۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۳۳
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 84534678
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

نظارت‌های زیست محیطی در گیلان شدت می‌گیرد

۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۳۳
کد خبر: 84534678
نظارت‌های زیست محیطی در گیلان شدت می‌گیرد

رشت – ایرنا – نظارت های زیست محیطی در گیلان افزایش یافته و به گفته مدیران این اداره کل محیط بانان در شهرستان های استان بیش از پیش آماده مبارزه با روند تخریب، دست اندازی به مناطق طبیعی تحت مدیریت و شکار غیرمجاز پرندگان شده اند.

به گزارش ایرنا، براساس تازه ترین رشته گزارش حفاظت محیط زیست گیلان، رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر اعلام کرد: محیط بانان این اداره با همکاری نیروهای شهرداری و شیلات این شهرستان ۱۲ کیلومتر از سواحل این شهرستان را از گیاه مهاجم سنبل آبی پاکسازی کردند.

علی محمد پور با اعلام این خبر گفت: این اقدام با استفاده از یک دستگاه گریدر، یک دستگاه لودر و چهار دستگاه قایق موتوری  انجام شده ؛ و از همه مردم خواست با توجه به مشکلات زیست محیطی این گیاه ، از هرگونه جابه جایی و انتقال آن بویژه به منابع آب شیرین خودداری نمایند .

نظارت های زیست محیطی در گیلان شدت می‌گیرد

«سنبل آبی» یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیاست؛ این گیاه وقتی وارد اکوسیستم آبی می‌شود ظرف مدت ۲ هفته می‌تواند جمعیت خود را به میزان دو برابر افزایش داده و یک بوته با ۲۰ گل می‌تواند سه هزار دانه تولید کند و هر دانه آن بین پنج تا ۲۷ سال زنده بماند؛ گیاه مهاجم سنبل آبی به عنوان گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شده و به دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه، به شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و به دلیل تولید لجن آلی باعث خشک شدن پهنه‌های آبی می‌شود.

تالاب ها به دلیل آبخیزی یکی از مهمترین و بهترین رویشگاه های سنبل آبی هستند. گیاهی به مراتب خطرناک تر از آزولا که با گسترش سریع و پوشش کامل سطح آب و مشکلات عدیده زیست‌محیطی، زمینه را برای مرگ تدریجی تالاب ها فراهم می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر همچنین اعلام کرد: بیش از یکهزار واحد اقامتی و گردشگری نوساز توسط کارشناسان پایش اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر، ملزم به دفع اصولی فاضلاب انسانی مطابق با استانداردهای زیست محیطی شدند.

محمد پور بیان کرد: شهرستان رودسر با دارا بودن حدود ۵۰ کیلومتر نوار ساحلی و  ۱۸ رشته  رودخانه که یک سوم رودخانه های استان را  شامل می شود، از اکوسیستم حساس و شکننده ای برخوردار است و دفع اصولی فاضلاب های انسانی برای جلوگیری از انتشار آلودگی از اهمیت  بسیار بالایی برخوردار است.

وی همچنین فقدان تصفیه خانه فاضلاب شهری را یکی از معضلات زیست محیطی شهرستان رودسر بر شمرد و اعلام کرد: اخطارهای قانونی در این خصوص نیز به متولیان امر ابلاغ و پیگیری‌های حقوقی این اداره  در صورت عدم تمکین اجتناب ناپذیر خواهد بود.

رفع تصرف ۹ هکتار از اراضی تالابی صومعه سرا

رئیس اداره حفاظت محیط زیست صومعه سرا هم از خلع ید و رفع تصرف ۹۰ هزار مترمربع از اراضی تالابی خبرداد و اظهار داشت: این زمین های تالابی در منطقه حفاظت شده سیاه کشیم در محدوده روستای چمثقال صومعه سرا بود که باتلاش یگان حفاظت محیط زیست از دست چهار نفر سودجو خارج شد.

علی اصغر آزاد افزود: متصرفان در این زمین ها اقدام به کشاورزی و درختکاری کرده بودند که پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند. 

وی اظهار داشت: اراضی مذکور باحکم مراجع قضایی رفع تصرف و به اراضی مناطق حفاظت شده پیوست شد. 

آزاد با اشاره به اهتمام اداره حفاظت محیط زیست به رفع تصرف اراضی ملی ، از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تجاوز به اراضی ملی وتالابی وتصرف آنها ،مراتب را به یگان حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

براساس آمارهای پیشین اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در بازه زمانی سال ۹۹ حدود ۲۰ هکتار از عرصه‌های تالابی استان از دست متخلفان و متجاوزان به انفال توسط یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان آزاد شده است. 

نظارت های زیست محیطی در گیلان شدت می‌گیرد

کشف پنج قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز در املش

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان املش نیز روز گذشته از کشف و ضبط پنج قبضه سلاح شکاری از متخلفان در این شهرستان خبر داد.

محمدرضا روشنی گفت: طی ماموریت گشت و کنترل در زیستگاه های تحت مدیریت شهرستان در روستای  تازه آباد نرکه و تالاب زربیجار سل املش، محیط بانان یگان حفاظت این اداره با همکاری مامورین نیروی انتظامی موفق به دستگیری پنج نفر متخلف شکار غیرمجاز شدند که از این متخلفان لاشه ۲ قطعه پلیکان نیز کشف و ضبط شد.

وی با اشاره به ممنوعیت هر گونه شکار افزود: پایش مناطق و زیستگاه های تحت مدیریت به صورت شبانه روزی توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان انجام می شود و در صورت مشاهده هر گونه تخلف برابر ضوابط و مقررات زیست محیطی با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

نام متخلفان شکار در بانک اطلاعات زیست محیطی ثبت می‌شود

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان بر وضعیت شکار ممنوع در استان تاکید کرد و هشدار داد: درج نام متخلفان شکار در بانک اطلاعات زیست محیطی منجر به عدم صدور پروانه شکار برای متخلفان می شود.

ساسان اکبری پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشفیات سلاح غیر مجاز نسبت به سال گذشته دو برابر شده است ،افزود: ممنوعیت شکار همچنین ادامه دارد و دستورالعملی برای شکار تا این لحظه به استان گیلان اعلام نشده است .

وی ادامه داد: پاسگاه های محیط بانی و محیط بانان ،هم زمان با شروع فصل مهاجرت پرندگان به مناطق طبیعی و تالاب های استان به منظور مبارزه با روند تخریب، دست اندازی به مناطق طبیعی تحت مدیریت و شکار غیر مجاز پرندگان در آمادگی کامل قرار دارند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: عملیات پایش مستمر در مناطق طبیعی تحت مدیریت با استفاده از امکانات بیشتر و استفاده از روش های کارآمد تر از گذشته شکل گرفته است؛ همکاری و هماهنگی خوب قضات دادگستری و نیروی انتظامی با ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان منتج به صدور احکام جدی و بازدارنده برای متخلفان جرایم محیط زیستی در دو سال اخیر شده است.

جمع آوری ۱۸۶ تله زنده‌گیری پندگان

اکبری پور در بخش دیگری از سخنانش به تخریب و جمع آوری ۱۸۶تله زنده‌گیری پرندگان شکاری نظیر بالابان ، بحری ، شاهین و عقاب با توجه به شناسایی دقیق مناطق تخلف اشاره کرد و گفت: هر ساله با آغاز فصل مهاجرت پرندگان، تعداد زیادی از پرندگان آبزی و کنار آبزی برای زمستان گذرانی در تالاب ها ، آبگیرها و پارک ملی خشکی - دریایی بوجاق کیاشهر فرود می آیند که متاسفانه قاچاقچیان حرفه ای همه ساله در این ایام با افزایش تله گذاری وکاشت درختان مصنوعی به منظور فریب و صید این گونه های با ارزش پرندگان اقدام می‌کنند.

وی از علاقمندان به حفاظت از طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف گزارش‌های خود را به نزدیک‌ترین اداره یا پاسگاه محیط بانی اطلاع دهند و یا با شماره تلفن ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

مهاجرت پرندگان از عرض های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب های استان می مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می کنند. پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در سطح حدود ۳۰ هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی، امیر کلایه لاهیجان، استیل آستارا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و دیگر آبگیرهای گیلان زمستان گذرانی می کنند.

استان گیلان در اقلیم تقریباً خشک حوزه جغرافیایی این بخش از کره زمین، با برخورداری از بارش سالانه بیش از یکهزار و ۲۰۰ میلیمتر باران و فراوانی آب بندان های طبیعی و منابع غذایی، بخش مهمی از گذرگاه مهاجرت پرندگان را تشکیل می دهد.

تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده "سیاه کشیم" بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند.

محیط زیست گیلان دارای ۱۹ پاسگاه دائمی و ۲ پاسگاه فصلی می باشد که به صورت شبانه روزی حفاظت و  حراست از عرصه های حفاظت شده و مناطق تحت مدیریت را بر عهده دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha