برای نخستین بار در کشور، کمیته اتقان آرا در دادگستری گلستان تشکیل شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/01 اجتماعی.قضائی.دادگستری.کمیته اتقان آراء گرگان - رییس کل دادگستری استان گلستان گفت: برای نخستین بار در کشور، کمیته اتقان آرا به منظور استحکام آرای صادر شده، در محاکم دادگستری استان گلستان تشکیل شد.
احمد فاضلیان روز شنبه گفت: اعضای این کمیته 12 نفره که همه از قضات مجرب و با تجربه هستند کار آسیب شناسی آرایی که در محاکم تجدید نظر، نقض می شوند را انجام می دهند.
وی با بیان این که آرای مستند و مستحکم ، تضمین کننده حفظ حقوق مردم است، افزود: این آرا بیانگر همه حقایق موجود در پرونده هستند و در نتیجه کمتر مورد اعتراض طرفین دعوا و نقض در محاکم تجدید نظر قرار می گیرند.
به گفته وی، سالانه نزدیک به 300 هزار رای در محاکم عمومی ، انقلاب ، دادسراها ، تجدید نظر و شعب شورای حل اختلاف استان صادر می شود که در 70 درصد پرونده ها، به احکام صادر شده اعتراض نمی شود.
وی در ادامه افزود: از 30 درصد پرونده هایی که برای رسیدگی مجدد وارد محاکم تجدید نظر استان می شود نیز تنها 4 تا 5 درصد احکام، نقض شده است که بیانگر توانمندی و دانش قضات گلستانی است.
فاضلیان ، شناسایی قضات توانمند و نمونه، انتخاب آرای برتر ، آسیب شناسی آرای ضعیف و ارائه راهکارهای علمی و حقوقی برای رفع آن را از دیگر محورهای فعالیت این کمیته در استان برشمرد.
وی خاطر نشان کرد: اعضای این کمیته راهکارهای خود را بدون دخالت مستقیم در فرآیند رسیدگی و دادرسی ها بر اساس شرط احترام به استقلال قاضی، صرفا در قالب پیشنهاد ارائه می کنند.
به گفته وی، این کمیته بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری و رهنمود های رئیس قوه قضاییه به منظور افزایش سطح کیفی و استحکام آرا به صورت ابتکاری در استان گلستان تشکیل شده است.
اتقان آرا به رسیدگی کیفی، استحکام ، ثبات و پایداری آرا، اطلاق می شود.
602/508 شماره 131 ساعت 15:00 تمام