تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۱
باحضور شخصیت های برجسته دینی و فرهنگی کنگره بزرگداشت علامه سعیدالعلما در مازندران برگزار می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/27 اجتماعی.کنگره.سعید العما.مازندران ساری - استاندار مازندران گفت: کنگره بزرگداشت علامه سعید العلما و ملامحمد اشرفی با حضور چند تن از علما، رییس قوه قضاییه و رییس دفتر رهبر معظم انقلاب، مردم علاقه مند و مسوولین از بیست نهم اردیبهشت ماه در بابل و بهشهر برگزار می شود.
به گزارش ایرنا سیدعلی اکبر طاهایی در جلسه دوشنبه شب هماهنگی برگزاری این کنگره افزود: حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب، آیت الله آملی لاریجانی، رییس قوه قضائیه، آیت الله خزعلی، آیت الله سید احمد خاتمی،حجت الاسلام والمسلمین صدیقی، حجت الاسلام والمسلمین تقوی، حجت الاسلام والمسلمین نقویان و دکتر محمد جواد لاریجانی روزهای 29، 30 و 31 اردیبهشت ماه جاری در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه علم و صنعت بهشهر در این کنگره شرکت می کنند.
وی با اشاره به افتتاح بارگاه علامه سعیدالعلما در حاشیه برگزاری این کنگره، یادآور شد: پرده برداری از تندیس و تمبر یادبود این دو عالم بزرگوار، پخش فیلم از زندگی آنان ،برگزاری دعای کمیل و ندبه در مزار علامه سعید العلما و پخش پیام تصویری آیت الله جوادی آملی از دیگر برنامه های این کنگره است.
استاندار مازندران احیا و بازسازی مقابر این دو عالم وارسته را از اقدامات مناسب انجام شده اعلام کرد و اظهار داشت: معرفی شخصیت های برجسته و عالمانی چون علامه سعید العلما و علامه ملا محمد اشرفی جزو تکالیف همه ماست.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امام جمعه بابل نیز در این جلسه با اشاره به نظر مساعد رهبر معظم انقلاب برای برگزاری این کنگره، افزود: برای کسب تکلیف برگزاری این کنگره خدمت آقا رسیدیم که ایشان فرمودند: خطه شمال دارای عالمان برجسته ای است که باید نام آنها احیا شوند که سعید العلما مازندرانی از جمله این علما است.
وی وجود این عالمان را از جمله برکات استان مازندران دانست و تصریح کرد: آن بزرگواران در زمان حیات به وظیفه خود عمل کردند و ما امروز باید آنها را به نسل جوان معرفی کنیم.
مولانا محمد سعید از مشاهیر علمای قرن سیزدهم، فقیه نامدار ، مجتهد و عالم برجسته معروف به سعید العلمای بار فروشی مازندرانی (ره ) است که درحدود سال 1187 هجری قمری در بابل دیده به جهان گشود.
آن عالم فرزانه، پس از طی تحصیلات مقدماتی در ایران ، عازم نجف اشرف گشته و در کنار استاد الفقها شیخ انصاری (ره ) از محضر استاد فرزانه حضرت آیه الله العظمی ملا محمد شریف العلمای آملی (ره ) بهره برد و تا نیل به مقام عظیم اجتهاد ازحضورش استفاده نمود و به اخذ اجازه از آن عالم جلیل القدر مفتخرگردید.
کرسی های درس خارج فقه و اصول ایشان نیز مورد توجه فضلا و علمای حوزه علمیه نجف و کربلا بوده است.
این عالم فقید پس از طی مراحل اجتهاد برای هدایت و ارشاد مردم به طبرستان (مازندران ) مراجعت کرد و در بابل مستقر شد و بزرگترین حوزه علمیه آن روز را در این شهر بنا کرد که بیش از دو هزار طلبه درآن مشغول به تحصیل شدند.
از جمله شاگردان این عالم بزرگ، ملا محمد اشرفی است که خود صاحب بیش از 70 اثر علمی بوده است و همچنین شیخ زین العابدین مازندرانی به عنوان مرجع تقلید عصر و محمد زمان مازندرانی از عالمان وارسته بزرگ هستند.
مرحوم سعیدالعلما پس از یک عمر خدمت و مجاهدت و تقوا ، سرانجام درسن 83 سالگی و درسال 1270 هجری قمری دار فانی را وداع گفته و به دیار ابدی شتافت و درانتهای بازار مسجدجامع بابل مدفون گردید. ک/2 2585/402/508 شماره 071 ساعت 11:08 تمام