۲۷ تیر ۱۳۹۱، ۱۶:۳۰
کد خبر: 80234410
T T
۰ نفر
نانو ساختارهاي چند جزئي فلزي به عنوان محرك هورمون رشد در گياهان توليد شد

تهران - براي نخستين بار در كشور و به همت پژوهشگران جهاد دانشگاهي آذربايجان غربي ، 4 نانو ساختار چند جزيي فلزي به عنوان محرك هورمون رشد در گياهان توليد شد.

به گزارش جهاد دانشگاهی ، دكتر پوریا بی پروا لنگرودی پژوهشگر جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: نانو ساختارهای جدید از تركیبات اكسید فلزی و ارگانو متالیك چند جزئی هستند كه برای بررسی در حوزه كشاورزی تولید شده است.

وی افزود: در فاز اول این پروژه فرآیند تولید ارزان قیمت نمونه ها در مقیاس نیمه صنعتی با موفقیت به نتیجه رسید و در فاز دوم بررسی های تاثیر این نانو ساختارها بر روی محصولات استراتژیك حوزه كشاورزی مورد مطالعه قرار گرفت.

سرپرست این تیم تحقیقاتی از موفقیت و تاثیر آزمایش این نانو ساختارها بر گونه های سیب پایه كوتاه ، برنج و دانه روغنی كلزا برای اولین بار در كشور خبر داد و افزود: زمان كوتاه جوانه زنی، افزایش رشد گیاه ، افزایش جذب عناصر غذایی ،كاهش آلودگی های زیست محیطی و افزایش محصول گیاهان از نتایج این آزمایش ها ست.

وی همچنین با اشاره به اینكه این ساختارها نمونه داخلی و خارجی ندارد اضافه كرد: هزینه تولید این مواد در مقابل استفاده از كود های شیمیایی و مواد موجود حدود 75 درصد كمتر است كه این امر باعث افزایش تولید با صرف هزینه ای به مراتب كمتر است.

وی متفاوت بودن خواصی را كه در مقیاس نانو تشكیل می شوند دلیل استفاده روز افزون از مواد در مقیاس نانو یا همان یك میلیاردم دانست.

بی پروا لنگرودی یادآور شد : باتوجه به این كه كشاورزی و تولید محصولات غذایی همواره از دیر باز به عنوان مهمترین ركن توسعه و پیشرفت اقتصادی كشورها قلمداد می شدند و تامین محصولات غذایی سالم یكی از مهمترین دغدغه های دولتها بوده، توجه و حساسیت مدیران سیاسی و تولیدی و پژوهشگران بر روی این مقوله می تواند كشور را از ورود بسیاری از محصولات مورد نیاز مردم بی نیاز كند.

به گفته وی در حال حاضر اهمیت این موضوع می تواند بیشتر از سلولهای بنیادی برای مراكز تحقیقاتی و صنعتی در حوزه كشاورزی باشد و فناوریهای نوین از جمله بیوتكنولوژی و نانوتكنولوژی را به عنوان كلید حل معضلات كشور بویژه در بخش كشاورزی است .

سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت : ایران با داشتن بیش از 1000 عضو هیئت علمی و حدود 2000 محقق كارشناس ارشد و دكتری كه در زمینه فناوری نانو در دانشگاه‌های كشور مشغول به تحقیق و پژوهش هستند.

وی گفت : همچنین با داشتن حدود 30 شركت بزرگ و كوچك كه تولیداتی مبتنی بر فناوری نانو دارند و برخی از محصولات آنها به بازارهای خارجی صادر می‌شود و حضور 70 شركت كوچك و متوسط در حال توسعه فناوری برای ورود به بازار ، مسیری غیر از دیگر فناوری‌ها را در پیش گرفته است.

علمی **1354**1544
۰ نفر