امیر بخشی زاده روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل، گفت: تاکنون ۲۷۴ هزار نفر در سطح استان در این طرح ثبت نام کردهاند که بعد از بررسی شرایط ۳۹ هزار نفر از متقاضیان تایید نهایی شده اند و در مجموع ۱۵ هزار نفر اولین مرحله واریزی خود را انجام دادهاند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با تاکید بر اینکه متقاصیان باید نسبت به پرداختها اهتمام داشته باشند، گفت: اجرای پروژهها منوط به همین آورده است.
وی خاطرنشان کرد: دولت و مجموعه راه و شهرسازی در نهضت ملی مسکن وظیفه تامین زمین رایگان و همچنین معرفی به بانک جهت اخذ تسهیلات را بر عهده دارند و در یک سوی ماجرا نیز متقاضیان بخشی از هزینه را متقبل میشوند که در مرحله اول ۴۰ میلیون تومان و در باقی مراحل نیز به نسبت پیشرفت پروژه و تعیین بانک، واریزیها را انجام میدهند.
وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی بیش از ۵۹ هزار و ۱۴۲ واحد در قالب پروژههای نهضت ملی مسکن در استان شروع شده است، گفت: تاکنون ۱۶ واحد تکمیل و به متقاضیان در استان واگذار شده است.
قطعات تک واحدی و ویلایی در برخی شهرها واگذار می شود
مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه طبق سیاست دولت، در شهرهایی که امکان آن وجود داشته باشد، قطعات تک واحدی بالای ۲۰۰ متر به متقاضیان واگذاری میکنیم که در این رابطه حدود یکهزار قطعه در شهرهای مختلف استان واگذار شده یا در حال واگذاری است، گفت: شهرهایی چون هشترود، قرهآغاج، صوفیان، ورزقان خمارلو، خواجه، هریس، عجب شیر، گوگان، بناب خامنه این ظرفیت را دارند.
وی افزود: همچنین در راستای احیای باغ شهرها نیز درصدد هستیم قطعات ویلایی به صورت باغ ایجاد کنیم که در مرند، سراب، اهر، اطراف تبریز و مراغه این روند را شروع کرده ایم و در بسیاری از شهرها چون ورزقان نیز زمینهای موردنیاز در حال استحصال است.
بخشی زاده با اشاره به اینکه شهر جدید شهریار از کانون های اجرای نهضت ملی مسکن در استان آذربایجان شرقی است، گفت: برای مسکن ملی ۳۰۲ هکتار زمین در این شهر در اختیار داریم که به خاطر وضعیت توپوگرافی، احداث واحدها، فرایندی طولانی میطلبد، از اینرو به خاطر وضعیت نامناسب توپوگرافی در اراضی تحت تملک، قرار بود از طریق تهاتر، اراضی را جابهجا کنیم که تاکنون سر قیمت کارشناسی به توافق نرسیدهایم.
وی با تاکید بر اینکه حدود ۷۸ هزار نفر متقاضی مساکن ملی شهر جدید شهریار بودند که هفت هزار و ۵۰۰ نفر از آنان تایید نهایی شده و حدود ۲ هزار و ۲۰۹ نفر واریز مرحله اولیه داشتهاند، افزود: متقاضیانی که عجله دارند میتوانند شهر جدید سهند را به عنوان شهر جایگزین انتخاب کنند، اما اعلام میکنیم که در مورد شهر جدید شهریار عقب نشینی نکردهایم و همچنان پای کاریم و صرفا این فرایند مطرح است.
بخشی با بیان اینکه در کلانشهرها و شهرهای اقماری تسهیلات نهضت ملی مسکن برابر با ۴۰۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان جهت مقاوم سازی است، یادآور شد: بانک مسکن همراهی خوبی در این زمینه دارد، اما سایربانکها همراهی خوبی نداشتهاند .
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ما زمین به کالا و سرمایه تبدیل شده که این امر از نظر اصول شهرسازی آفت است؛ از طرفی هم گرانی هر روز مصالح وضعیت را به چالش کشیده و پروژهها را با تاخیر مواجه میکند، در راستای کنترل قیمت ساخت مسکن، پیشنهاد کرد آهن آلات و سیمان، از بورس خارج شود.
به گزارش ایرنا، نهضت ملی مسکن یکی از سیاستهای کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است و بر اساس این سیاست، احداث چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال در برنامه دولت قرار گرفته است و بیش از ۱.۵ میلیون واحد در مرحله ساخت است.
۵۵۵ کیلومتر آزاد راه در آذربایجان شرقی در حال اجرا است
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی با بیان اینکه در سطح منطقه ۸۱۴ کیلومتر پروژه آزادراهی در قالب ۱۴ قطعه در حال اجرا است که ۵۵۵ کیلومتر آن در آذربایجانشرقی قرار دارد، اظهار کرد: ۷۱۵ کیلومتر پروژه بزرگراهی نیز در قطعات و محورهای مختلف استان همچنین ۲۷۷ کیلومتر راه اصلی در استان در حال اجراست.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات استان تعدد پروژههای عمرانی و کمبود اعتبارات است، ادامه داد: البته اعتبارات در پروژههای مختلفی هزینه میشود، چراکه ۱۴ قطعه آزادراه شروع کردیم که هر کدام حداقل۲۰ کیلومتر بوده و هر کیلومتر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار میطلبد.
راه آهن میانه - تبریز تا آخر سال تکمیل می شود
وی با اشاره به اینکه در حوزه پروژههای راه آهن ۵۸۰ کیلومتر در سطح استان در حال اجرا بوده که نمونه بارز آن، راهآهن میانه به تبریز است، افزود: با بهره برداری از این خط ریلی برابر با ۱۰۰ کیلومتر طول مسیر و پنج و نیم ساعت فاصله زمانی کاهش خواهد یافت که تلاش میشود این پروژه تا پایان سال به خاوران برسد.
بخشی زاده با اشاره به اینکه در سفر خردادماه رئیس جمهور به استان، اعتبار ۷۵۰ میلیارد تومانی برای اتمام قطار میانه - تبریز تعلق گرفت تا ایستگاه به خاوران برسد، تشریح کرد: طبق اعلام متولیان امر، از این میزان بیش از ۶۰ درصد تخصیص یافته و پروژه دارای پیشرفت ۹۵ درصدی است .
به گزارش ایرنا، بهرهبرداری از راهآهن تبریز- میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راهآهن سراسری به راهآهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور میشود و بدون شک رشد صنعت حمل و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حاملهای انرژی باعث رشد تورم شده است، میتواند باعث حل برخی مشکلات حمل و نقل در این منطقه شود.
طرح راه آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است؛ با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگنهای باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگنهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می دهد.
با بهره برداری از پروژه راه آهن میانه - بستانآباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راهآهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بینالمللی و صادرات کالا به جمهوریهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.
نظر شما