۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۹:۴۸
کد خبر: 83135868
T T
۰ نفر

بیم و امید بازار شب یلدا

۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۹:۴۸
کد خبر: 83135868
بیم و امید بازار شب یلدا

مشهد- ایرنا- بازاریان می گویند آجیل، خشكبار، میوه و سایر خوراكیهای پر متقاضی برای شب یلدا فراوان است اما خریداران بیم از گرانی دارند و به كاهش قیمتها امید بسته اند.

اینكه افزایش عرضه و تقاضا در هر صنفی منجر به رقابت بین صاحبان صنوف و در نهایت كاهش قیمت می شود، یك اصل ثابت شده در اقتصاد است و مردم نیز كه تجربه این اتفاق را در سالهای گذشته دارند، امیدوارند در شب یلدا قدری قیمتها متفاوت از روال معمول شود.
از ابتدای امسال تاكنون بطور میانگین قیمت عمده كالاها 30 درصد افزایش یافته كه این افزایش در اقلامی مانند آجیل و خشكبار به 100 درصد نیز رسید.

* كاهش 35 درصدی قیمت آجیل و خشكبار
رئیس اتحادیه كشوری صنف فروشندگان آجیل و خشكبار در اتاق اصناف ایران به خبرنگار ایرنا گفت: طی دو هفته اخیر به دلیل كاهش و سپس تثبیت نرخ ارز، قیمت هر كیلوگرم آجیل و خشكبار در اقلام مختلف بطور میانگین 35 درصد كاهش یافته است.
علیرضا ارزانی ممقانی افزود: اقلام آجیل و خشكبار با نرخ ارز ارتباط مستقیم دارد و برخی از اقلام آجیل مانند بادام زمینی كاملا وارداتی هستند لذا امسال قیمت پایه اقلام در حوزه آجیل و خشكبار 100 درصد افزایش یافت و باعث افت توان مردم برای خرید آجیل و خشكبار شد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال امسال قیمت پسته 150 درصد، قیمت بادام 100 درصد، قیمت فندق 100 درصد و قیمت كشمش 120 درصد افزایش یافت لذا فروش صاحبان صنوف آجیل فروشی به شدت كاهش داشت و برخی از آنها ناگزیر پروانه كسب خود را باطل كرده اند.
رئیس اتحادیه كشوری صنف فروشندگان آجیل و خشكبار در اتاق اصناف ایران گفت: با این حال به دلیل افزایش تقاضای مردم نسبت به خرید آجیل و خشكبار در شب یلدا و همچنین تثبیت نرخ ارز، فروشندگان قیمت آجیل و خشكبار را در هفته جاری 25 درصد كاهش دادند كه میزان كاهش این اقلام نسبت به دو هفته قبل تا 35 درصد نیز می رسد.
وی افزود: كاهش قیمت آجیل و خشكبار مردم را به خرید در شب یلدا ترغیب می كند. طی چند روز اخیر حجم فروش در این صنف بسیار بهتر از گذشته شده است.
ارزانی ممقانی همچنین صنعت خشكبار كشور را یك رسته اشتغالزا و دارای بیشترین ارزآوری بعد از نفت توصیف و بیان كرد: در این شرایط اگر نرخ ارز ثابت نشود و یك ثبات در اقتصاد بوجود نیاید، كشورهای دیگر بازار خشكبار را از ایران خواهند گرفت.
وی ادامه داد: بازار سنتی آجیل و خشكبار ایران بسیار آسیب پذیر است. تاكنون نیز اقدامی برای حفظ و قدرت گرفتن این بازار شكل نگرفته و تداوم این روند می تواند فرصتهای زیادی را از فعالان اقتصادی در كشور بگیرد.

* هر كیلوگرم شیرینی بالای 10 هزار تومان
رئیس اتحادیه صنف شیرینی ساز، شیرینی فروش، كافه و قنادی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال قیمت مواد اولیه مانند شكر، روغن به ویژه انواع مغزها، نارگیل و شكلات برای تولید شیرینی بین 30 تا 70 درصد افزایش یافت.
محمد فرزانی افزود: دلیل این افزایش قیمت مواد اولیه، وارداتی بودن و وابستگی آنها به نرخ ارز است كه این مهم به اضافه هزینه های جانبی در مجموع قیمت تمام شده تولید شیرینی را برای این صنف نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داده است.
وی ادامه داد: هم اینك به دلیل بالا بودن قیمت مواد اولیه مانند انواع مغزها، پخت شیرینیهایی همچون باقلوا دیگر توجیه اقتصادی ندارد لذا شیرینی سازان در صورت دریافت سفارش و در نظر گرفتن یك قیمت توافقی، این نوع شیرینی را تولید می كنند. هم اینك هر كیلوگرم شیرینی در مشهد بیش از 100 هزار ریال قیمت دارد و شیرینیهای گرانی مانند قطاب و باقلوا بین 600 هزار تا 700 هزار ریال قیمتگذاری می شوند.
رئیس اتحادیه صنف شیرینی ساز، شیرینی فروش، كافه و قنادی مشهد گفت: شب یلدا عموم مردم كیكهای خامه ای یا شیرینی دانماركی خریداری می كنند. قیمت كنونی هر كیلوگرم شیرینی دانماركی بین 130 هزار تا 170 هزار ریال و هر كیلوگرم كیك خامه ای بین 200 هزار تا 270 هزار ریال است.
وی افزود: امسال خرید شیرینی توسط مردم نسبت به پارسال بسیار كاهش یافته و این مسئله مشكلاتی را برای اعضای صنف شیرینی ساز ایجاد كرده است.
624 واحد صنفی زیرمجموعه اتحادیه صنف شیرینی ساز، شیرینی فروش، كافه و قنادی مشهد هستند. طی نیمه دوم امسال تاكنون 30 واحد صنفی از این تعداد به دلیل مشكلات اقتصادی، پروانه فعالیت خود را باطل كرده اند.

* امید به كاهش قیمت میوه شب یلدا
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره بار مشهد هم به خبرنگار ایرنا گفت: امسال میوه برای شب یلدا فراوان است و حتی میوه های خارج از فصل مانند هندوانه، انگور و آنانانس نیز در بازار به میزان نیاز وجود دارد.
حسین مصدق افزود: میوه هایی كه عموما در شب یلدا مصرف می شوند شامل 'هندوانه، انار، انگور، پرتقال، نارنگی، سیب و آنانانس' هستند. شب یلدای پارسال میوه در كل شهر مشهد فراوان بود بطوری كه روی دست فروشندگان ماند و آنها نیز قیمتها را كاهش دادند.
وی ادامه داد: امروز قیمت هر كیلوگرم انار در سطح خرده فروشی مشهد از 60 هزار تا 120 هزار ریال، هندوانه 15 هزار ریال تا 35 هزار ریال، هر كیلوگرم انگور از 50 هزار تا 90 هزار ریال، نارنگی 40 هزار تا 90 هزار ریال، هر كیلوگرم پرتقال 60 هزار تا 100 هزار ریال، سیب 60 هزار تا 120 هزار ریال و هر عدد آنانانس 300 هزار تا 550 هزار ریال به فروش می رسند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره بار مشهد گفت: بخشی از هندوانه امسال در بازار مشهد مربوط به ذخیره سازی دو ماه پیش در انبار و بخشی از آن مربوط به هندوانه وارداتی تازه از میناب است. قیمت این میوه امروز در سطح خرده فروشی 15 هزار ریال در هر كیلوگرم كاهش یافت.
وی اظهار امیدواری كرد فراوانی میوه و افزایش تقاضا تا پایان هفته جاری نرخ میوه ها را كاهش دهد.

* آغاز طرح نظارتی ویژه بازار شب یلدا
مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آغاز اجرای طرح نظارتی ویژه شب یلدا از 20 آذر ماه در سطح این استان خبر داد.
امیر دلداری افزود: با توجه به فرا رسیدن شب یلدا و برگزاری مراسم سنتی در این ایام 'طرح ویژه نظارتی' همچون گذشته در راستای كنترل نظارت بازار برای حمایت از حقوق مصرف كنندگان از بیستم آذر آغاز شده و تا یكم دی ماه ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: طرح ویژه نظارتی شب یلدا در دو مرحله برنامه ریزی شده است. مرحله نخست از 20 تا 25 آذر ماه در حوزه طلا و جواهر، كیف و كفش، پوشاك و لوازم خانگی اجرا می شود. مرحله دوم طرح نیز با نظارت ویژه بازرسی و نظارت اصناف استان از 25 آذر تا یكم دی ماه در حوزه های میوه و شیرینی، آجیل و خشكبار و مواد غذایی برنامه ریزی شده است.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی گفت: بازرسی و نظارت ویژه بر مراكز تجاری و مجتمعهای خرید نیز در برنامه های كاری بازرسان در طرح ویژه نظارتی خواهد بود. استفاده از ظرفیت ویژه كارشناسان اتحادیه های صنفی از ویژگیهای بارز در اجرای این طرح است.
وی افزود: برگزاری گشتهای مشترك با سازمان تعزیرات حكومتی و بهداشت نیز به صورت ویژه در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.
دلداری از همشهریان خواستار شد تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره تماس 31730124 و یا شماره پیامك 3000134124 موضوع شكایت را اعلام نموده تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.
از مجموع 87 هزار و 264 واحد صنفی دارای پروانه كسب در كلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد 624 واحد در حوزه شیرینی فروشی و كافه قنادی، 610 واحد در حوزه فروش آجیل و خشكبار و هزار و 905 واحد در حوزه فروش میوه مشغول فعالیت هستند.
7489/1858
۰ نفر