشند و به هیچ وجه به فضای مجازی اعتماد نکنند.

همچنین در همین روز ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه ای از نامزدهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خواست که شماره حساب و نماینده مالی خود را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه اعلام کنند.

با نزدیک شدن به زمان پایان تبلیغات، ستاد انتخابات کشور روز ۳۰ بهمن در اطلاعیه ای از احزاب، گروه­‌های سیاسی، نامزدها، هواداران و عموم مردم خواست پس از پایان مهلت زمان تبلیغات، از انجام هر گونه فعالیت تبلیغی له یا علیه نامزدها پرهیز و هنگام حضور در شعب اخذ رأی نیز از همراه داشتن هر گونه اقلام یا نماد تبلیغاتی (نظیر: عکس، بروشور) خودداری کنند.

اخبار پرونده