سیزده‌به‌در در روزگار کرونا

سیزدهم فروردین ۱۳۹۹ با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، خلوت‌ترین «سیزده‌به‌در» در همه سال‌های گذشته بود چراکه، مردم در خانه ماندند.

حسن ختام آیین‌های نوروزی ایرانیان با آیین سنتی سیزده به‌در در روز سیزدهم فروردین با سنت‌هایی مثل گرده زدن سبزه‌ و حضور در طبیعت همراه بوده است اما سال ۹۹، کرونا، گره در کار انداخت و پای این آیین در زنجیر ویروس گرفتار شد. در این سال، نوروز و بسیاری از آیین‌هایش، دیدوبازدیدها، گشت وگذارها و در آخرِ نوروز، سیزده‌ به‌در، روز گرامیداشت طبیعت را به گونه‌ای دیگر رقم زد.

مسئولان وزارت بهداشت و درمان از مردم درخواست کردند تا برای حفظ سلامت خود و جامعه در خانه بمانند و در سیزدهم فروردین به بیرون نروند. مسئولان ابتدا با هشدار دادن نسبت به ماندن در منزل سعی در آگاهی دادن کردند ولی کار به جایی رسید که این بار دستور طرح فاصله­‌گذاری اجتماعی صادر شد تا کمترین نوع ارتباط بین افراد جامعه شکل بگیرد. قوانین پیشگیری از ابتلا به کرونا موجب شد تا تردد خودروها در روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین در برخی شهرهای ایران ممنوع شود و بدین ترتیب سال ۹۹، روز طبیعت همه در خانه‌های‌شان ماندند.

در تهران حدود یک هزار پارک کوچک و بزرگ وجود دارد که شهرداری به عنوان متولی و مدیریت آن از پایتخت نشینان درخواست کرد از اجتماع در این اماکن خودداری کنند و وارد این مکان­‌ها نشوند. ورود به مناطق تحت پوشش سازمان محیط زیست نیز ممنوع شد.

همزمان با این رویکرد، بسیاری از نهادها از طریق مجازی برنامه هایی را ترتیب دادند تا شهروندان سیزده‌به در را در منزل به صورتی شاد در کنار خانواده سپری کنند؛ بسیاری از رسانه ها و افراد نیز خلاقیت‌هایی به کار بستند و برنامه هایی را برای خانواده ها پیشنهاد کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی با همین موضوع، اخبار مرتبط را منتشر و آنها را ذیل پرونده پیش رو دسته بندی کرد تا مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد.

برچسب‌ها

اخبار پرونده