۲۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۱
کد خبر: 83596477
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عضو شورای شهر مشهد به شهردار این شهر تذکر داد

۲۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۱
کد خبر: 83596477
عضو شورای شهر مشهد به شهردار این شهر تذکر داد

مشهد- ایرنا- رییس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مشهد به شهردار مشهد در خصوص تاخیر در ارایه طرح پهنه‌بندی حریم مشهد تذکر داد.

احمد نوروزی روز دوشنبه در جلسه علنی شورای شهر مشهد گفت: نقشه‌های هوایی ۲۰ سال گذشته مشهد بیانگر تخریب گسترده حاشیه شهر است که ناشی از عدم وجود برنامه مشخص برای محدوده بلافصل، گستره وسیع ۸۶ هزار هکتاری، کمبود امکانات برای نظارت و پیشگیری و وجود نیروهای سوداگر با منافع بسیار زیاد است.
وی اضافه کرد: از ابتدای فعالیت شورای پنجم موضوع با جدیت از سوی کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار و کمیسیون شهرسازی و معماری مورد پیگیری قرار گرفته است و به رغم تاکید شورای عالی شهرسازی در سال‌های ۹۳ و ۹۵ بر انجام مطالعات و تهیه طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد ظرف مدت ۳ ماه و انجام مطالعات راهبردی و پیگیری مستمر کمیسیون‌ها، انتخاب مشاور به دلایل مختلف به تاخیر افتاد.

رییس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: یکی از این دلایل تایید شرح خدمات از سوی اداره‌ کل راه و شهرسازی بود که در نهایت با پیگیری اعضای شورا و استاندار پس از پنج سال تاخیر شرح خدمات در اردیبهشت ماه امسال به تایید اداره‌ کل راه و شهرسازی رسید و مقرر بود شهرداری بلافاصله قرارداد را منعقد کند اما متاسفانه پس از گذشت هفت ماه، فقط برای بخش اول مطالعات یعنی برداشت وضع موجود که هر روزه دچار تغییرات است قرارداد منعقد شده و اصل قرارداد مطالعات پهنه‌بندی منعقد نشده‌ است.
نوروزی افزود: این بلاتکلیفی باعث استمرار تخریب اراضی و ساخت‌ و سازها شده‌است از این رو ضمن تذکر به شهردار، تقاضای تسریع در عقد متمم قرارداد برای تکمیل شرح خدمات ظرف مدت دو هفته و اعلام علت دو قسمت کردن قرارداد را دارم.
مشهد حدود ۸۶ هزار هکتار حریم دارد لذا باید فعالیتهای مجاز در آن شناسایی شود تا کنترل ساخت و سازها در این محدوده میسر شود و همچنین افرادی که تمایل به انجام برخی فعالیت های اقتصادی در خارج از محدوده شهر دارند بتوانند به فعالیتهای منطبق با قوانین این بخش مبادرت کنند. 

همچنین در جلسه امروز شورای شهر مشهد طرح "شهر همگان" نیز به تصویب رسید.

رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص این مصوبه گفت: به منظور تحقق شهر همگان به عنوان شهری که در آن همه شهرنشینان بتوانند از همه امکانات، منابع و فرصت‌های شهرنشینی استفاده کنند شهرداری مشهد مکلف است در راستای مصوبه منشور حقوق شهرنشینی و برنامه عملیاتی ۱۳۹۷-۱۴۰۰ و با عنایت به قوانین و سایر ضوابط و مقررات مربوطه، نسبت به ایجاد ساختار اداری و اجرایی مناسب با اولویت حمایت از گروه‌های خاص، اقدام کند.
محسن حسینی پویا افزود: رویکرد این لایحه حمایت از گروه‌های خاص نظیر جانبازان، سالمندان، زنان، کودکان و افراد دارای معلولیت است.
وی ادامه‌ داد: اداره شهر همگان باید در شهرداری صورت بگیرد و به منظور انسجام در اجرای این طرح جلسات آن باید با حضور شهردار، نمایندگان شورای شهر و نمایندگان سازمان‌های مرتبط نظیر بهزیستی تشکیل شود تا زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به شهر همگان فراهم شود و شهرداری باید گزارش عملکرد این اداره را هر سه ماه یک بار به کمیته شهر همگان در شورای شهر ارایه کند. 

بررسی و تصویب طرح راه‌اندازی " ستاد خیّرین شهرساز" از دیگر دستور کارهای جلسه علنی امروز شورای شهر مشهد بود.
رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد در این خصوص گفت: طبق این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داده‌ می‌شود در راستای دستیابی به شهر ترمیمی و جلب و تسهیل مشارکت "خیّرین شهر یار"  اقدامات و پیگیری‌های لازم را در امور مرتبط با وظایف ذاتی شهرداری و در امور خارج از وظایف ذاتی شهرداری با جلب و جذب همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط انجام دهد.
حسینی پویا افزود: طبق این مصوبه چنانچه خیّری ۳۰ درصد هزینه های ساخت یک طرح را تقبل کند شهرداری نیز ۷۰ درصد دیگر را تقبل خواهد کرد و طرح به نام خیّر نام‌گذاری خواهد شد.
 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha