گذر فرهنگی؛ دمی با استاندار مازندران در بابل تا همایش دارالمومنین

ساری -ایرنا- استاندار مازندران در نشستی به منظور برگزاری همایشی برای معرفی شهرستان بابل و علما و فرهیختگان این شهرستان تاکید کرد از جوانان هم در برگزاری این آیین استفاده شود تا آنها با هویت و ریشه خود بهتر و بیشتر آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صبح امروز دوشنبه نشستی در دفتر حجت الاسلام حسن روحانی امام جمعه بابل با حضور استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شهردار، اعضای شورای شهر بابل و تنی چند از فرهیختگان این شهرستان با موضوع برگزاری همایشی به نام "بابل دارالمومنین میراث دار فرهنگ و اقتصاد" برپا شد.
حجت‌الاسلام روحانی در این نشست با قدردانی از استاندار بابت حضور گفت: همایشی با عنوان بابل دارالمومنین در استان قرار است برگزار شود. در استان و جاهای دیگر این شهرستان را دارالمومنین می شناسند و از همین مدخل دارالمومنین استفاده و کنگره با همایشی در قالب مقالات و برنامه های متعدد با پنج محور برگزار می‌کنیم‌
امام جمعه بابل ادامه داد: با توجه به نقش عوامل موثر دخیل بر دار المومنین، باید تلاش شود نسل معاصر از گذشته اش بیشتر بداند و با نقش علما، علویون و بازاریان بابل در معرفی این شهرستان به دار المومنین آشنا شود و این دستمایه ای برای کار فرهنگی باشد. وس با اشاره به استقرار دفتری در دانشگاه مازندران به همین منظور خاطرنشان کرد: نخستین پوستر همایش منتشر شد که این پوستر ابتدایی است.

گذر فرهنگی؛ دمی با استاندار مازندران در بابل تا همایش دارالمومنین

قبور علما و فرهیختگان بابل از غربت در بیاید
در ادامه حجت الاسلام سیدحسین ابراهیمیان رییس سایق دانشگاه آزاد اسلامی بابل و دبیر همایش "بابل دارالمومنین میراث دار فرهنگ و اقتصاد" اظهار کرد: چند سال قبل کنگره سبدالعلما و ملا محمد اشرفی برگزار شد که مورد استقبال فرهیختگان قرار گرفت و به برکت آن همایش، بارگاه آنان بازسازی شد.
وی با بیان اینکه در تاریخ این شهر مفاخر فرهنگی عظیمی داریم، افزود: از جمله علمایی که مردم با آن آشنا نیستند. بنابراین به بهانه این همایش زندگینامه علما برجسته می شود و آثار آنان از غربت در می آید.
حجت الاسلام ابراهیمیان بیان کرد: پیش همایش دهم خرداد برگزار و فراخوان اصلی به زودی منتشر می شود و دانشگاهیان و حوزویان می توانند مقاله ارائه دهند.
وی از استاندار خواست تا استانداری مازندران هم در عنوان برگزار کنندگان قرار بگیرد و در وزانت کنگره نقش داشته باشد که استاندار این امر را پذیرفت.
دبیر همایش "بابل شهر دارالمومنین میراث دار فرهنگ و اقتصاد" از درگیر شدن ۵ اداره کل میراث فرهنگی، اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات، ارشاد و فرهنگ اسلامی و معاونت هماهنگی اجتماعی استانداری در این همایش که قرار است در سال ۱۴۰۳ در بابل برگزار شود، خبر داد و گفت: این پنج نهاد مزار و مقابر دانشمندان و علمای ما را شناسایی کنند و از این غربت در بیاورند. قبور برخی متروکه است. علامه آقا کوچک مازندرانی در شیاده قبر قدیمی. در حال تخریب دارد که باید بازسازی شود.
در این نشست کتاب "ترنم قلم" که حاوی زندگینامه علما و روحانیون معاصر شهر بابل است اط طرف امام جمعه این شهرستان به استاندار اهدا شد.

گذر فرهنگی؛ دمی با استاندار مازندران در بابل تا همایش دارالمومنین

علما و فرهیختگان خود را به نسل جوان بشناسانیم

قاسم عزیززاده گرجی فرماندار بابل هم در این نشست در سخنانی گفت : دیگر استان‌ها برای نداشته ها برنامه برگزار می کنند اما ما از گدَشته های دور علما و فرهیختگانی داشتیم و داریم.
وی افزود: بازار وابسته به حوزه علمیه است و اتصال عمیقی بین بازار و حوزه های علمیه در این شهرستان برقرار بود که امروز باید به آن برگردیم.
فرماندار بابل با بیان اینکه دین داری مردم این سرزمین به علمای گذشته برمی گردد، تاکید کرد: جا دارد این علما را به جوانان و نوجوانان معرفی کنیم تا هویت خود را بشناسانیم.

گذر فرهنگی؛ دمی با استاندار مازندران در بابل تا همایش دارالمومنین

برکات این همایش باید به مردم برسد
حسین جوادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه گفت: همایش ملی در سطح علما باید در استان برگزار شود و از همین رو پیش همایش آیت الله کوهستانی در مشهد برگزار شد و امسال همایش آن در بهشهر برگزار می شود.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت انجمن مفاخر و مشاهیر و همچنین از ظرفیت نمایندگان برای اخذ بودجه، خاطرنشان کرد: برکات این همایش باید به مردم برسد.
جوادی بیان کرد: نسل معاصر با این موضوع آشنا نیستند و بخاطر حضور در فضای مجازی از شجره شهر خود اطلاعی ندارند که این مسائل باید مطرح شود.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران هم در پایان با جمع بندی نشست گفت: این یک مساله اساسی، زیربنایی و راهبردی است که امام جمعه بابل به آن توجه دارد.

استاندار با طرح این پرسش که چرا دچار بحران شده ایم، ادامه داد: اگر داشته هایمان را خوب ببینیم و خوب به نسل جوان معرفی کنیم جوان دیگر از جای دیگر الگو نمی گیرد و جای دیگر برای جوانان ما الگو سازی نمی کند.
وی افزود: انسان متعجب می‌شود با وجود این همه نخبگان و فرهیختگان این شهرستان چرا باید یک شخصیت فاسد این خطه برای جوانان الگو شود و همه اینها به این دلیل است که علما و فرهیختگان خودمان را نتوانستیم به جوانان و نوجوانان بشناسانیم.
حسینی پور با اشاره به اینکه نقش علمای بابل به گدشته و به ریشه ما برمی گردد، یادآور شد: اگر آثار این علما در دست جوانان قرار بگیرد جوانان سمت انسان های بی هویت نمی رود.

گذر فرهنگی؛ دمی با استاندار مازندران در بابل تا همایش دارالمومنین

هویت بخشی به مازندران سد بزرگی در برابر تهاجم فرهنگی است
وی ادامه داد: اصل و اساس این حرکت را بعنوان یک راهبرد اساسی برای استان مازندران نه تنها در بابل بلکه در دیگر شهرهای با نمادهایی در تاریخ، اعلام حمایت می کنیم که نمونه اش سال قبل برنامه شیخ فضل‌الله نوری در شهرستان نور برگزار شد. نگاهمان این است که این همایش ها در بابل خیلی زودتر از اینها باید اتفاق می افتاد.
استاندار افزود: ما تشکر می کنیم چرا که هویت بخشی به هر نقطه از مازندران خود سد بزرگی در برابر تهاجم فرهنگی است و ما از آن تقدیر می کنیم. در سینمای هالیوود تاریخ درست می کنند و همان تاریخ ساختگی را اصل قرار داده و بر اساس آن ادامه می دهند.
حسینی پوز با بیان اینکه استانداری حتما در این کار بزرگ حضور می یابد و از عنوان استانداری هم می توان استفاده کرد، گفت: جامعه هدف باید جوانان و نوجوانان باشند چون مشکلات چند ماهه گذشته بخاطر ارتباط نگرفتن با جوانان بود و هیچ واگرایی در دهه هشتادی‌ها ایجاد نشد بلکه طیفی از جوانان هستند که گفتمان آنان متناسب با شرایط دیجیتال شکل گرفته و نتوانستیم برای این کار فکری بیندیشیم در حالی که مقام معظم رهبری سالیان قبل نسبت به این موضوع هشدار دادند.
وی افزود: پس این این کنگره صرفا نباید برای طیف خاص مذهبی ها باشد بلکه باید جوانان و نوجوانان را ببینیم و برای آنان جذابیت داشته باشد. حتی باید این جوانان و نوجوانان را پای کار بیاوریم تا هویت و عقبه خود را بشناسند.
وی همچنین خواست تا از این به بعد در هر جلسه شورای اداری بابل، سه دقیقه به معرفی مفاخر این شهرستان اختصاص یابد و همچنین از رهبر انقلاب، پیام کنگره طلب کنند.
استاندار با بیان اینکه آنچه را داریم نتوانستیم به جامعه معرفی کنیم، بیان کرد: این همان جهاد تبیینی است که رهبری فرمودند؛ باید در فضای مجازی کار و تاکید می کنم پای جوانتر ها را در کنگره باز کنیم چون خودشان بسیاری از خلأها را پر می کنند.
براساس این گزارش، بابل دومین شهر شمال کشور پس از رشت است که از دیرباز میراث دار فرهنگ و اقتصاد استان و حتی کشور بوده است. این شهرستان با وجود علما و روحانیون برجسته چون سیدالعلما، آیت الله روحانی، ملامحمد اشرفی و خیران بزرگی چون مرحوم نوشیروانی به دارالمومنین شهره است.
بابل یکی از شهرهای مهم شمال کشور در زمینه پزشکی، کشاورزی، دانشگاهی، سیاسی، فرهنگی و تجاری است و هم چنین از نظر وسعت و حوزه استحفاظی بزرگترین شهرستان استان مازندران به‌شمار می‌آید. بابل دارای پیشینه‌ای قابل توجه می‌باشد، در گذشته به دلیل تجارت و عبور و مرور تاجران و بازرگانان در این شهر، آن را بارفروش می‌خواندند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha