علی‌حسینی: مدعیان جهانی در ایران انگشت شمارند/ توکلی اشراف کامل به وزنه‌برداری ندارد

تهران- ایرنا- سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری مردان ایران با بیان اینکه تیم با هدف رسیدن به سکوی آسیایی عازم منامه شد گفت: موجودیت وزنه‌برداری شماری از ستاره‌های نام آشنا هستند و اگر یکی از ملی‌پوشان مصدوم نمی‌شد، تیم ملی با اختلاف قهرمان آسیا می‌شد.

به گزارش ایرنا، تیم ملی وزنه‌برداری ایران با کسب ۶۳۳ امتیاز از مسابقات قهرمانی ۲۰۲۱ آسیا بر سکوی سوم این تورنمنت ایستاد. تیم ایران همچنین عنوان دومین تیم برتر رقابت‌ها را از لحاظ کسب مدال کسب کرد. مجید عسگری، مسعود چترایی، محمد زارعی، علیرضا معینی، رضا بیرالوند، رضا دهدار، رسول معتمدی، امیر عزیزی، علی داودی و محسن دادرس نمایندگان ایران در وزنه‌برداری قهرمانی آسیا بودند. در این دوره از مسابقات تیم ایران موفق به کسب چهار مدال طلا، پنج نقره و ۷ برنز شد. تیم دختران نیز سه مدال طلا توسط الهام حسینی کسب کرد.

هدایت تیم ملی وزنه‌برداری مردان بر عهده «سعید علی‌حسینی» نایب قهرمان مسابقات جهانی ۲۰۱۷ در دسته فوق سنگین بود. وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به بررسی نتایج تیم مردان پرداخت و گفت: با هدف کسب سکوی قهرمانی قاره‌کهن گام در مسابقات آسیایی گذاشتیم اما مصدومیت محمد زارعی عنوان قهرمانی را از تیم ایران گرفت. باید بپذیریم که وزنه‌برداری در دوران خاصی قرار دارد و نمی‌توان بیش از این انتظار داشت.

متن کامل این گفت و گو در زیر آمده است؛

در کمترین زمان ممکن تیم بسته شد

بعد از انصراف چین از میزبانی‌ رقابت‌های قهرمانی آسیا مسابقات منامه در تقویم فدراسیون نبود اما با تدبیر مسوولان جدید تصمیم بر آن شد که تیم به این دوره از رقابت‌ها اعزام شود. زمان بسیار کمی داشتیم و با ۲ ماه تمرین، تیم ملی به منامه اعزام شد. حتی برای گنجاندن نفرات اصلی در لیست اعزام مشکل داشتیم زیرا شماری از نفرات تیم در مردادماه به ترکیه رفتند تا در بازی‌های کشورهای اسلامی شرکت کنند و شماری از آنان نیز شرایط مسابقه را نداشتند و ما مجبور بودیم از نفرات با تجربه‌ای استفاده کنیم تا بتوانیم در منامه نتیجه لازم را به دست بیاوریم. البته هدف اصلی مسابقات جهانی کلمبیا است که نخستین مرحله از گزینشی المپیک به شمار می‌رود.

با هدف قهرمانی به بحرین رفتیم

سال گذشته و در مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان تیم ملی ایران به عنوان چهارم رسید. هدف این بود که در منامه به یکی از سکوهای سه‌گانه برسیم که این مهم محقق شد و ایران همچنین تیم دوم برتر مسابقات شد. البته تیم ملی ایران در مسیر قهرمانی بود که یک مصدومیت تمام برنامه‌ها را به هم ریخت. مصدومیت محمد زارعی در دسته ۸۹ کیلوگرم موجب شد تا ایران در جایگاه سوم قرار گیرد. اگر وی می‌توانست یک حرکت دوضرب را به نام خود ثبت می‌کرد، قهرمانی ایران قطعی بود. محمد زارعی و مسعود چترایی مدت‌ها از مسابقه دور بودند. مسعود چترایی حتی در ترکیه بود که با دعوت ما مشتاقانه به ایران برگشت و نتایج بسیار خوبی را کسب کرد. زارعی در یکضرب مدال برنز گرفت و چترایی مدال نقره دوضرب و برنز مجموع را کسب کرد.

