نشست پانزدهم کمیسیون مشترک برجام در وین

تهران- ایرنا- اولین نشست کمیسیون مشترک برجام پس از فعال شدن سازوکار حل اختلاف در این توافق و در مجموع پانزدهمین دور از این نشست‌های مشترک، روز چهارشنبه ۷ اسفند ماه ۱۳۹۸ با حضور نمایندگان کشورهای باقی‌مانده در برجام و نماینده اتحادیه اروپا، به میزبانی وین برگزار شد.

این نشست در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور ­خارجه ایران و گروه ۱+۴ به ریاست مشترک «سیدعباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان و «هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین آغاز به کار کرد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت که شرکت‌کنندگان در کمیسیون مشترک برجام پایبندی خود را به این توافق به عنوان عنصر مهم معماری عدم اشاعه هسته‌ای مورد تاکید قرار دادند. وی در توئیتی فضای پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام را اداری توصیف کرد و افزود: قرار شد کارشناسان درباره اجرای تعهدات برجام و مسائل اقتصادی رایزنی کنند.

«وانگ کن» سفیر چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز پس از پایان نشست تصریح کرد: اعضا به سرعت در تلاشند تا این توافق را نجات دهند. این مقام چینی در گفت‌وگو با خبرنگاران از اختلاف‌نظر بین اعضا، درخصوص فعال شدن سازوکار حل اختلاف در برجام خبر داد اما تصریح کرد در نشست امروز صحبتی در این رابطه صورت نگرفت. نماینده چین همچنین نسبت به تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران هشدار داد.

معاون وزیر امور خارجه ایران نیز پس از پایان نشست و در جمع خبرنگاران با اشاره به تمایل طرف‌های اروپایی برای حفظ این توافق، تصریح کرد که برجام هنوز زده است. سید عباس عراقچی گفت: به نوعی برجام از نوعی تعادلی برخوردار شده که متاسفانه تعادلی در سطح پایین است. با بازگشت تحریم‌ها، انتظارات اقتصادی ایران برآورده نشد و در مقابل ایران تعهداتش را کاهش داد. با این حال تلاش کشورهای باقیمانده در برجام برای حفظ برجام ادامه دارد و جمهوری اسلامی ایران هم در هر جلسه و از جمله این جلسه تأکید کرده که بدون برآورده شدن انتظارات ما در حوزه‌های اقتصادی بازگشت کامل ایران به برجام مقدور نیست.

نکته قابل توجه در این نشست، پایان زودهنگام آن بود که کمتر از دو ساعت از آغاز برگزاری به پایان رسید. خبرنگار وال‌استریت که برای پوشش این نشست در وین به‌سر می‌برد در توئیتی نوشت: شاید این کوتاه‌ترین نشست کمیسیون مشترک برجام باشد. امروز کمی زودتر از همیشه شروع شد و کمی پس از ظهر به پایان رسید.

در پایان پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام بیانیه‌ای منتشر شد که در آن همه اعضا با یادآوری اینکه این توافق، عنصر کلیدی ساختار عدم اشاعه جهانی محسوب می‌شود، بر اهمیت صیانت از آن تاکید کردند.

متن کامل بیانیه این نشست به شرح این لینک قابل ملاحظه است.

برچسب‌ها

اخبار پرونده