انسجام شخصیت دانش آموزان، ثمره پیوند اولیا و مربیان ...................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/07/1390 فرهنگی.مناسبت ها.پیوند اولیا و مربیان انجمن اولیا و مربیان مظهر همکاری خانه و مدرسه در امر تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان بشمار می رود.
به گزارش ایرنا، خانه و مدرسه دو نهاد تربیتی مهم به شمار می آیند که در صدر عوامل تاثیرگذار بر روند رشد و تکامل رفتار و منش نوباوگان جامعه قرار دارند که در این میان مهمترین عامل در تربیت و رشد فکری و اخلاقی، هماهنگی و همسویی نظری و عملی میان مربیان و خانواده است.
هر یک از دو کانون خانه و مدرسه، به تنهایی امکان عمل موفقیت آمیز نخواهند داشت و باید به عنوان یک مرکز و یک نهاد تعلیماتی و تربیتی تلقی شوند و مجموعه سیاست و برنامه هایی که آموزش و پرورش طراحی و به اجرا درمی آورد، در این دو کانون بر اساس یک سیاست، یک بینش و یک هدف دنبال شود.
اولیا به عنوان صاحبان اصلی سرمایه های با ارزش، دارای حق اظهار نظر، حق نظارت و در بعضی موارد حق دخالت در مسائل آموزش و پرورش هستند و تنها در این صورت است که فرآیند پیچیده و عمیق تعلیم و تربیت می تواند به شکل درست و شایسته ای اجرا و موجب رشد و تعالی شود.
در این بین ممکن است رفتار وشیوه های تربیتی مربیان با رفتار و روشهای تربیتی اولیا در خانواده متفاوت یا متضاد باشد که در این صورت تاثیرهای ویرانگری بر شخصیت دانش آموزان دارد.
از این اصل مسلم تربیتی می توان ضرورت ارتباط و تبادل نظر میان اولیا بامربیان را درک کرد که این ارتباط درسیستم آموزش و پرورش ما از طریق انجمن اولیا و مربیان صورت می گیرد.
مهمترین نقش در پرورش و رشد فکری و روانی کودک بر عهده اولین نهاد تربیتی است، از سوی دیگر تا هنگامی که اهمیت ارتباط میان خانواده و مدرسه برای اولیا روشن نشود، نمی توان آنها را در مسائل آموزشی و پرورشی دانش آموز مشارکت داد.
خانه و مدرسه زمانی می توانند رسالت آموزشی و تربیتی خاص خود را به نحو مطلوب انجام دهند که هر یک شناخت تربیتی کافی داشته باشند و نقش تربیتی خاص خود را با بصیرت ایفا کنند.
انجمن اولیا و مربیان هیات منتخبی از پدران و مادران دانش آموزان و مربیان مدرسه است که باهدف تلاش و همکاری در جهت پیشبرد امور آموزش و پرورش دانش آموزان تشکیل می شود. این هیات پیشنهادها و طرحهای مفید را به مدیر و دیگر مسوولان مدرسه ارائه می کند و در اداره بهتر امور یاور صمیمی مدیران محسوب می شود. آموزش خانواده ها برای تربیت نسل نو در هر جامعه ای به عنوان زیربنای مستحکم ساخت اجتماعی، عامل اصلی حفظ و حراست از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی است، ازاین رو یکی از اهداف انجمن، آموزش به خانواده ها به منظور آشنا ساختن آنان با اصول برخوردهای تربیتی و نیز ایجاد زمینه های لازم برای مشاوره خانواده است که می تواند پیش زمینه ای درجهت رشد خانواده ها و همسویی آنان با نظام تربیتی باشد. "زهرا رحمتی" یکی از اولیای دانش آموزان درباره کارکرد انجمن اولیا و مربیان در مدرسه به خبرنگار ما گفت: هنوز با کارآمدی انجمن اولیا ومربیان در مدرسه به عنوان یک نهاد ایده آل و موثر فاصله زیادی داریم زیرا هنوز مدرسه نتوانسته از توانایی والدین در امور مدرسه بهره گیری مناسبی داشته باشد. وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هنوز برخی از اولیا وقتی نام انجمن اولیا و مدرسه را می شنوند بی اختیار ذهن آن ها به طرف جذب کمک های مردمی در مدرسه می افتد در حالی که اهداف و وظایف انجمن اولیا و مربیان در مدرسه فراتر از این موضوع است. "کامران توسلی" پدر یکی از دانش آموزان دوره متوسطه گفت: ذهنیت برخی از والدین از عملکرد گذشته انجمن اولیا و مربیان در مدرسه باعث شد که اولیا کمتر در امور مدرسه مشارکت کنند و این امر فرآیند تعلیم و تربیت در مدرسه را با اختلال روبرو کرده است. وی که فرزندش در پایه سوم دوره متوسطه یکی از دبیرستان های قزوین تحصیل می کند نیز گفت: برخی از انجمن های اولیا و مربیان مدرسه از کارایی موثری در مدرسه برخوردارند و این امر به آگاهی و آشنایی اعضای انجمن با وظایف و اهداف انجمن اولیا و مربیان برمی گردد. بک مدیر مدرسه راهنمایی در این خصوص گفت: جایگاه والدین در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها، جلب همکاری، مشارکت و همیاری برای بهبود تعلیم و تربیت است.
"محمد دهقانکار" افزود: اگرچه انجمن اولیا و مربیان در سال های اخیر جایگاه بهتری نسبت به سال های گذشته در میان والدین پیدا کرده اما هنوز اولیا از اهداف و وظایف این نهاد توجیه نیستند که این موضوع ارتباط اندک خانه و مدرسه بر می گردد. وی توضیح داد: معمولا در ابتدای هر سال، محمع عمومی انجمن اولیا و مربیان در مدرسه تشکیل می شود ولی تشکیل این مجمع در طول سال تحصیلی پیگیری نمی شود در حالی که برای حل مشکلات مدرسه و دانش آموزان باید این جلسات بیشتر برگزار شود. دهقانکار گفت: ضروری است که علاوه بر تشکیل جلسات انجمن اولیا و مربیان که با حضور اعضای انجمن برگزار می شود، مجمع عمومی انجمن نیز در طول سال تحصیلی با حضور اولیا تشکیل شود تا ارتباط تنگاتنگ خانه و مدرسه برای حل مشکلات آموزشی و پرورشی و سایر مسایل آموزشگاه حل شود. وی خاطرنشان کرد: شایسته است با برگزاری این جلسات ولی دانش آموز از مشکلات آموزشی، پرورشی و فیزیکی مدرسه آگاه شود و خود به دنبال حل این مشکلات برآید. یک روانشناس کودک درباره اهمیت ارتباط میان والدین با مدرسه گفت: وقتی کودک می‌بیند که والدین، مدرسه و فعالیت‌های مربوط به‌آن را مهم می‌دانند در درون خود احساس رضایت می‌کنند. "اسماعیل حمیدی" افزود: شرکت در جلسات خانه و مدرسه به دانش‌آموز می‌فهماند که اطلاعات بی‌واسطه و آزادانه بین والدین و آموزگار او رد و بدل شود و این امر موجب می‌شود دانش‌آموز برای مدرسه و آموزگارش احترام بیشتری قایل شود. وی معتقد است: کودکانی که والدینشان در فعالیتهای مربوط به مدرسه شرکت می‌کنند نوعی روحیه اجتماعی پیداکرده و نسبت به جامعه و مسایل مربوط به آن احساس مسوولیت بیشتری دارند. حمیدی اظهار داشت: ارتباط مستمر و قوی بین دو نهاد تربیتی خانواده و مدرسه می‌تواند بطور چشمگیری آنان را در مسیر صحیح اعتلا و پیشرفت قرار دهد. یک کارشناس علوم تربیتی معتقد است که یکی از کارهای برجسته آموزش و پرورش پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعال کردن انجمن اولیا و مربیان مدارس است که اکنون به عنوان حلقه اتصال دولت و مردم محسوب می‌شود. "مریم روشن" به عملکرد این انجمن بعداز پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: انجمن اولیا ومربیان هرسال پیشرفت داشته و والدین انتظارات خود رااز آموزش وپرورش درخواست می‌کنند. وی، مهمترین عامل رشد انجمن‌های اولیا و مربیان را انسجام فکری اولیا، مربیان و مدیران واحدهای آموزشی عنوان کرد. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد وجود این انجمنها در واحدهای آموزشی ودر پیشرفت علمی دانش‌آموز نقش بسزایی داشته است. روشن از والدین خواست حساسیت کار و تداوم ارتباط با این ‌انجمن را دو چندان کنند تا انجمن اولیا و مربیان در مدارس برای تقویت تعلیم و تربیت استمرار داشته باشند. مسوول انجمن اولیا ومربیان آموزش و پرورش استان قزوین نیز دراین خصوص گفت: هماهنگی و همسویی نظری و عملی میان اولیا و مربیان نقش موثری در رشد فکری و اخلاقی دانش آموزان دارد.
"حاتم قاسمی" افزود: هماهنگی بین رویه‌های تربیتی در خانه و مدرسه و همچنین ثمره پیوند این دونهاد، به‌انسجام شخصیت دانش‌ آموزان منجر می‌شود. وی پایبندی به ارزشها و باورهای اجتماعی را موجب پیوند اولیا و مربیان دانست و افزود: این امر در شکل‌دهی شیوه‌های تربیتی واحد و تحقق اهداف آموزش و پرورش با اهمیت است. این مسوول تشکیل شورای انجمن اولیا و مربیان را بهترین فرصت برای همکاری بین خانه و مدرسه دانست و ادامه داد: ارتباط خانه و مدرسه فرصت مناسبی برای مشارکت اولیا در برنامه‌های آموزشی و تربیتی است. مسوول انجمن اولیا ومربیان استان قزوین یادآورشد: تعلیم و تربیت صرفا کار آموزش و پرورش نیست و باید از بخش‌ها و نهادهایی همچون خانواده، رسانه و مطبوعات برای کار تعلیم و تربیت بهره گرفت. قاسمی با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع در سالجاری وزارت آموزش و پرورش اولیا و مربیان را تشکیل داده است ،ادامه داد: مشارکت اولیا درتحقق اهداف آموزش وپرورش درسالهای اخیر به نحو چشمگیری افزایش یافته به نحوی که‎ بیش از 90 درصد اولیا در برنامه‌های خانه و مدرسه شرکت و حضوری فعال دارند.
وی خاطرنشان کرد: طبق آمار موجود، 10 هزار 89 نفر از اولیا در دو هزار واحد آموزشی این استان فعالیت می کنند. قاسمی ادامه داد: براساس ماده واحده هیات دولت، شورایی متشکل از مدیران، روسای آموزش و پرورش نمایندگان اولیا و مدیرکل اموراجتماعی استانداری قزوین و روحانیون خط مشی انجمن اولیا و مربیان را مشخص خواهند کرد.
وی در ادامه از طرح بهره گیری تخصص ها و مهارتهای اولیا در راستای نیازهای مدارس خبر داد وگفت: در قالب این طرح اولیا می توانند آموزش وپرورش رادراهداف متعالی خود یاری کند.
قاسمی مهمترین هدف انجمن‌اولیا و مریبان را آموزش خانواده عنوان کرد و افزود: ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره در زمینه مشکلات خانوادگی، اختلالات روانی، جنسی، تحصیلی و مدرسه‌ای، تربیتی و بین فردی، شغلی واقتصادی، اجتماعی و بزهکاری از مهم ترین اهداف انجمن اولیا ومربیان می باشد. مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین، انجمن اولیا و مربیان را بهترین فرصت برای همکاری بین خانه و مدرسه دانست.
سید "جعفر حبیبی" افزود: انجمن های اولیاء و مربیان فصل مشترک همکاری های مردم و نظام تعلیم و تربیت کشور محسوب می شوند و از این رو دارای اهمیت می باشند.
وی اظهار داشت: در این راستا جلب مشارکت های فکری و عملی اولیاء و مربیان در زمینه حل و فصل مشکلات و نیز برقراری ارتباط درست و هماهنگی میان انجمن با واحدهای آموزشی، والدین باید با اهداف انجمن اولیاء و مربیان آشنایی داشته باشند تا با علاقه مندی و انگیزه بیش تر در مدارس به همفکری بپردازند. حبیبی ادامه داد: تعلیم و تربیت صرفا کار آموزش و پرورش نیست و باید از بخش‌ها و نهادهایی همچون خانواده، رسانه و مطبوعات برای کار تعلیم و تربیت بهره گرفت. مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به نقش مهم انجمن اولیا و مربیان در مدارس گفت: باید انجمن‌ها بر برنامه‌های آموزشی و پرورشی مدارس نظارت داشته باشند که تنها در این صورت کار تعلیم و تربیت به نحو شایسته ای انجام خواهد پذیرفت. حبیبی با اشاره به نقش سازنده پیوند این دو نهاد در پرورش و رشد فکری و روانی دانش آموزان اضافه کرد: اولیا و مربیان می‌توانند در کنار یکدیگر در راستای شکوفایی، رشد و تربیت صحیح دینی و اسلامی دانش‌آموزان گام بردارند. وی خاطرنشان کرد: ارتباط مناسب و منسجم میان خانواده و مدرسه زمینه برداشتن گامهای بلند در تربیت و آموزش دانش آموزان را فراهم می‌کند. این مسوول، در پایان هفته پیوند اولیا و مربیان را فرصت مناسبی برای استحکام روابط عاطفی، اخلاقی و انسانی اولیا دانش ‌آموزان و مربیان مدرسه دانست.
10هزار و 89 نفر از اولیا در یکهزار و ‎ 944واحد آموزشی فعالیت می کنند که از این تعداد پنج هزار و 167 نفر اولیا و چهار هزار و 222 مربی هستند.
بیست و چهارم مهرماه هرسال به عنوان روز پیوند اولیا و مربیان نامگذاری شده است.
استان قزوین دارای 210 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی می باشد.
7389/616