........................................................
تبریز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/07/87 داخلی.اجتماعی.مقاوم سازی لرزه ای.
تبریز- رییس سازمان پدافند غیرعامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: پدافند غیرعامل برای اداره کشور در زمان جنگ، کارایی دارد.
به گزارش ایرنا ، سردار "غلامرضا جلالی" روز دوشنبه در نخستین کنفرانس بین المللی مقاوم سازی لرزه ای در تبریز افزود: در این نوع پدافند بر تمرکز مدیران کشور بر بهبود وضعیت جنگی در کشور تاکید می شود.
وی اضافه کرد: پدافند غیرعامل به اقدامات فنی، مهندسی و غیرنظامی اتلاق می شود که بیشتر در حفاظت از مواضع غیرنظامی کاربرد دارد.
سردار جلالی با اشاره به سیاست های کلی نظام در ارتباط با پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: تاکید بر پدافند غیرعامل موجب افزایش بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری مواضع غیرنظامی در برابر تهدیدات دشمن می گردد.
وی اضافه کرد:رعایت اصول توانمندسازی استحکامات از ضروریات ضوابط پدافند غیرعامل محسوب می شود و با به کارگیری آن می توان به میزان بالایی در کاهش آسیب های ناشی از آن موفق عمل کرد.
رییس سازمان پدافند غیرعامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح،طبقه بندی مراکز و تاسیسات حائز اهمیت به عنوان هایی چون مراکز "حساس" و"مهم" را از جمله طبقه بندی های موثر در پدافند غیرعامل دانست.
وی افزود: سازمان های مختلف می توانند با بررسی مسایل مرتبط با این مساله راهکارهای مناسب اتخاذ کنند.
جلالی همچنین با تشریح نقش پدافند غیرعامل در زمان جنگ افزود: این نوع پدافند تنها در زمان جنگ کارایی ندارد و در بسیاری از کشورها که در آنها وضعیت صلح حاکم است، این مسایل لحاظ می شود.
وی افزود: پدافند غیرعامل باید بتواند سیستم کشور را در برابر تهدیدات خارجی پایدار کند و میزان آسیب های وارده به تاسیسات را کاهش دهد.
جلالی با بیان اینکه باید زمینه آسیب پذیری در تاسیسات مرتبط با پدافند غیرعامل را شناسایی کرد،گفت: برخی از مراکز مرتبط باید از لحاظ استعداد انسانی و جمعیتی برای مقابله با آسیب های احتمالی حملات دشمن مورد مطالعه جدی قرار گیرد.
وی مدیریت بحران کشور در وضعیت جنگی را به مثابه دفاع غیرنظامی عنوان کرد و افزود:در جنگ های نسل حاضر که از آن به عنوان جنگ های نسل چهارم نیز یاد می شود، تمرکز حملات دشمن بر حوزه های نظامی کاهش و بیشتر بر مواضع غیرنظامی تمرکز یافته است.
جلالی با اشاره به تجربه هشت سال دفاع مقدس یادآور شد:در این تجربه نظامی اکثر مواضعی که مورد تعدی دشمن قرار گرفت، مواضع غیر نظامیان بود.
به گفته وی، نظیر این تجربه در جنگ 33 روزه حزب الله لبنان با ارتش رژیم صهیونیستی نیز تکرار شد و این ارتش استحکامات شهری لبنان نظیر پل ها و بیمارستانها را هدف موشک های خود قرار داد.
رییس سازمان پدافند غیرعامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: اداره نیازهای نیروهای مسلح ، اداره مردم و شهروندان ، اداره دستگاه ها و اولویت بندی نیازهای مردم از مهمترین مصادیقی است که در پدافند غیرعامل در زمان جنگ لحاظ می شود.
نخستین کنفرانس بین المللی و تخصصی مقاوم سازی لرزه ای نخستین بار در سطح بین الملل به مدت سه روز با ارایه مقالاتی از اساتید دانشگاه های داخل و خارج از کشور در تالار پتروشیمی تبریز برگزار می شود.
این کنفرانس به همت مرکز ملی مقاوم سازی ایران و با مشارکت شهرداری و فرمانداری تبریز برگزار می شود.ک/2 7223/612/586/543 شماره 625 ساعت 15:10 تمام