انجمن اولیا و مربیان تعامل خانه و مدرسه را تقویت می کند # بوشهر، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/07/84 داخلی.اجتماعی.انجمن. جمعی از کارشناسان می گویند: انجمنهای اولیا و مربیان، تعامل و ارتباط خانه و مدرسه را تقویت می کند. آنان درگفت وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته پیوند اولیاء و مربیان افزودند: والدین دانش آموزان باید بدانند که انجمنهای اولیاء و مربیان تنها محلی برای دریافت کمکهای مالی نیست بلکه به وسیله انجمنها می توان بیشتر در جریان مشکلات فرزندان قرار گرفت. مدیرمرکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان بوشهر گفت: هدف از هفته پیوند اولیاء و مربیان تقویت و تحکیم روابط میان دو کانون مهم تعلیم و تربیت یعنی خانه و مدرسه است. "ایران قائد محمدی" افزود: هفته پیوند در واقع تفکری درباره این نکته است که یک سال تحصیلی دیگر آغاز شده و خانه و مدرسه باید دست به دست هم دهند تا آنچه حق کودکان و نوجوانان در زمینه تعلیم و تربیت آنان است با همفکری و مساعدت اولیاء و مربیان به آنها اعطا شود. وی اظهارداشت: در مدارس این پیوند میان دو کانون تعلیم و تربیت در قالب انجمنهای اولیاء و مربیان تجلی دارد که معمولا در طول سال تحصیلی منشا کمکها و مساعدتهای فکری، فرهنگی و مالی قابل توجهی برای اداره امور مدارس است. قائدمحمدی گفت: آنچه درگذشته و زمان حال بطور موردی از فعالیت انجمنهای اولیاء و مربیان در ذهن برخی از افراد زنده می شود صرف کمکهای مالی برای رفع کمبود مدارس است که هر چند جزء تلاشها و برنامه های مشارکت والدین است ولی این امر تنها بخش کوچکی از فعالیت انجمنها به شمار می آید. وی یادآور شد: در سالهای اخیر با برنامه ریزیهای متمرکز عوامل اجرایی انجمنها و نیز استقبال قابل ستایش والدین پیوند بین خانه و مدرسه در قالب مشارکتهای فرهنگی، هنری، برگزاری دوره های آموزش خانواده توسعه پیدا کرده است که این امر ضمن تقویت مشارکت والدین در اداره بهتر امور مدارس موجب ارتقای بینش فکری و تربیتی آنان نیز می گردد. قائدمحمدی گفت: برخلاف نظر برخی از خانواده ها که مدرسه را مسوول تربیت فرزندان خود می دانند، آموزش و پرورش تنها متولی تعلیم و تربیت نیست و داشتن نسلی پویا و توانمند در گرو همکاری نهاد خانه و مدرسه است. نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر نیز گفت: برقراری ارتباط بین اولیاء و مربیان زمینه آشنایی آنان را با مسائل آموزش وپرورش، هماهنک کردن خانواده برای پرورش کودکان و همراهی آنان با مسائل مختلف را به دنبال دارد. حجت الاسلام "اسدالله ایمانی" افزود: پدران و مادران باید با حضور خود در جلسات انجمنهای اولیاء و مربیان با متولیان آموزش و پرورش همکاری و همیاری لازم برای تربیت فرزندان داشته باشند. یک استاد دانشگاه نیز گفت: نامگذاری هفته پیوند اولیاء و مربیان برای تقویت این ذهنیت است که تعاملی بین خانه ومدرسه در زمینه های مختلف ایجاد شود. سید "نصرالله بصری" افزود: انجمن اولیاء ومربیان یک تشکل مردمی است که درجهت حمایت از اهداف آموزش وپرورش و ایجاد زمینه های ذهنی و عینی برای همکاری بااین نهاد تلاش می کند. وی آموزش خانواده و توانمندکردن خانواده ها را از جمله دستاوردهای این انجمنها ذکر کرد و اظهارداشت: علی رغم اهمیت انجمنهای اولیاء و مربیان وضرورت انسجام یافتگی آنها متاسفانه انسجام وبرنامه ریزی لازم برای استفاده از توانایی اولیاء برای همکاری و همیاری با آموزش و پرورش صورت نگرفته است. بصری گفت: هر قدر آموزش و پرورش فعالیت انجمنها را سازمان یافته تر کند زمینه بهره گیری از این ظرفیتهای بالقوه برای پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی بیشتر فراهم می شود. وی بر ضرورت نظام یافتگی فعالیت انجمنهای اولیاء و مربیان تاکید کرد. کارشناس مسوول انجمن اولیاء و مربیان سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: هفته پیوند اولیاء ومربیان فرصتی است که درآن زمینه های شکل گیری یکی از پرشکوه ترین جلوه های مشارکت مردمی درجهت اصلاح امور، تحقق اهداف و آرمانهای متعالی تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی مهیا می گردد. "علی امین الله دربندی" افزود: فعالیت پویا و موثر انجمنهای اولیاء و مربیان جز با حضور چشمگیرمسوولان، اولیاء متعهد، معلمان و مدیران توانمند و سخت کوش مدارس میسر نمی شود. وی اظهار داشت: مشارکت مجدانه و فعال همه پدران و مادران برای تعیین نمایندگان شایسته و دردآشنای خود در هفته پیوند و تشکیل منظم و پیگیر جلسات انجمن های اولیاء و مربیان در طول سال تحصیلی امری خطیر و سرنوشت ساز است. دربندی تصریح کرد: مشارکت اولیا تنها در تامین منابع مالی خلاصه نمی شود بلکه مشارکت نوعی دخیل شدن در تصمیم گیری و برنامه ریزی آموزشی و پرورشی در مدرسه است و حضور و مشارکت اولیا یک نوع هماهنگی در روشهای تربیتی خانه و مدرسه و شناسایی و پرورش تواناییهای بالقوه دانش آموزان است. وی تبین جایگاه انجمن اولیاء و مربیان در نظام تعلیم و تربیت، امکان بهره گیری مناسب از تخصصها و مهارتهای اولیا، آشنایی خانواده ها با نقش آموزش خانواده، مشاوره خانواده ومراکز مشاوره و راهنمایی و آگاهی دادن به اولیا جهت تامین سلامت جسمی و روانی فرزندان را از جمله اهداف هفته پیوند اولیا و مربیان ذکر کرد. دربندی گفت: براساس یافته های محققان بین ارزشهای اجتماع، خانه و مدرسه تضاد مشاهده می شود که این تضاد باعث روی گردانی دانش آموزان از خانه و مدرسه می گردد و تعامل بین خانه و مدرسه یکی از اصلی ترین راهکار کاهش تضاد بین خانه و مدرسه است. 629/681