استاندار آذربایجان‌غربی: دولت دنبال ارتباط اقتصادی بیشتر با همسایگان است

مهاباد - ایرنا - استاندار آذربایجان‌غربی گفت: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم ارتباط و مراودات اقتصادی بیشتر با کشورهای همسایه است.

به گزارش ایرنا ، محمدصادق معتمدیان پنجشنبه شب در گفت و گو با شبکه بین المللی سحر اظهار کرد: آذربایجان غربی از جمله استان‌های مرزی است که با سه کشور عراق، ترکیه و آذربایجان مرز مشترک دارد و در راستای سیاست دولت، سال گذشته دیدارها و ارتباط‌هایی با سرکسنولی‌ها و هیات‌های دیپلماتیک این کشورها انجام شد.

استاندار آذربایجان‌غربی: دولت سیزدهم بدنبال ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه است

وی افزود: اکنون ۶ پایانه مرزی در آذربایجان غربی در زمینه صادرات و واردات و ورود و خروج مسافران و گردشگران با کشورهای همسایه فعالیت دارند که این استان را به کریدوری بین‌المللی تبدیل کرده است.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: این استان با قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال به جنوب کشور (بازرگان تا بندر امام خمینی(ره))، با داشتن سه فرودگاه و اتصال به شبکه راه آهن سراسری از جمله استان‌های توانمند در زمینه گسترش ارتباط با کشورهای همسایه است.

وی در خصوص تعامل با مسوولان اقلیم کردستان عراق نیز یادآور شد: سال گذشته در چند نوبت با استاندار اربیل دیدار و گفت وگو کردیم و موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه بازرگانی بین ۲ استان هم به امضا رسید.

معتمدیان ادامه داد: در این تفاهم‌نامه‌ها طرفین بر اجرای توافقات قبلی، تداوم توسعه مناسبات دوجانبه پس از بحث و بررسی و تبادل نظر کارشناسی در راستای گسترش همکاری‌های اقتصادی مشترک تاکید کردند.

استاندار آذربایجان‌غربی: دولت سیزدهم بدنبال ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه است
دیدار امیدعبدالرحمان حسن استاندار اربیل عراق و هیات همراه با استاندار آذربایجان غربی

وی تاکید کرد: هم اکنون در ۲ مرز «کیله» سردشت و «تمرچین» پیرانشهر علاوه بر صادرات و واردات انواع کالاها، امکان ورود و خروج مسافران و گردشگران بین ۲ کشور وجود دارد و این ارتباطات روند رو به رشدی را طی می‌کند.

معتمدیان گفت: از اقدامات مهم در زمینه تسریع و تعامل بیشتر با مسوولان استان اربیل عراق، سال گذشته (۱۴۰۱) فعالیت گمرک مرز تمرچین به صورت شبانه‌روزی (۲۴ ساعته) شد و حجم معاملات اقتصادی در این مرز از نظر وزنی ۳۷ درصد و از نظر ارزش ریالی ۱۹ درصد افزایش پیدا کرد.

وی یادآور شد: این تعاملات امسال بیشتر خواهد شد و سعی می‌کنیم با حل برخی مشکلات پیش رو، مراودات بیشتر با اقلیم کردستان عراق در زمینه صادرات و واردات و بحث‌های پیله‌وری و گمرگی داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است که در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد.

آذربایجان‌غربی دارای ۶ پایانه مرزی شامل بازرگان در ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، «صنم بلاغی» پلدشت در مرز نخجوان و «تمرچین» پیرانشهر و «کیله» سردشت در مرز عراق است.

در کل کشور ۲۲ پایانه‌ مرزی وجود دارد که حدود یک چهارم آنها در آذربایجان غربی قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha