سقوط کم سابقه قیمت نفت بعداز اجلاس بد اوپک

تهران- ایرنا- بعداز دو اجلاس ۱۷۸ اوپک و اوپک پلاس در وین که زنگنه وزیر نفت ایران آن را بدترین اجلاس این سازمان خواند، بهای جهانی طلای سیاه به طرزی کم سابقه از زمان جنگ خلیج فارس درسال ۱۳۶۹(۱۹۹۱ میلادی) تاکنون سقوط کرد و ناظران آن را نتیجه بازی با آتش نفت سعودی و روسیه ارزیابی کردند.

اجلاس ۱۷۸ اوپک و هشتمین نشست مشترک وزرای اوپک و غیر اوپک که ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد در حالی به پایان رسید که برخلاف پیش‌بینی اغلب کارشناسان نفتی توافقی میان کشورهای صادرکننده نفت در اوپک و صادرکنندگان غیر اوپک حاصل نشد زیرا از میان حدود ۱۰ صادرکننده نفت غیراوپک روسیه با توافق همراهی نکرد.

اعضای اوپک روز پنجشنبه ۱۵ اسفند با صدور بیانیه‌ای پیشنهاد کردند برای جلوگیری از آثار منفی شیوع ویروس کرونا در بازارهای جهانی، روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت از تولید خود را کاهش دهند. بر اساس این بیانیه، سهم اوپک از این میزان یک میلیون بشکه و سهم غیراوپک ۵۰۰ هزار بشکه تعیین شده بود. در حالی که همه انتظار داشتند این طرح در هشتمین نشست اوپک و اوپک پلاس به نتیجه برسد و قیمت‌ها افزایش پیدا کند، روسیه با این توافق همراه نشد و نفت ۹ درصد از ارزش خود را از دست داد.

بر اساس گزارش­‌ها «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در نشست وین، به درخواست «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان برای همراهی با کاهش تولید نفت اوپک، پاسخ منفی داد.

از نظر «بیژن زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، این نشست اوپک یکی از نشست‌های "بد" این سازمان بود که در تاریخ این سازمان دیده بود. وی اظهار داشت: روسیه و عربستان نتوانستند به نتیجه برسند.

قیمت نفت خام پس از ناکامی در توافق اوپک با روسیه و کاهش قیمت‌ها توسط عربستان، بزرگ‌ترین سقوط قیمت را در نزدیک به ۳۰ سال گذشته تجربه کرد. این سیر نزولی، بار دیگر نگرانی‌هایی را در برخی جوامع متکی به این حامل انرژی ایجاد کرد؛ امری که در بلندمدت می‌تواند ضربه سختی به اقتصاد کشورهای مختلف وارد کند.

برخی کارشناسان اقتصادی این رویه را آغاز جنگ نفتی خواندند؛ جنگی که تبعاتش گسترده خواهد بود زیرا عربستان سعودی پس از چند سال کاهش تولید و عدم همراهی عملی برخی اعضای اوپک و غیر اوپک در رعایت تعهدات‌شان، احساس کرد که رهبری‌اش در بازار نفت خدشه‌دار شده و حتی روسیه هم به طور کامل به تعهدات پذیرفته‌اش در جلسات عمل نمی‌کند. در واقع عربستان می‌داند امسال تقاضا کم است و رشد شیل آمریکا نیز می‌تواند سهم بازارش را محدود کند. تحلیل رسانه ها از تبعات این وضعیت را اینجا می‌توانید بخوانید.

برچسب‌ها

اخبار پرونده