کشاورزان خراسان شمالی چشم انتظار ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی هستند ..................................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/07/1390 اقتصاد.کشاورزی.صنایع تبدیلی بجنورد _ شماری از کشاورزان و باغداران خراسان شمالی از کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان اظهار گلایه کرده و درخواست ایجاد صنایع مکمل در این بخش را دارند.
خراسان شمالی باتوجه به تولید سالانه بیش از یک میلیون و 400 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی یکی از قطبهای کشاورزی و دامی محسوب می شود اما با توجه به کمبودها، نیازمند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی است.
نبود واحدهای صنایع تبدیلی، فقدان بازار فروش مناسب و کمبود نقدینگی از جمله مشکلات اساسی فعالان بخش کشاورزی در این استان است.
فعالان این بخش از مسوولان و متولیان امر انتظار دارند که برای ترغیب و جذب سرمایه گذاران به منظور سرمایه گذاری در بخش ساخت واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی و دامی تلاش بیشتری صورت دهند.
اکنون به علت کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در خراسان شمالی، کشاورزان بناچار بخش زیادی از محصولات خود را با قیمتهای بسیار اندک به دلالان می‌فروشند. یکی از این کشاورزان بر لزوم گسترش صنایع تبدیلی تاکید و بیان کرد: مکانیزه کردن کشاورزی از مواردی است که به توسعه این بخش کمک می‌کند و با توجه به اینکه توسعه کشاورزی یکی از راههای خودکفایی کشور است باید تلاش شود تا این صنعت با علم و فناوری روز پیش برود.
"فرهاد داوطلب" در گفت و گو با ایرنا افزود: به دلیل تولید انبوه محصولات کشاورزی در خراسان شمالی و کمی شمار کارخانه های فرآوری، همه ساله دهها تن از تولیدات کشاورزی و باغی این منطقه برای فرآوری به سایر مناطق کشور حمل می شود.
وی با بیان اینکه امسال 15 هکتار از زمین خود را زیر کشت سیب زمینی برده گفت: به علت افت قیمت محصول امسال زیان زیادی به من وارد شد.
این کشاورز اظهار داشت: اگر در این استان صنایع جانبی در بخش کشاورزی وجود داشته باشد محصولات تولیدی در زمان اوج برداشت دچار افت شدید قیمت نخواهد شد.
وی افزود: حمایت دولت و سازمانهای مربوط برای ایجاد کارخانه های صنایع تبدیلی می‌تواند مانع از بین رفتن محصول و فروش ارزان آن توسط کشاورزان شود.
او با بیان اینکه امنیت غذایی، توسعه پایدار کشاورزی و صرفه جویی در وقت و هزینه مهمترین محورهای کار کشاورزی است گفت: باید از هدر رفتن سرمایه های استان جلوگیری کرد.
یک کشاورز بجنوردی نیز گفت: عمده ترین مشکل در بخش کشاورزی مربوط به نبود صنایع فرآوری است و این موجب شده که کشاورز با وجود تلاش و زحمت فراوان عایدی چندانی نداشته باشد.
"علی اکبر نونهال" با تاکید بر اینکه باید صنایع تبدیلی ایجاد شود تا سود افزوده حاصل از آن نصیب کشاورزان شود افزود: اکنون به علت نبود صنایع مکمل بخش زیادی از محصولات کشاورزی منطقه توسط واسطه ها با بهایی نازل از کشاورزان خریداری شده و از منطقه خارج می شود.
وی ادامه داد: این مشکل برای محصولاتی چون انگور، سیب، سیب زمینی و پیاز که از گونه های عمده تولیدی منطقه است بیشتر می باشد اما نبود صنایع تبدیلی و کمبود انبار فنی مورد نیاز برای نگهداری این محصولات تهدیدی برای این بخش محسوب می‌شود.
او افزود: تولید بالای این محصولات در کنار نبود امکانات و صنایع مناسب فرآوری و نگهداری، موجب افزایش ضایعات تولیدات این محصولات شده است.
یک دامدار نیز بر ضرورت افزایش صنایع تبدیلی تاکید و بیان کرد: در صورت فرآوری تولیدات، بخش دامی، دامداری و دامپروری در خراسان شمالی رونق بیشتری خواهد گرفت. "حسن ایزانلو" که هم اکنون بیش از 50 راس گاو دارد افزود: بیشتر شیر تولیدی به صورت خام از استان خارج می شود.
وی افزود: به رغم اینکه خراسان شمالی در تولید محصولات خام دامی در کشور جایگاه مناسبی دارد اما به علت نبود صنایع تکمیلی بیشتر محصولات مصرف تازه خوری داشته و یا به صورت خام از استان خارج شده و در دیگر مناطق کشور فرآوری می شود.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز می گوید 50 درصد از محصولات بخش کشاورزی این استان در صنایع تبدیلی و تکمیلی فراوری می شود. "محمدعلی سودمند" اظهار داشت: از کل محصولات خام تولیدی بخش کشاورزی این استان حدود 750 هزار تن فراوری شده و 400 هزار تن نیز قابلیت فراوری دارد. وی تعداد صنایع تبدیلی و تکمیلی این استان را با احتساب واحدهایی که از سازمان صنایع و معادن مجوز دریافت کرده اند 57 فقره ذکر و بیان کرد: از این تعداد 41 مورد از سازمان جهاد کشاورزی پروانه دریافت کرده اند که با سرمایه ثابت 195 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 592 نفر فعالیت داشته و سالانه ظرفیت جذب 355 هزار تن مواد خام را دارند. وی اظهار داشت: تعداد جوازهای تاسیس جدید صادر شده در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان 322 فقره با ظرفیت دو هزار و 451 تن است. او میزان تولید محصولات بخش کشاورزی خراسان شمالی را در بخش باغی، زراعی، دامی و شیلات یک میلیون و 400 هزار تن عنوان و بیان کرد: طبق برنامه سالانه 30 تا 50 هزار تن به ظرفیت فراوری تولیدات این بخش در استان اضافه خواهد شد. وی ادامه داد: این استان اکنون در زمینه های لبنی، خوراک دام و طیور، تولید رب گوجه فرنگی، بسته بندی کشمش، حبوبات و خشکبار، برنجکوبی، بسته بندی بذر، سردخانه، کارخانه لواشک، ترشی و شوری جات، کارخانه قند، کشتارگاه صنعتی دام و طیور و تولید آرد فعالیت دارند.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر توسعه پایدار بخش کشاورزی تاکید و بیان کرد: ایجاد اشتغال، کاهش ضایعات محصولات بخش کشاورزی، افزایش ارزش افزوده و صادرات غیرنفتی از اهم اهداف پرداختن به این بخش است. وی افزود: استان خراسان شمالی در عرصه زراعی، باغی، دامی و شیلات دارای ظرفیت و استعداد بالایی لذا ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخشها ضروری می باشد. او اولویتهای سرمایه گذاری صنایع تبدیلی در این استان را مربوط به فرآوری پیاز، سیب زمینی، دانه های روغنی و انواع عرقیات گیاهی ذکر کرد.
وی گفت: صنایع فرآوری انگور، بسته بندی میوه جات و خشکبار و همچنین خشک کردن میوه و کارخانه های آبمیوه از جمله اولویتهای دیگر برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در خراسان شمالی است.
او افزود: تجهیز و نوسازی واحدهای لبنی، کمپوست با استفاده از فضولات دامی، ایجاد صنایع فرآوری شیلات، کشتارگاههای صنعتی، بسته بندی عسل و گوشت و فراورده های آن از جمله اولویتهای سرمایه گذاری در بخش دامی استان است.
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اکنون تمام محصولات تولیدی در بخش شیلات این استان به صورت تازه خوری مصرف می شود.
استاندار خراسان شمالی هم معتقد است که این استان باید در حوزه اقتصاد روستایی به استان الگوی کشور تبدیل شود.
"ابوطالب شفقت" گفت: روستاها دو مؤلفه اقتصادی دارند که یکی درآمد زنجیره اقتصاد کشاورزی اعم از زراعت، باغداری، صنایع تبدیلی، تأمین علوفه و انبارداری است که در این قالب تعداد بی شماری از افراد به فعالیت مشغول هستند. وی افزود: در بخش دوم درآمدهای روستایی که به حوزه صنایع دستی و گردشگری مربوط بوده، استفاده از این ظرفیت به منظور افزایش کسب و کار و ارتقا سطح معیشتی مردم در روستاها است. استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از جمعیت استان در روستاها سکونت دارند گفت: بر همین اساس "ستاد توسعه اقتصادی" در این خطه تشکیل شده است. شفقت ایجاد فضای کسب و کار و همچنین سرمایه‌گذاری در بخشهای مختلف را از برنامه‌های مهم مدیریت ارشد استان خراسان شمالی اعلام کرد. وی اظهار داشت: در بخش توسعه صنعتی نیز ایجاد صنایع کوچک به ویژه در بخش صنایع تبدیلی می‌تواند به توسعه و تقویت بخش کشاورزی و صنعتی استان منجر شود. وزیر جهاد کشاورزی نیز پارسال در سفر به خراسان شمالی بر توسعه زنجیره بخش کشاورزی در این استان تاکید کرده بود.
"صادق خلیلیان" با اشاره به پیشنهاد استاندار خراسان شمالی در خصوص اجرای طرح پایلوت زنجیره اقتصادی بخش کشاورزی در این استان، بر همراهی وزارت متبوع خود برای عملیاتی شدن این طرح تاکید کرده بود.
وی سهم خراسان شمالی در تولید محصولات کشاورزی کشور را 3/1 درصد عنوان کرده بود. خراسان شمالی با 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و 6/3 میلیون واحد دامی سالانه یک میلیون و 400 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی تولید می کند.ک/4 7184/626