عید فطر است، عیدی که جشن پیروزی بر نفس سرکش است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/07/10 فرهنگی.عید سعید فطر .شهرستانهای استان تهران .نماز امروز روز عید صیام، عید فطر است، عیدی که جشن پیروزی بر نفس سرکش و عیدی که دلها شستشو شده از پلیدی و ناپاکی است. عیدی است که مسلمانان جهان بعد از یک ماه روزه داری، دلهای صیقل داده از گناهان چرکین شده را پذیرای نور تازه ای از انوار الهی کرده اند.
در معنی فطر در اقرب الموارد آمده است که عید روزه گشادن. جشن بزرگ اسلامی است که همه ساله در روز اول ماه شوال توسط مسلمانان با شور و شعف خاصی گرامی داشته می شود.
((از آنجا که فطر پایان صوم (روزه ) است، به عید فطر عید صیام نیز گفته می شود.)) این عید، روزی است که مسلمانان پس از یک ماه روزه داری وعبادت پروردگار چشم به راه این روز بزرگ هستند و این روز را جشن می گیرند.
عیدفطر بدرقه ای است بر ماه رمضان. گویی پس از یک ماه اطاعت از پروردگار همگان در ضیافتی که از سوی رب العالمین تدارک دیده می شود، شرکت می کنند.
در این روز مسلمانان جهان با ظاهری آراسته و پاک در نماز عید فطر شرکت می جویند و خداوند را به خاطر نعمت های این ماه مبارک سپاس می گویند.
در همه شهر و روستاهای سرزمین های اسلامی نماز عید فطر با تشریفات خاص خود برگزار می شود. برپایی نماز عید فطر و مراسم ویژه آن در نقاط مختلف کشورهای اسلامی بسیار زیبا و دیدنی است.
در این روز صدها میلیون مسلمان از کوچک و بزرگ و پیر و جوان در سراسر این کره خاکی در حالی که با اجابت فرمان خداوند و شرکت در یک دوره 30 روزه تمرین تشنگی و گرسنگی و خویشتن داری درمقابل تمایلات درونی و پیشه کردن تقوای الهی، هریک به درجه ای از درجات رشد معنوی و فضایل اخلاقی دست یافته اند، بعد از طلوع آفتاب، با قلب هایی آکنده از ایمان و امید و با قدم هایی استوار و امیدوار به رضای خداوند سبحان، در محل ها و مراکز برپایی نماز عید حضور می یابند.
بی شک آنان که در ماه مبارک رمضان میهمان خدا بودند و واقف بر باز بودن درهای بهشت در این ماه، شب های پرعظمت قدر را به راز و نیاز با خدای خود پرداختند، دوری از گناهان را تمرین کردند تا ناپاکی و پلیدی را از خود جداسازند.
فطریه، از سنت های حسنه روز عید فطر است که در شرع مقدس اسلام بر واجب بودن آن تاکید شده است. در واقع فطریه یا زکات فطر آنچه پس از روزه رمضان برای سلامت تن در آغاز ماه شوال به فقیران دهند، است.
اهمیت فطریه در دین اسلام تا اندازه ای است که با وجود واجب نبودن شرکت در نماز عید فطر، اما دادن زکات فطره فطریه از واجبات است.
امام صادق (ع) درباره زکات فطره می فرمایند: تکمیل روزه به پرداخت زکات یعنی فطره است ، همچنانکه صلوات بر پیامبر کمال نماز است.
اما یکی از نکات جالب توجه در روز عید سعید فطر، مراسم و آئین های خاصی است که مسلمانان در مناطق مختلف کشور و جهان دارند.
مردم شهرستانهای استان تهران هم نیز با اجرای آئین های ویژه ای، در بزرگداشت این عید سعید شرکت می کنند.
مردم روزه دار پس از رویت هلال ماه شوال و اعلام عید سعید فطر، شب عید در تمام مساجد ضمن برپایی نماز، به راز و نیاز با خدای خویش می پردازند.
بعداز برگزاری نماز عید در مصلای های شهرستانها ، سپس برای گرامی داشت شهداء و درگذشتگان به گلزار شهدا رفته و برای اهل قبور طلب آمرزش و مغفرت می کنند.
همچنین افراد هر محله به اتفاق بزرگ خاندان به دیدار اقوام رفته و عید فطر را تبریک می گویند و طلب حلالیت می طلبند.
در این روز کسانی که قبل از عید یکی از بستگان خود را از دست داده اند، پذیرای مردمی هستند که برای دلداری و پایان عزاداری به منزل آنها می آیند کودکان و نوجوانان نیز در این روز فرخنده، با لباس های نو و آراسته به در منازل رفته و باصدای بلند عیدی درخواست می کنند و صاحبخانه سکه و شیرینی به آنها عیدی می دهد.
برخی از مردم در صبح روز عیدفطر، به قصد تبرک از خاک تربت امام حسین (ع) که به نحوی آن را تهیه کرده اند، افطار می کنند. صبح روز عید، در تمام خانه ها حلوای مخصوص به نام کاچی پخته می شود که بچه ها بابردن ظرفی از آن به خانه همسایگان و اقوام، عیدی دریافت می کنند.
در آخرین شب از ماه مبارک رمضان، بسیاری از مردم استان تهران برای استقبال از عید سعید فطر در نقطه ای بلند به افق چشم می دوزند تا با رویت هلال ماه شوال با ماه مبارک رمضان وداع کنند.
دیدن هلال ماه شوال هر چند در ره آوردهای زندگی جدید و تیرگی غبارآلود افق برای بسیاری از مومنان غیرممکن شده است، ولی بسیاری ازمردم هنوز برای دیدن هلال ماه شوال از تجربیات خود استفاده می کنند.
نذر و نیاز نیز سنتی است که همانند دیگر مناطق کشور در استان تهران نیز مرسوم است و اهالی در این روز با پختن شله زرد و آش رشته، قربانی کردن گوسفند، مرغ و خروس و تقسیم آن در بین همسایگان، دوستان و آشنایان خود را در شادی این روز بزرگ سهیم می سازند.
برگزاری مراسم ازدواج و جشن های نامزدی زوج های جوان یکی دیگر از مراسم بسیار مبارکی است که در این روز برگزار می شود.
در این ایام بسیاری از پیوندهای خانوادگی فراهم شده و زوج های جوان به مبارکی ماه صیام در روز عید فطر، فصلی جدید را در زندگی خود می گشایند. ک 4/ 687 شماره 003 ساعت 08:43 تمام