راه‌اندازی سرویس ادارات؛ اجبار یا اختیار؟

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبر: 85469729
راه‌اندازی سرویس ادارات؛ اجبار یا اختیار؟

تهران - ایرنا - سرویس ادارات دولتی در روزهای پایانی دولت نهم و یا اوایل دولت دهم منحل و به ازای آن مبلغی به فیش حقوقی کارکنان اضافه شد اما این روزها که با حجم زیاد ترافیک و آلودگی هوا مواجه هستیم، سازمان حفاظت محیط‌زیست درصدد راه‌اندازی مجدد آن برآمده، این در حالیست که اجرای آن در قانون هوای پاک هم آمده است.

گروه جامعه ایرنا - کمتر از ۲ دهه گذشته یعنی حدود ۱۵ تا ۱۶ سال پیش زمانی که ادارات تعطیل می شدند تعداد زیادی مینی بوس و اتوبوس به ترتیب مقابل ساختمان اداری صف کشیده بودند تا کارمندانی که تعطیل شده بودند را به مقصد برسانند، هنگام صبح البته این روند متفاوت بود چون هر مینی بوس یا اتوبوسی به عنوان سرویس اداره مورد نظر در مسیر کارمندان را سوار و به اداره می رساند، این یعنی کاهش حجم زیادی تردد خودروی شخصی در سطح شهر به ویژه در هنگام صبح و عصر که اوج ترافیک است.

اما از اواخر دولت نهم و یا اوایل دولت دهم تا به امروز دیگر از این منظره خبری نیست و برعکس هنگام صبح و عصر زمان تعطیلی ادارات با حجم زیادی خودروی شخصی مواجه می شویم که ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها تک سرنشین هستند، این یعنی تحمیل بار و فشار بیشتری بر ترافیک شهرها به ویژه کلانشهری مانند تهران که دیگر فضای خالی برای افزایش خودروهای شخصی و تردد در معابر ندارد، البته این فقط یک بخش ماجراست بخش دیگر انتشار انواع آلاینده ها در هواست که در نهایت رنگ هوا را نارنجی و قرمز می کند و بر اساس آن مجبور می شویم مدام به هشدارهای سازمان های هواشناسی، حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توجه کنیم که هوا آلوده است از خانه ها خارج نشوید، اما مگر می شود از منزل خارج نشد و سر کار نرفت؟ درمان درد آلودگی هوا خارج نشدن از منزل نیست بلکه باید اقدامی اساسی و تاثیرگذار صورت گیرد.

زمانی که دولت وقت سرویس کارکنان را منحل کرد برای جبران آن مبلغی را وارد فیش حقوقی کارمندان کرد هر چند این مبلغ به تناسب تورم و بالارفتن کرایه تاکسی و اتوبوس افزایش نیافت و امروز آن عدد به نظر می رسد یک شوخی است اما اکنون صحبت ما این بخش کار نیست بلکه می خواهیم به موضوع آلودگی هوا و تاثیر راه اندازی مجدد سرویس های ادارات در کاهش آلودگی هوا و کم شدن بار ترافیکی و به دنبال آن کاهش مصرف سوخت بپردازیم که رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: یکی از موضوعاتی که در قانون هوای پاک هم به آن اشاره شده راه اندازی سرویس کارکنان دولت است که در تلاشیم تا دوباره برقرار شود چون تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا، بار ترافیکی و مصرف سوخت خواهد داشت.

راه اندازی سرویس کارکنان دولت در قانون هوای پاک آمده اما سازمان حفاظت محیط زیست در صدد الزامی کردن اجرای آن استداریوش گل علیزاده با اشاره به اینکه سرویس کارکنان دولت در روزهای پایانی دولت نهم منحل شده بود افزود: در ماده ۷ قانون هوای پاک مجاز بودن راه اندازی سرویس کارکنان دولت توسط دستگاه های اجرایی آمده است اما ما به دنبال الزامی کردن آن هستیم، در واقع در قانون هوای پاک گفته شده که دستگاه های اجرایی می توانند سرویس کارکنان را راه اندازی کنند اما مساله این است که دستگاه مربوطه رغبتی برای اجرای آن نشان نمی دهد بر این اساس در تلاشیم آنرا به الزامی برای دستگاه اجرایی تبدیل کنیم.

وی اظهار داشت: اگر سرویس کارکنان دولت به ویژه در کلانشهرها راه اندازی شود قطعا حجم تردد خودروهای شخصی در ابتدای صبح و عصر کاهش خواهد یافت و این یعنی اینکه شاهد کم شدن حجم ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهرها خواهیم بود.

گل علیزاده تاکید کرد: البته نباید انتظار داشته باشیم که این طرح مثلا در یک سال آینده اجرایی شود چون به طور کلی در حمل و نقل عمومی کمبود داریم در واقع اتوبوس، مینی بوس و حتی ون مورد نیاز برای راه اندازی سرویس کارکنان ادارات را نداریم بنابراین می توان اقدامات لازم برای تقویت زیرساخت ها را انجام داد و تلاش شود در مدت ۲ تا سه سال آینده با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اجرایی شود.

راه‌اندازی سرویس ادارات؛ اجبار یا اختیار؟


وی ادامه داد: بخش خصوصی می تواند در این زمینه بسیار نقش آفرین باشد، در واقع می توان اینطور عمل کرد که مثلا اگر ۲ هزار اتوبوس و ون برای سرویس کارکنان نیاز است بخش خصوصی ورود کند و کار جابجایی صبح و عصر کارکنان را انجام دهد و در این فاصله هم می تواند به ناوگان حمل و نقل عمومی بپیوندد و مسافران را در سطح شهر انجام دهد.

وی درباره اینکه آیا می توان اجرای این طرح را در راستای قانونی هوای پاک الزامی کرد گفت: مساله این است که هزینه حمل و نقل وارد فیش حقوقی کارکنان دولت شده است حالا اگر قرار باشد اجرایی شود برای دستگاه ها بار مالی به همراه خواهد داشت برای همین اجرای آن نیاز به فکر و کار کارشناسی زیادی دارد اینکه یک دفعه بگوییم سرویس ادارات مثلا از فردا اجرایی می شود درست نیست و اصلا امکان پذیر نخواهد بود اما راه اندازی آن جزو برنامه های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است.


رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: برای همین بارها و بارها اجرای آن را به دستگاه های مرتبط پیشنهاد دادیم و در کارگروه های مختلف نیز مطرح کردیم اما هنوز تصویب نشده است، به دنبال این هستیم که حتما آنرا عملیاتی کنیم چون موضوع خیلی مهمی است.

گل علیزاده تاکید کرد: در این شرایط همه کارمندان مجبورند با خودروی شخصی رفت و آمد کنند که این اجبار باعث شده که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد سواری ها تک سرنشین شوند در واقع چاره ای هم ندارند چون حمل و نقل عمومی کشش و فراگیری لازم را ندارد و همه نقاط را پوشش نمی دهد، علاوه بر این کمبود اتوبوس هم داریم به طوری که تهران به حدود ۹ هزار اتوبوس نیاز دارد در حالی که اکنون حدود ۲ هزار اتوبوس در سطح شهر فعال است که همین تعداد اتوبوس هم بالای ۸۰ درصدشان فرسوده است از طرفی ون ها هم فرسوده و قدیمی هستند بنابراین باید بهترین کارها را در راستای کاهش آلودگی هوا انجام دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha