۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۰۲
کد خبر: 81865521
T T
۰ نفر
مدیریت اجساد بی هویت چالش كشورهای در مسیر مهاجرت

اصفهان - ایرنا - رئیس دفتر نمایندگی كمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی در ایران یكی از چالش های متعدد پیش روی كشورهای مبدا و مقصد در مسیر مهاجرت را مدیریت اجساد بی هویت برشمرد.

الیویر مارتین روز شنبه در حاشیه سومین كارگاه منطقه ای آنتروپولوژی (انسان شناسی) قانونی در اصفهان در گفت و گو با ایرنا افزود: این در حالیست كه در دنیای امروز آسیب ها و پیامدهای ناشی از درگیری های مسلحانه از جمله موج مهاجرت از افغانستان و سوریه به اروپا رو به افزایش است.
وی اظهار كرد: پیوسته با پرسش های بی پاسخ، از طرف خانواده ها در ارتباط با عزیزان آنها روبه رو هستیم كه در سفرها كشته یا مفقود شده اند.
رئیس دفتر نمایندگی كمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی در ایران افزود: بتازگی با وقوع حادثه منا در عربستان سعودی شاهد بودیم كه تعیین هویت بقایای انسانی فرآیندی پرچالش است بویژه زمانی كه لازم است از مبنای علمی دقیق نیز برخوردار باشد.
وی یادآوری كرد: خدمات پزشكی قانونی كمیته بین المللی صلیب سرخ همچون فعالیت های اصلی آن از مقامات و متخصصان مرتبط با تحقیقات پزشكی قانونی در سراسر جهان برای جستجوی اشخاصی كه بواسطه درگیری های مسلحانه، بلایای طبیعی و مهاجرت مفقود شده اند حمایت می كند.
مارتین تصریح كرد: یكی از این روشها آن است كه كمیته بین المللی صلیب سرخ بهمراه اعضای هیات مشاوره ای پزشكی قانونی خود به تبادل تجربیات و ایجاد ظرفیت های بومی از طریق آموزش به افراد شاغل در رشته های مختلف پزشكی قانونی می پردازد كه این امر موجب مدیریت هرچه بهتر بقایای انسانی می شود.
وی با اشاره به سابقه برگزاری این كارگاه علمی گفت: تاكنون شش دوره از این كارگاه در قالب سه دوره كشوری و سه دوره منطقه ای با احتساب دوره فعلی برگزار شده است.
وی مهمترین اهداف در این كارگاه را تقویت ابزار و روش های قابل استفاده برای تشخیص هویت و بقایای انسانی و مرتبط كردن متخصصان در مناطق برای تبادل تجربیات خود عنوان كرد.
رئیس دفتر نمایندگی كمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی در ایران افزود: علاوه بر آنتروپولوژی، ژنتیك نیز موضوع مهمی است كه برای تشخیص هویت بسیار موثر است.
وی گفت: هفته آینده یكی از متخصصان ژنتیك از صلیب سرخ جهانی از آزمایشگاه پزشكی قانونی بازدید می كنند و به ارائه آخرین یافته های علمی در این زمینه به متخصصان مربوطه در ایران می پردازند.
سومین كارگاه منطقه ای آنتروپولوژی (انسان شناسی) از 14 تا 18 آذر در اصفهان در حال برگزاری است.
این كارگاه به همت سازمان پزشكی قانونی و با همكاری كمیته بین المللی صلیب سرخ به میزبانی اداره كل پزشكی قانونی استان اصفهان برگزار می شود.
دراین كارگاه علاوه بر پزشكان قانونی ایرانی ، پزشكانی از كشورهای افغانستانٰ،‌ كویت،‌ عراق و لبنان به عنوان فراگیر حضور دارند.
در این كارگاه روش علمی مدیریت اجساد در حوادث دسته جمعی شامل جمع آوری، تحلیل و بررسی بقایای استخوانی،‌ آماده سازی بقایا، پاتولوژی استخوانی، بقایای مخلوط، دندان پزشكی قانونی و تشخیص هویت آموزش داده می شود.
این آموزش ها در مدیریت بحران در مواجهه با بلایای دسته جمعی بسیار حائز اهمیت است.
ت/6994 / 6022
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه