گلایه‌هایی که به لبخند رضایت تبدیل شدند

تهران- ایرنا- حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت امروز در بازدید از هتل اعمار فورم B، از نزدیک با زائران به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش ایرنا از گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، این هتل میزبان ۱۸۰۰ حاجی ایرانی است که برخی از آنان مهیای سفر به مدینه منوره و برخی نیز در روزهای آتی آماده عزیمت به تهران هستند. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ورود به سالن غذاخوری مورد استقبال جمع کثیری از زائران قرار گرفت و سپس از حجاجی که نقطه نظرات و انتقاداتی داشتند درخواست کرد تا برای طرح مسائل پیش‌قدم شوند.

چیزی نگذشت که شماری از حاجیان دور حجت‌الاسلام نواب جمع شدند. رئیس سازمان حج و زیارت و برخی از مسئولان حاضر در هتل، از جمله بازرسان بعثه نیز مشغول جمع‌آوری نکات زائران و پاسخ به سؤالات شدند.

تفاوت در میزان ایام تشرف در سرزمین وحی از ۲۸ تا ۳۲ روز از جمله انتقادات مکرر در این بازدید بود که برای برخی زائران نقطه ابهام شده بود. حجت‌الاسلام نواب اظهار داشت که قرارداد سازمان حج و زیارت و کف تعهدی سازمان ۲۸ روزه است و اگر مانعی در انتقال زائران در برگشت پیش بیاید، حجاج میهمان سازمان حج و زیارت می‌شوند.

با بیشتر شدن جمعیت و افزایش درخواست ها برای صحبت، به جهت عدم مزاحمت برای سایرین، دیدار به لابی هتل منتقل شد. انتقاد از کیفیت غذا و کمبود تنوع در وعده‌های صبحانه و ناهار، دور بودن مسجد در اطراف هتل برای برپایی نماز و سرعت کم اینترنت برای تماس با خانواده از دیگر مسائل مطرح در این دیدار بود.

تعیین سازوکار کرایه وسیله نقلیه در ایام توقف سرویس‌ها به حرام با دریافت هزینه از زوار، دریافت سیم‌کارت‌های معتبر برای حجاج از قبل از سفر، تهیه اینترنت بر بستر سیم کارت به جای هتل، دقت در نظافت ظروف و پرهیز از اسراف در غذا از جمله پیشنهادات و انتقادات مطرح شده در این دیدار بود.

تعدادی از زائران نیز با وجودی که اظهار کردند برخی امکانات در حد مطلوب نیست، ولی از زحمات مدیران و مساعی کارگزاران حج قدردانی کردند. شماری نیز با اشاره به تلاش‌های مدیران مجموعه، معتقد بودند که برخی امکانات هتل مانند اینترنت و ماشین لباسشویی برای جمعیت ۱۸۰۰ نفری حاضر در هتل کافی نیست.

حجت‌الاسلام نواب ضمن استماع یکایک سخنان بیان کرد: برخی مشکلات اساساً در اختیار حج و زیارت نیست، ولی برخی مشکلات مثل عدم رسیدگی به نظافت اتاق‌ها پذیرفتنی نیست و باید در محل مدیریت شود.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: بهترین لحظات برای من به عنوان خدمتگزار زائر و نماینده ولی فقیه این است که زائران از این سفر معنوی خشنود باشد و خدمات مناسب و یکنواخت به آنان ارائه شود. ولی شرایط را نیز باید درنظر گرفت. کشوری هستیم که سفارت و کنسولگری در عربستان نداریم و حتی برای هماهنگی هتل‌ها به جای مراجعه حضوری، مجبور شدیم به شکل غیرحضوری اقدام نموده و مکاتبه داشته باشیم. در حالی که سابقا وضعیت هتل‌ها در ایام عمره به شکل کامل بررسی و ارزیابی می‌شد.

وی با بیان اینکه اعلام دیرهنگام سفر حج و شرایط آن موجب صعوبت‌های بیشتر برای برنامه ریزی سفر شد، گفت: برخی محدودیت‌ها ناشی از جنگ اوکراین نیز مشکلات سفر را مضاعف کرد. برای مثال وقتی جهت تهیه کالایی مانند مرغ مراجعه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که در اندازه های مختلف وجود ندارد و امکان طبخ برخی غذاها از دست می‌رود؛ لذا تنوع غذایی در مدت طولانی حضور زائر به هم می‌خورد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه در بین زائران ایرانی تفاوتی قائل نمی‌شویم، اظهار کرد: سازمان حج و زیارت بعد از برنامه‌ریزی کلی برای زوار به سازمان هواپیمایی لیست می‌دهد. مطلوب ما این است که سازمان هواپیمایی بتواند برای همه زائران سفر یکنواخت فراهم کند، این سازمان با توجه به مسیرهای هوایی و محدودیت‌های ترددی خود برنامه‌ریزی می‌کند. برای مثال برخی استانها فقط یک پرواز در هفته دارند و اگر در آن روز پرواز نکنند زائر یک هفته باید منتظر بماند.

با توضیحات سرپرست حجاج ایرانی، بیان ملتهب و توأم با گلایه برخی از حجاج به برخوردهای ملایم و راضی‌تر تبدیل شد و زائران مشغول به گرفتن عکس یادگاری با حجت‌الاسلام والمسلمین نواب شدند. یکی از زائران که در بدو ورود هیئت بعثه و سازمان انتقادات پرحرارتی را نسبت به مشکلات هتل و از جمله اینترنت بیان کرده بود، در پایان جلسه اذعان کرد که با شنیدن این توضیحات و محدودیت‌های کارگزاران حج، ذهنیتش تغییر پیدا کرده است و باید این جلسات بیشتر برگزار شود.ش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha