تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۱
دست به دست شدن اکسیر جان به چه قیمت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/03 اجتماعی.بهداشت.سلامت تهران - برای لحظه ای چشم از دستگاه مونیتورینگ ضربان حیاتی بدن برنمی داشت ؟ می ترسید این لحظات طلایی را از دست بدهد و برای همیشه در اندوه از دست دادن این لحظات باقی بماند.
استرس بند بند وجودش را فرا گرفته بود. نفسش به شماره افتاده بود و مستاصل از انجام هر کاری بود. تنها امیدش خدا بود و در انتظار معجزه ای بزرگ بود.
ذهنش درگیر بود، گاه خود را سرزنش می کرد که کاش پول بیشتری داشت و او را برای عمل جراحی به بیمارستان بهتری می برد تا دیگر دغدغه ای نداشت. گاهی هم به خود دلداری می داد که تشخیص پزشک مهم است و بیمارستان ها تاثیری در بهبود بیماری ندارند.
غوطه ور در همین افکار بود که یکباره صدای یکنواخت سوت دستگاه مونیتورینگ ضربان قلب، او را به خود آورد و با نگاه به صفحه مونیتورینگ و نوار صاف شده علایم حیاتی، به شوکی عمیق فرو رفت...
با خود اندیشید آیا اشتباه کرده است ؟ عدم رسیدگی به موقع به بیماران، کمبود پزشک، نداشتن اتاق های کافی، شلوغی و ازدحام، بی مسوولیتی در برابر مرگ و زندگی بیماران و عدم پذیرش به موقع بیماران از جمله دغدغه هایی است که برخی شهروندان در مراجعه به برخی بیمارستان ها با آن مواجهند؟ دغدغه هایی که ذهن وزیر بهداشت دولت دهم را نیز بطور جدی به خود مشغول کرده است.
دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چهارمین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور با تاکید بر نقش اورژانس در تعیین درجه مطلوبیت بیمارستان ها گفته است: رضایت مردم از طریق اورژانس ها محقق می شود.
وزیر بهداشت همچنین اعلام کرده است بیمارستان هایی که مردم از ارایه خدمات آنها راضی نباشند، اعم از دولتی یا خصوصی، از درجه اعتبار بخشی آنان کاسته می شود و تنزل رتبه ها، در جذب اعتبار به ضرر این دسته از بیمارستانهاست.
به گفته وی، یک سیستم ارزشیابی بصورت ماهانه و سالانه، هردو بخش دولتی و خصوصی را مورد پالایش و ارزشیابی قرار می دهد.
البته برخی بیمارستان ها با دریافت مبالغ هنگفت، رضایت خاطر بیماران و همراهانشان را فراهم می کنند! پدیده ای که به زیر میزی شهرت یافته است.
وزیر بهداشت در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: اگر فردی که به بیمارستان یا مطب مراجعه می کند و پزشک معالج، درخواست دستمزد بالایی به غیر از هزینه بیمارستان را داشته باشد، باید این موضوع را به دفتر بازرسی وزارت بهداشت گزارش دهد.
وی تاکید می کند: بیمارستان ها نباید هیچ هزینه ای را برای پذیرش بیماران اورژانسی دریافت کنند.
عباس مروسی یکی از همراهان بیماری که مدتی در یکی از بیمارستان های دولتی تهران بستری بوده، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می گوید: از روی ناچاری مجبور به سپردن بیمار خود به این بیمارستان شدم. اگر پول کافی داشتم به بیمارستان خصوصی انتقالش می دادم چرا که با پول می توانم ادامه زندگی بیمارم را بخرم.
سعید ابیانه یکی دیگر از همراهان یک مریض بدحال بخش اورژانس یکی از بیمارستان ها می گوید: برادر من یک تصادفی بدحال است که ضربه مغزی شده است و خونریزی دارد اما هنوز در اورژانس مانده و بیمارستان توجهی به انتقال وی به بخش ویژه آی. سی. یو نمی کند.
وی می افزاید: آنان با بی توجهی می گویند باید تخت خالی شود درحالیکه خونریزی بیمارم دو چندان شده است.
این شهروند می گوید: از اینکه اورژانس برادرم را به این بیمارستان آورده است عصبانی هستم اما اجازه انتقال او را هم نمی دهند.
یک شهروند به خبرنگار ایرنا می گوید: رییس یک بیمارستان دولتی در پاسخ به اعتراضات همراهان یک بیمار بدحال که گفته بودند چرا وضعیت بیمار ما وخیم تر از قبل از عمل شده است و چرا رسیدگی کافی نمی شود؟ گفته بود: آیا بهای کفشی که از کفش ملی می خرید با کفشی که از یک مغازه معروف خریداری می کنید، یکسان است ؟! پایبند نبودن برخی از بیمارستان ها به الزام رعایت تعرفه های مصوب پزشکی از دیگر معضلاتی است که در کنار مشکلات موجود، گریبان بیماران و همراهان آنان را گرفته است.
عباس رحیمی شهروند دیگری که برای جراحی قلب همسرش در مطب دکتر م - ر حضور یافته بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: همسرم مشکل تپش شدید و گشادی قلب دارد و باید سریعا عمل شود.
وی می افزاید: تاکنون به دو پزشک ماهر جراح قلب مراجعه کردیم آنان گفته اند که اگر بخواهید در بیمارستان دولتی عمل شود، باید به یکی از این پزشکان سه میلیون و به دیگری پنج میلیون تومان جداگانه هزینه دستمزد بدهید.
افسانه خادمی بیمار دیگری به دنبال صحبت های عباس رحیمی می گوید: وقتی برای عمل جراحی قلب به یکی از جراحان قلب مراجعه کردم، پزشک جراح شماره حساب همسر خود را داد تا مبلغ مورد نظر او را قبل از عمل جراحی به آن حساب واریز کنم.
کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقدند: افزایش هزینه های بیمارستانی و تعرفه ها در بیمارستان های خصوصی و دولتی و نیز افزایش قیمت لوازم و تجهیزات پزشکی از دلایل اصلی رواج دریافت مبالغ جداگانه پزشکان از بیماران است.
دکتر ایرج فاضل رییس جامعه جراحان در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید : پولی که میان پزشک و بیمار رد و بدل می شود، به دلیل واقعی نبودن تعرفه های پزشکی است.
وی می افزاید: همه چیز باید در اختیار پزشک و بیمار گذاشته شود و بحث تعرفه ها زمانی اعمال شود که بیمه قصد پرداخت آن را دارد.
به گفته وی، تعرفه گذاری خدمات در بخش خصوصی از کارهای بیهوده ای است که موجب دریافت هزینه های اضافی خارج از تعرفه سازمانی میان برخی بیماران و برخی از پزشکان می شود.
دکتر فاضل معتقد است هدفمند کردن یارانه ها موجب عدم پرداخت هزینه های اضافی از سوی بیماران می شود درحالی که اگر همه پول ها را به دست مردم بسپاریم بیمارستانها در بخش بودجه دچار مشکل خواهد شد و ارتباطات ناسالم مالی شکل می گیرد.
وی می گوید: مردم با پول های در اختیار خود برای زیرساخت ها از جمله تجهیزات دولتی هزینه نمی کنند، کاری که تاکنون دولت ها به نمایندگی از مردم انجام می دادند.
به گفته وی، مردم با در اختیار داشتن پول می توانند در کار پزشکان اخلال کنند و در نهایت در کار پزشکی اثر منفی می گذارد که مردم را نگران خواهد کرد چرا که زیرمیزی در بخش طبابت سبب رقابت منفی می شود.
رییس جامعه جراحان تصریح می کند: دولت ها مسوول بهداشت و سلامت مردم هستند و باید 60 درصد هزینه های خدمات بهداشتی - درمانی را دولت بپردازد که اکنون عکس این موضوع اتفاق می افتد.
انوشیروان محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: تاکنون کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نشست های متعددی به منظور ارایه راهکاری برای مقابله با پدیده الزام اجرای تعرفه های پزشکی برگزار کرده است.
وی می افزاید: پدیده شوم زیرمیزی در بخش دولتی نیز دیده می شود و متاسفانه وزارتخانه های بهداشت و رفاه و دولت با اجرای این پیشنهاد که تعرفه جراحی افزایش 6/3 درصدی یابد، مخالفت کرده اند.
وی می گوید: حذف پدیده زیرمیزی پزشکان علاوه براینکه بار مالی هزینه های درمانی مردم را کاهش می دهد، باعث خواهد شد که مراکز درمانی بخش دولتی نیز کارآمد شوند.
محسنی تصریح می کند این پیشنهاد کمیسیون قرار بود برای سال 88 در یک بیمارستان و در سال 89 در سطح 50 درصد بیمارستان های دولتی و برای سال 90 در تمامی بیمارستان های کشور اجرا شود.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه می کند: تا مشکل سرانه درمان و تعرفه ها حل نشود، نمی توان به صورت اصولی و قهری با پدیده زیرمیزی مبارزه کرد.
وی می افزاید: در شهرستانها، بیمارستان های خصوصی وجود ندارد، پزشکان فعال در شهرستانها به ویژه مناطق محروم از درآمد کمتری در مقایسه با پزشکان مستقر در تهران و مراکز برخوردار استانها برخوردارند و همین مساله سبب علاقه فراوان پزشکان متخصص به مهاجرت به تهران و مراکز استانها شده است.
وی ادامه می دهد: به عنوان نمونه یک پزشک جراح برای عمل جراحی سزارین حداکثر مزدی که در بیمارستان دولتی شهرستان ها دریافت می کند، 50 هزار تومان است، در حالی که این قیمت در مراکز استانها یک و نیم میلیون تومان و در یک بیمارستان خصوصی تهران، دو و نیم میلیون تومان است که فقط برای پزشک مزد مقرر می کنند.
محسنی بند پی اگرچه بیمه ها را در این زمینه مقصر معرفی می کند اما در عین حال می گوید: فعالیت جدی بیمه ها مستقیما به سرانه درمان در کل کشور وابسته است زیرا آنها هم در قراردادها بر این موضوع تاکید دارند که هزینه های درمانی افزایش یافته است و با سرانه کم نمی توانند سقف تعهدات خود را افزایش دهند.
وی می افزاید: یک نظر این است که با واقعی شدن تعرفه ها، زیرمیزی از بین می رود و در عین حال واقعی نشدن تعرفه ها، زمینه ساز افزایش زیرمیزی می شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان می گوید: از سوی دیگر، هر چه نظارت ها جدی تر باشد به همان میزان زیرمیزی کاهش خواهد یافت و نقش رسانه ها را در اطلاع رسانی به موقع هم نباید نادیده گرفت، در غیراین صورت زیرمیزی کم کم تغییر مکان می دهد و رومیزی می شود.
علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت و عضو فعلی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز از مردم می خواهد درباره معضل زیرمیزی برخی از پزشکان که متاسفانه آبروی حرفه مقدس پزشکی را برده اند، با سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همکاری کنند.
وی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می افزاید: پزشکی حرفه ای مقدس است و فردی که وارد این حرفه می شود، سوگند یاد می کند در همه شرایط در خدمت معالجه مردم باشد .
وی تصریح می کند: بسیار حرکت زشت و ناپسندیده ای است که پزشکی بخواهد برای یک جراحی از بیمار طلب دستمزد با رقم های بالا کند چرا که این مساله باعث شده است حرفه سایر پزشکان زیر سووال رود.
مرندی با بیان اینکه مردم در برخورد با این پزشکان متخلف که هزینه های کلانی را از بیماران می گیرند، نقش بسزایی دارند، می گوید: هموطنان باید در صورت مشاهده این موارد ، حتما به سازمان نظام پزشکی یا دفتر بازرسی شماره 033 ساعت 14:58 تمام