به گزارش خبرنگار ایرنا، مهرداد بذرپاش عصر دوشنبه در جلسه شورای اداری استان در تالار کرامت استانداری ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: در رابطه با طرح فرودگاه قم، موضوع تامین مالی، مهم ترین بحث است.
وی افزود: منطقه آزاد سلفچگان در خصوص تامین مالی این طرح قول مساعد داده است، از این رو نباید در میانه اجرای آن مشکلی به وجود آورد.
بذرپاش همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: هماهنگیهای لازم با سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده، جلسههای مربوطه در تهران تشکیل شود، و طرح فرودگاه قم تا رسیدن به مراحل نهایی به صورت مرحله به مرحله پیش برود.
وزیر راه در بخش دیگری از سخنان طرح منوریل قم را نیز مورد توجه قرار داد و بیان داشت: از ابتدا این طرح بر عهده شهرداری قم بوده است. هر جمعبندی که مجموعه استان انجام دهند، ما نیز در دولت موافقت میکنیم.
وی گفت: الان سازههای طرح ساخته شده، اگر میخواهیم آن را تکمیل کنیم، قرارداد را با شرکای چینی نهایی خواهیم کرد.
بذرپاش با بیان اینکه منوریل در حوزه استحفاظی وزارت راه نیست خاطرنشان کرد: این طرح برای شهرداری قم است، وزارت راه برای آن وقت خاصی را هم صرف نکرده، هر تصمیمی که شورای برنامهریزی استان بگیرد، دولت هم موافق است.
وزیر راه اظهار کرد: اگر برای سازههای احداث شده، نیازمند واگن هستیم، با پیمانکار مذاکره کنیم، در غیر این صورت، جمعبندی نهایی توسط استان انجام شود.
وی گفت: با توجه به اینکه تولیت حرم حضرت معصومه(س) با بخشی از طرح منوریل که در مجاورت حرم است، مخالفتی ندارند، باید موانع فنی و مسائلی که در خصوص تامین ناوگان و واگن است، را پیگیری کنیم.
وزیر راه تصریح کرد: استانداری و مجموعه دستگاههای مرتبط استان دو سه ماه به طور جدی وقت بگذارند، طرح را تعیین تکلیف کنند، تا بهتدریج مشکلهای طرح را مرتفع کنیم.
وی گفت: بررسیهای کارشناسانه را انجام دهید، و اگر مشکلی وجود دارد، به شکل صریح و صادقانه مردم را در جریان بگذارید.
بذرپاش یادآور شد: طبق گفته شهردار قم، مسیر در نظر گرفته شده برای منوریل، از ابتدا اشتباه بوده، باید این سازهها را به سمت شرق شهر منتقل کنیم.
وزیر راه در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اینکه طرح قطار سریعالسیر تهران - قم - اصفهان ۱۰ درصد پیش فیزیکی دارد افزود: زیرسازی قم به اصفهان قدری کاملتر شده، و طرح را کامل دنبال میکنیم.
وی با بیان اینکه اقدامهای لازم برای تمدید فایناس انجام شده گفت: پیمانکار این طرح یکی از شرکتهای چینی است، طرح قطار سریعالسیر تهران به مشهد نیز با یک شرکت دیگر امضا خواهد شد.
وی در ادامه پیگیری طرح قطار سریعالسیر را دستور رئیس جمهور دانست و گفت: منابع طرح را از جای دیگری تامین میکنیم، که کریدور زنجیره قطار سریعالسیر کشور از مشهد به تهران و از تهران به اصفهان تا شیراز و بندعباس به دریا وصل شود.
وی ادامه داد: از این طرف نیز به تبریز و غرب کشور و مرز ترکیه اتصال پیدا کند.
بذرپاش با بیان اینکه تکمیل کریدورهای غربی و شرقی و شمالی و جنوبی یکی از کارهای این روزهای وزارت راه و شهرسازی است خاطرنشان کرد: این اقدام از نظر نقل و انتقال مسافر و بار اهمیت زیادی دارد، کریدور شرق کشور از چابهار به سمت سرخس در حال اجراست.
وی ادامه داد: چابهار به زاهدان و زاهدان به سرخس به صورت ریلی و از آغاز کریدور شمال به جنوب، شرق کشور است.
بذرپاش خاطرنشان کرد: کریدور شمال به جنوب، مرکز کشور نیز از بندر شهید رجایی تا بافق و یزد و تهران و رشت ادامه پیدا میکند، طرح جدید رشت تا آستارا که با روسها توافق کردهایم، تا آذربایجان میرود.
وی در ادامه افزود: تا پایان مهرماه سال جاری رشت تا بندر کاسپین و دریای خزر به پایان میرسد، در نتیجه اتصال بندرعباس و دریای جنوب به بندرکاسپین و دریای شمال را خواهیم داشت.
این عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: تا زمانی که رشت تا آستارای زمینی تمام شود، هدفگذاری شده که رشت به کاسپین نیز به اتمام برسد.
وزیر راه خاطرنشان کرد: کریدور شمال به جنوب، غرب کشور از بندر حضرت امام(ره) آغاز میشود که محل تخلیه و بارگیری بسیاری کالاهای اساسی است.
وی ادامه داد: کریدور شمال به جنوب، غربی کشور از بندر امام تا مرز بارزگان ادامه یافته و از کشور خارج میشود.
وی با اشاره به کریدور شرق به غرب کشور گفت: این کریدور از ترکمنستان و از سمت سرخس وارد خاک ایران میشود، و تا مشهد، تهران و تبریز ادامه پیدا کرده و از مرز رازی به ترکیه میرود، که در حال تکمیل آن هستیم.
بذرپاش همچنین کریدور نوار ساحلی جنوب را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: این کریدور از مرز شلمچه آغاز، و به مرز پاکستان میرسد، ۱۸۶۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوبی کشور را تشکیل میدهد.
وی اضافه کرد: حدود ۶۰۰ کیلومتر این کریدور باقیمانده مانده، در تلاش هستیم تا پایان دولت سیزدهم، کل نوار ساحلی را به پایان برسانیم.
وزیر راه همچنین با یادآوری اینکه ۲۷ طرح ساحلی تصویب شده و به قم نیز تعلق میگیرد گفت: کارهای مقدماتی در حال انجام است، مسیر مصوبهها و مکانیابی نیز با چهار استاندار مراحل پایانی را طی میکند.
وی افزود: استانهایی مانند قم که فاقد اتصال به دریای آزاد جنوب هستند، یکی از پهنههای سرزمینی جنوب را به این استانها اختصاص دادیم.
وی بیان کرد: مدیریت آن نیز به عهده استان است، پنجهزار تا ۱۰ هزار هکتار زمین واگذار میشود، طرحهای پتروشیمی هم در این پهنههای سرزمینی باید احداث شود، نامگذاری شهرک نیز به استان محول شدهاست.
در پنجمین روز هفت دولت طی آیینی با حضور وزیر راهوشهرسازی ۴۰۴ طرح با اعتبار ۹۰ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲ هزار و ۹۶۰ تَن در قم به بهرهبرداری رسید.
نظر شما