۱۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۳
کد خبرنگار: 2961
کد خبر: 84398506
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴.۵ میلیارد تومان امسال صرف آبیاری عرصه‌های طبیعی بافق شد

یزد - ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری بافق از آبیاری و مراقبت سنواتی یکهزار و ۷۳۳ هکتار از عرصه‌های طبیعی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در چارچوب این اقدام چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبار صندوق توسعه ملی هزینه شد.

کمال کریمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، وسعت کانون فرسایشی بادی- خاکی منطقه «گودگوار» را پنجهزار و ۷۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی منطقه «گُودگوار» زیرکشت گونه‌های سازگار با اقلیم گرم و خشک بافق قراردارد که از ابتدای سال تا کنون ۲۰ مرتبه آبیاری شد.

وی با بیان اینکه روندآبیاری تاپایان آذرماه ادامه دارد افزود: آبیاری سنواتی توسط بخش خصوصی از طریق تانکر با نظارت منابع طبیعی شهرستان انجام می شود.

کریمی تصریح کرد: این بخش از زمین‌های کشت شده در هفت نوبت به فاصله ۴۵ روز یکبار به صورت غرق آبی آبیاری می‌شود و قرارداد موجود به صورت ۹ ماهه بین اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان و بخش خصوصی از ابتدای سال ۱۴۰۰ منعقد شد.

به گفته وی،کشت درختچه‌هایی نظیر تاغ، گزشاهی، اسکنبیل و گونه‌های متناسب با منطقه خشک در طرح بیابان زدایی قرار گرفته که هرسال اجرا ، آبیاری و مراقبت می‌شود که این کار مانع نفوذ ریزگردها به مرکز شهرستان ، تاسیسات و روستاهای اطراف شهر بافق شده است.

 رییس منابع طبیعی بافق خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در اجرای پروژه‌های مختلف برای پایداری عرصه‌های طبیعی و جلوگیری از فرسایش بادی و خاکی و حفاظت از گونه‌های گیاهی هزینه کاشته شده است.

وی کاشت نهال تاغ  و اسکنبیل در منطقه گودگوار را سازگار با اقلیم خشک و شرایط آب و هوایی منطقه دانست و کشت گیاه انغوزه، بادام کوهی، اُشترک، انجیر، بادام وحشی و شنبلیله بیابانی را از دیگر فعالیت های منابع طبیعی در سایر عرصه‌ها عنوان کرد.

وی،منطقه گودگوار را از کانون بحرانی فرسایش بادی و گِردباد ماسه‌ های روان استان یزد در بافق عنوان کرد و افزود: هزار و ۳۰۰ هکتار دیگر نیز در برنامه کشت جدید قرار دارد که به تدریج اجرا می‌شود.

این مسوول جلوگیری از پیشروی بیابان ، تثبیت شن های روان، پیشگیری از ورود ریزگردها به شهر و روستاهای اطراف را از اهداف بیابانزدایی در منطقه گودگوار عنوان کرد و یادآور شد: مهار ریزگردها و شن های روان همچنین مانع از آسیب رسانی به خطوط ریلی بافق، جاده های دسترسی روستاهای همجوار و همچنین مسیرهای ارتباطی می‌شود.

کریمی یادآور شد: عملیات بیابانزدایی و تثبیت شن‌های روان در منطقه گودگوار از سال ۱۳۸۷ شروع شده است و هرسال قطعه ای از آن نهال کاری و بیابان زدایی می‌شود.

وی اظهار کرد: وقوع توفان شن و حرکت شن‌های روان، هر ساله منابع زیستی و اقتصادی شهر بافق را تهدید می کند که با اجرای این طرح در دراز مدت شاهد مصون سازی و کاهش خسارات ناشی از فرسایش بادی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: همچنین به منظور حفاظت از منطقه، با ساخت و احداث برج دیده بانی مجهز به دوربین‌های مداربسته و گشت‌های فعال یگان‌های حفاظت، از حوادث طبیعی جلوگیری و باسوء استفاده‌های احتمالی بر خورد می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی بافق خاطرنشان کرد: برای کنترل و پیشگیری از آتش سوزی مراتع نیاز به تعامل و همکاری دستگاه‌ها ذی ربط است و به کارگیری نیروهای انسانی و تجهیز در دهیاری‌ها و شهرداری، نصب تابلوهای اخطار از جمله اقدامات مناسب پیش بینی شده به همین منظور است.

منطقه گودگوار با وسعت پنجهزار و ۷۰۰ هکتار در پنج کیلومتری شهر بافق  قرار دارد و  از کانون های بحرانی فرسایش بادی است که بیابان زدایی آن در دستور کار قرار دارد و هر سال بر تعداد نهال‌های کاشت شده در این منطقه افزوده می‌شود.

 از ۸۵۰ هزار هکتار اراضی بافق حدود ۴۰۰ هزار هکتار آن بیابانی است و مرکز این شهرستان ۵۲ هزار نفری در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha