به گزارش ایرنا از انجمن گفتار درمانی ایران، پیام سیدکلاته اظهار داشت: اختلالات گفتار و زبان یکی از شایع ترین اختلالات در هر جامعه ای است و طیف وسیعی از مشکلات را شامل می شوند که از شناخته شده ترین آنها می توان به تاخیر گفتار، اختلالات تلفظی، لکنت زبان (ناروانی گفتار)، مشکلات بلع و...، اشاره کرد.
وی افزود: متأسفانه در ایران نیز در سال های اخیر شاهد افزایش آمار اختلالات گفتار و زبان بوده ایم که کاهش ارتباطات کودکان در ایام کرونا، استفاده زیاد از ابزارهای دیجیتال و عوامل محیطی از جمله مهمترین دلایل بروز این مشکلات بوده اند.
سیدکلاته با تاکید بر اینکه برای درمان اختلالات گفتاری باید به گفتاردرمانگران دارای شماره نظام پزشکی مراجعه کرد، تصریح کرد: برخی از هموطنان برای درمان اختلالات گفتار و زبان به افراد غیرمتخصص مراجعه میکنند که این موضوع میتواند آسیبهای جبران ناپذیری را متوجه آنان کند.
در واقع دریافت خدمات تخصصی از افراد غیرمتخصص نه تنها منجر به خسران مالی می شود، بلکه باعث میشود خانواده زمان طلایی درمان را از دست بدهد که متاسفانه در نهایت منجر به عدم درمان موفق می شود.
سیدکلاته خطاب به افراد مداخله گر، گفت: این افراد باید بدانند مداخله در امور حرفه ای گفتاردرمانی میتواند جریمه های مالی و حقوقی بسیار سنگینی برای آنها داشته باشد.
وی همچنین از اهمیت مداخلات زودهنگام در کودکان با مشکلات گفتاری سخن گفت و افزود: زمانی که مداخلات درمانی همزمان با رشد و قبل از ۳ سالگی باشد بیشترین میزان تغییر و بهبودی را میتوان انتظار داشت، به همین دلیل انجام مداخله زودهنگام در این سن از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا به خانواده هایی که فرزندان آنها مشکلات گفتاری دارند توصیه میکنیم حتما در سنین پایین تر برای درمان مراجعه کنند.
سیدکلاته به هموطنان توصیه کرد قبل از مراجعه به گفتاردرمانی حتماً از طریق سامانه سازمان نظام پزشکی کشور از صلاحیت حرفهای و گفتاردرمانگر بودن فرد مورد نظر اطمینان حاصل کنند.
نظر شما