علی‌حسینی: مدعیان جهانی در ایران انگشت شمارند/ توکلی اشراف کامل به وزنه‌برداری ندارد

برای انتخاب نفرات محدودیت داشتیم

به دلیل فاصله زمانی کمِ مسابقات قهرمانی آسیا و بازی کشورهای اسلامی مجبور بودیم که از برخی وزنه‌برداران قدیمی و میدان دیده استفاده کنیم. حضور محمد زارعی، مسعود چترایی، مجید عسگری و محسن دادرس را به اردو فراخواندیم چون این وزنه‌برداران حرفه‌ای و میدان دیده هستند. در دعوت ورزشکاران مسائلی مانند کنترل دوپینگ نیز مورد توجه قرار دادیم. البته شماری از ستارگان بزرگ وزنه‌برداری حضور نداشتند که بنا به تصمیم، فنی و منطقی بود. می‌توانستیم ورزشکارانی مانند علی هاشمی، حافظ قشقایی، میر مصطفی جوادی و ... را به منامه اعزام کنیم و مقتدرانه قهرمان شویم اما مسابقات جهانی کلمبیا در پیش است و باید بهترین تصمیم برای نخبگان این رشته گرفته شود.

عسگری با مصدومیت وزنه زد

مجید عسگری یکی از باتجربه‌های وزنه‌برداری ایران است. او تا پیش از اعزام با مهار ۱۲۵ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۱۵۵ کیلوگرم دوضرب رکوردهای خوبی در تمرین داشت اما مصدومیت برای او مشکل‌ساز شد و نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد. اگر عسگری رکورد تمرینات را در بحرین ثبت می‌کرد می‌توانست جایگاه خوبی را کسب کند. نباید از بیرون قضاوت کنیم واقعیت این است که ملی‌پوش دسته ۶۱ کیلوگرم ما مصدوم بود. عسگری زمانی مصدوم شد که لیست اعزامی به منامه بسته شده بود لذا امکان جابجایی وجود نداشت و البته کسی هم نبود که بتواند جای او وزنه بزند. مجبور بودیم که وی را اعزام کنیم چون قرار بود به سکوی آسیایی برسیم.

علی‌حسینی: مدعیان جهانی در ایران انگشت شمارند/ توکلی اشراف کامل به وزنه‌برداری ندارد

زارعی قهرمانی را از تیم گرفت

یکی از بدشانسی‌های تیم ملی وزنه‌برداری، مصدومیت محمد زارعی بود. این وزنه‌بردار بهترین عملکرد خود را در یکضرب به ثبت رساند اما در دوضرب مصدوم شد و موجب شد تا وی هیچ امتیازی از رقابت‌های قهرمانی آسیا کسب نکند. زارعی اگر رکورد مجموع را به نام خود ثبت می‌کرد قهرمانی تیم قطعی بود. این ملی‌پوش مدت‌ها از میادین دور بود. مسعود چترایی نیز مانند زارعی شرایط خاصی داشت و از ترکیه به تیم ملی دعوت شد. وی مشتاقانه پذیرفت و در اردوی تیم ملی حاضر شد. او در دوضرب و مجموع بهترین عملکرد دوران ورزشی خود را ثبت کرد. در این دسته علیرضا معینی از قهرمانان جوان کشور را نیز داشتیم که با تشخیص کادر فنی به دسته ۹۶ کیلوگرم رسید. وی با هدف پشتوانه‌سازی برای تیم ملی به مسابقات منامه اعزام شد.

بحرین با پارادز دسته ۹۶ کیلوگرم را خلع سلاح کرد

نماینده ایران در دسته ۹۶ کیلوگرم علیرضا معینی و رضا بیرالوند بود. رضا بیرالوند ۲ ماه پیش در ترکیه مدال طلای این دسته را کسب کرده بود و در کمترین زمان به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شد. هر چند که بحرین با استخدام لسمن پارادز عملا خود را مدعی این دسته معرفی کرد اما بیرالوند نیز نسبت به مسابقات ترکیه افزایش رکورد خوبی داشت و در نهایت پنجم شد. حضور پارادز در آسیا برای تمام مدعیان می‌تواند خطرناک باشد چون وی در دسته ۹۶ کیلوگرم رکورددار حرکت یکضرب است.

علی‌حسینی: مدعیان جهانی در ایران انگشت شمارند/ توکلی اشراف کامل به وزنه‌برداری ندارد

دهدار قهرمان المپیک را به چالش کشید

در دسته ۱۰۲ کیلوگرم رضا دهدار خیلی خوب بود و اگر می‌توانست وزنه ۱۷۶ کیلوگرم را مهار کند بالاتر از فارِسِ قطری به مدال طلای یک‌ضرب می‌رسید. وی عملکرد خوبی دارد و می‌تواند در مسابقات جهانی درخشان ظاهر شود. دهدار رقابت خوبی با قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توکیو داشت و موفق به کسب سکوی نایب قهرمانی این دسته شد. او از جمله وزنه‌برداران خوب و توانمند ایران به شمار می‌رود.

معتمدی بی‌نظیر است

رسول معتمدی از جمله جوانان وزنه‌برداری ایران به شمار می‌رود که آینده درخشانی در این رشته دارد. البته در بین جوانان چهره‌های خوب دیگری مانند داودی، سلطانی و جوادی داریم که می‌توانند مدعی اول جهان و قاره کهن باشند. رسول با ۱۰۳ کیلوگرم وزن در دسته ۱۰۹ کیلوگرم به سه مدال طلا رسید. وی توانایی به چالش کشیدن بزرگان دنیا را دارد. معتمدی برای کسب امتیاز کامل دسته ۱۰۹ کیلوگرم تغییر وزن داد و کمک خوبی هم به تیم کرد. در دسته ۱۰۹ کیلوگرم یک جوان دیگر به نام امیر عزیزی بود که تمام تلاش خود را به کار گرفت. نباید فعلا از وی انتظار زیادی داشته باشیم زیرا تمام توان این وزنه‌بردار در منامه به کار گرفته شد.

علی‌حسینی: مدعیان جهانی در ایران انگشت شمارند/ توکلی اشراف کامل به وزنه‌برداری ندارد

داودی با ۲ ماه تمرین اعزام شد

دسته فوق سنگین با حضور گور میناسیان هیجان بیشتری به مسابقات قاره کهن خواهد داشت. وی مدال نقره المپیک را در کارنامه دارد و توانایی این نابغه ارمنی بر کسی پوشیده نیست. علی داودی نیز یک چهره مطرح در این دسته به شمار می‌رود و در ۲۲ سالگی مدال المپیک کسب کرده است. داودی بعد از المپیک توکیو در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرد و مصدومیت کتف داشت. تمام تمرکز ما بر روی این مصدومیت بود. وی در دوضرب بهترین عملکرد را داشت و برای نخستین بار وزنه ۱۴۳ کیلوگرمی را مهار کرد. داودی در مسیر پیشرفت قرار دارد و می‌تواند رقیب سرسختی برای گور میناسیان باشد. در این دسته محسن دادرس نیز مدال برنز کسب کرد. وی مدت‌ها از رقابت بین‌المللی دور بود و از عملکردش راضی هستم.

عملکرد تیم در مجموع خوب بود

اگر بخواهم یک ارزیابی کلی داشته باشم باید گفت که عملکرد تیم در کل راضی کننده بود. ظرفیت وزنه‌برداری ما همین است. ایران شمار کمی وزنه‌بردار مدعی دارد و شماری نیز در حد آسیا مدعی هستند. این ناشی از کاستی‌های قبل است و یک‌روزه جبران نخواهد شد. می‌توانستیم با اعزام بزرگان وزنه‌برداری مقتدرانه قهرمان شویم اما باید سلامت نخبگان نیز در دستور کار قرار گیرد. همچنین به جوانان میدان دهیم تا اعتماد به نفس لازم را کسب کنند. همچنین آنان سرمایه وزنه‌برداری هستند.

به سهراب و کیانوش یک فرصت دیگر داده می‌شود

کمیته فنی فدراسیون وزنه‌برداری در خصوص حضور سهراب مرادی و کیانوش رستمی تصمیم خواهد گرفت. به آنان یک فرصت دیگر داده می‌شود تا در سطح جهان توانایی خود را به نمایش بگذارند. رکورد و توانایی این قهرمانان بر کسی پوشیده نیست اما باید آنان برای اردو و حضور در تیم ملی نیز اراده لازم را داشته باشند.

علی‌حسینی: مدعیان جهانی در ایران انگشت شمارند/ توکلی اشراف کامل به وزنه‌برداری ندارد

جوادی به دسته ۸۹ کیلوگرم می‌رود

میرمصطفی جوادی از جمله نخبگان وزنه‌برداری ایران به شمار می‌رود که عملکردش درخشان است و می‌تواند در آینده به یک مدعی تبدیل شود. وی در حال تغییر دسته وزنی خود است و باید در دسته ۸۹ کیلوگرم وزنه بزند. نمی‌توانستیم این ورزشکار را با وجود تغییر دسته وزنی به قهرمانی آسیا اعزام کنیم بلکه وی در مسابقات گزینشی المپیک در دسته ۸۹ کیلوگرم به روی تخته خواهد رفت.

توکلی اشراف کامل به مسائل وزنه‌برداری ندارد

سعیدعلی حسینی در واکنش به انتقاد حسین توکلی عضو کمیته فنی فدراسیون نیز گفت: برای مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۲ آسیا هدف‌گذاری لازم انجام شده بود و ما نیز توانستیم در سکوی سوم قهرمانی آسیا قرار بگیرم. کار را به خوبی انجام دادیم. من باید یک گزارش را به کمیته فنی و فدراسیون ارائه کنم. توکلی نظراتی داشت که نشان می‌دهد اشراف کامل بر مسائل تیم وزنه‌برداری ندارند زیرا مدت طولانی از این رشته دور بود. من در خدمت خانواده وزنه‌برداری هستم.

 

علی‌حسینی: مدعیان جهانی در ایران انگشت شمارند/ توکلی اشراف کامل به وزنه‌برداری ندارد

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha