کدام پروژه‌های ریلی امسال به بهره برداری می‌رسد؟

تهران- ایرنا- معاون ساخت و توسعه راه آهن، از احتمال مشارکت چین در پروژه‌های ریلی در سال جدید و بهره‌برداری از راه‌آهن رشت به کاسپین تا پایان فصل بهار ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: امسال دو مرکز استان دیگر از جمله اردبیل و سنندج به شبکه ریلی متصل می‌شود.

«عباس خطیبی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره اینکه کدام پروژه‌های ریلی در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار داشت: نزدیک‌ترین پروژه به افتتاح رسمی، راه‌آهن بستان‌آباد- تبریز به طول ۴۴ کیلومتر است که بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور است. هم‌اکنون در پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد قرار دارد و مراحل انجام تست گرم آن در مشارکت با راه‌آهن به‌زودی انجام می‌شود.

به گفته خطیبی، مسیر ریلی میانه تا بستان‌آباد آذرماه سال ۹۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ادامه مسیر از بستان‌آباد تا تبریز با تأخیر به دلیل عدم تامین مالی نهایتاً با تخصیص ۳۷۰ میلیارد تومان، وارد فاز اجرایی شد. این مسیر ریلی بخشی از طرح راه آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز است که هدف اصلی ساخت آن کاهش مسیر و اصلاح شبکه راه آهن از شمال غرب به مرکز کشور است. در سال‌های گذشته بخش اول این مسیر از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و هم اکنون حدفاصل بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران نیز به طول ۴۴ کیلومتر آماده بهره‌برداری است.

وی توضیح داد: از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کند که راه‌آهن بستان‌آباد-خاوران یکی از بخش‌های مهم این کریدورها است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن همچنین به محور ریلی زاهدان - خاش به طول ۱۴۴ کیلومتر اشاره کرد که در سال گذشته ساخته و به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از راه‌آهن رشت به کاسپین تا پایان بهار

وی هم‌چنین خبر داد که راه‌آهن رشت به کاسپین را تا پایان بهار امسال به بهره‌برداری می‌رسانیم که ۳۷ کیلومتر طول دارد و می‌تواند در کنار راه آهن رشت- آستارا به شکل حمل و نقل ترکیبی بارهای دریای خزر را از طریق شبکه ریلی به جنوب و دریای خلیج فارس و عمان برساند. هم اکنون ۸۵ درصد زیرسازی مسیر انجام شده است و از ۳۷ کیلومتر مسیر ۱۶ کیلومتر عملیات ریل‌گذاری انجام شده است که امیدواریم در سال جدید شاهد افتتاح این مسیر باشیم.

به گفته خطیبی پروژه راه‌آهن رشت –کاسپین - انزلی به عنوان بخشی از طرح راه‌آهن قزوین - رشت - انزلی و آخرین بخش از کریدور جنوب به شمال محسوب می‌شود که می‌تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه و آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن به پروژه ریلی همدان- سنندج و میانه - اردبیل اشاره کرد و گفت: راه‌آهن همدان – سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر و راه‌آهن اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر هم امسال به افتتاح می‌رسد و به این تربیت عملاً بیست و سومین و بیست و چهارمین مرکز استان کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود. پروژه ریلی همدان-سنندج از سال ۸۴ آغاز شده است و اکنون با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در فاز بهره‌برداری قرار دارد.

وی در خصوص چرایی طولانی شدن پروژه ریلی اردبیل نیز گفت: پروژه ریلی اردبیل یک کار عادی نیست، بلکه شرکت ساخت در حال انجام یک کار نشدنی است ۴۴ دستگاه پل و ابنیه و سازهای خاص در این ۱۷۵ کیلومتر مسیر وجود دارد که در هیچ‌کدام از راه ‌آهن‌های کشور وجود نداشت.

احتمال مشارکت چین در پروژه‌های ریلی

خطیبی، همچنین در خصوص احتمال مشارکت چین در پروژه‌های ریلی در سال جدید به ایرنا گفت: در ارتباط با سند ۲۵ ساله برخی طرح‌های ریلی نیز مطرح است. برخی از این پروژه‌ها که رویکرد غربی - شرقی دارند و کریدور غربی شرقی را تکمیل می‌کنند جزو اولویت‌های طرف چینی است و در دستور کار مذاکرات ما و شرکت‌های چینی قرار دارند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت: البته هنوز کار اجرایی صورت نگرفته و فقط مطرح شده است تصور ما این است که سال جاری برای عملیات اجرایی برخی از این طرح‌ها قرارداد منعقد شود. در صورت نهایی شدن مذاکرات نام طرح‌ها اعلام خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha