لیتوانی برای عضویت در اتحادیه اروپا، تلاش می کند # بن - خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/4/75 رئیس جمهوری لیتوانی درگفتگوهای خود با رهبران آلمان، خواستار عضویت کشورش دراتحادیه اروپا وسازمان پیمان آتلانتیک شمالی /ناتو/شد.
آلگیرداس برازاوس کاس، روزپنجشنبه دربن با رومان هرسوک ، رئیس جمهوری آلمان و هلموت کهل، صدراعظم این کشوربه طور جداگانه دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدارها گفت،عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو از اهداف اولیه سیاست خارجی لیتوانی است.
هرسوک در مورد تمایل لیتوانی به عضویت در پیمانهای غربی، تاکید کرد که نباید در این مورد بین کشورهای بالتیک و کشورهای اروپای شرقی ارجحیت وتفاوت قائل شد.
هلموت کهل، صدراعظم آلمان نیز در دیدار خود با رئیس جمهوری لیتوانی به وی اطمینان داد که آلمان از کوششهای لیتوانی برای ورود به اتحادیه اروپا و پیمان ناتو وهمچنین ادامه روند بازسازی اقتصادی و دموکراسی در آن کشورحمایت می کند.
درمحافل سیاسی بن گفته می شود، کشورهای حوزه بالتیک، لیتوانی، استونی و لتونی از این نگرانند که اتحادیه اروپا و پیمان نظامی ناتو دردرجه اول امکانات عضویت کشورهای اروپای شرقی مانند چک ، لهستان ومجارستان را فراهم کنند.
به نظرسیاستمداران کشورهای بالتیک ، عدم پذیر ش همزمان کشورهای داوطلب به عضویت سازمانهای نامبرده، مشکلاتی را برای کشورهای بالتیک در بر خواهدداشت.
آلگیرداس برازاوس کاس روزپنجشنبه پس از دیدار خود با رهبران آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی دربن گفت: نگرانی روسیه از گسترش پیمان ناتو بی مورداست زیرا،پذیر فتن کشورهای بالتیک یا اروپای شرقی در ساختار ناتو،هیچگونه خطری برای روسیه ایجاد نمی کند.
به عقیده وی، برخلاف نظر روسها، عضویت کشورهای شرق اروپا و دریای بالتیک درپیمانهاو اتحادیه های غربی نه تنها در مرزهای غربی روسیه سبب تزلزل نخواهد شد بلکه به ایجاد ثبات قوی دراروپاکمک خواهد کرد.
وی تاکید کرد، کشور لیتوانی قصدی جز، برخورداری از مناسبات حسن همجواری با روسیه ندارد.
برازاوس کاس ، رئیس جمهوری لیتوانی در مورد نحوه عضویت در پیمان ناتو واتحادیه اروپا گفت ، این دو نهاد، باید تقاضاهای کشورهای داوطلب راهمزمان و بدون در نظر گرفتن هرگونه ارجحیتی بررسی کنند. ازاین بابت بهتر است که با همه داوطلبان همزمان گفتگوشود.
رئیس جمهور لیتوانی افزود، کشور وی تمایل شدیدی دارد که تا سال دو هزارمیلادی در اتحادیه اروپاپذیر فته شود.