رشت - همزمان با آغاز كشت برنج در 238 هزار هكتار شاليزار گيلان، كمبود برخي از انواع كود شيميايي، عدم اعلام نرخ تضميني خريد براي ارقام پر محصول و قيمت توافقي براي ارقام محلي كشاورزان گيلان را در بي ثباتي بازار نگران كرده است.

به گزارش عصر روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، همزمان با آغاز فصل برنج‌كاری در گیلان ؛ عدم تعیین قیمت خرید تضمینی برنج پر محصول و قیمت توافقی برای ارقام محلی از سوی مسوولان از یك سو و كمبود كودهای شیمیایی مورد نیاز بویژه پتاسیم از سوی دیگر كشاورزان شالیكار را برای تصمیم گیری برای كشت 'نوع رقم برنج' و سطح زیر كشت با تردید روبرو كرده است.

یكی از كشاورزان غرب استان گیلان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : از سال زراعی گذشته تاكنون كود پتاسیم بین كشاروزان توزیع نشده و امسال نیز حدود 40 درصد كشاورزان موفق به دریافت كود سیاه و سفید ( فسفاته و ازته) شده اند.

'حسن شیردل گورابی' افزود: امسال كود سیاه و سفید هر كیسه 50 كیلویی به قیمت 85 تا 75 هزار ریال از طرف دولت به صورت سهمیه ای عرضه می شود و برای هر هكتار زمین شالیزاری 200كیلو كود سفید و یكصد كیلو كود سیاه نیاز است این درحالیست كه مسوولان جهادكشاورزی برای هر هكتار زمین 50 كیلو كود سیاه و 120 كیلو كود سفید به كشاورزان می دهند.

وی ادامه داد : شالیكاران بقیه كود مورد نیاز زمین‌های برنجكاری خود را از بازار آزاد با قیمت 250 هزار ریال برای هر كیسه 50 كیلویی كود سفید و 350 هزار ریال برای هر كیسه 50 كیلویی كود سیاه خریداری می كنند.

این كشاورز گیلانی خاطرنشان كرد: وقتی به مسوولان ارشد شهرستان درباره توزیع كود پتاسیم در بازار آزاد اعتراض می كنیم، می گویند اینها از قدیم در انبارها بوده در حالی كه مدت دو سال است كه كشاورزان كود پتاس دریافت نكرده اند.

یكی دیگر از كشاورزان استان گیلان عدم تعیین نرخ تضمینی برنج پر محصول از سوی دولت را در تعیین سطح زیر كشت برنج و نوع رقم برنج موثر دانست و گفت : امسال دولت نرخ خرید تضمینی ارقام پرمحصول را اعلام نكرده در حالی كه فصل نشاء برنج در بسیاری از قسمت های استان آغاز شده بنابراین كشاورزان همچنان بلاتكلیف هستند كه چه نوع برنجی باید بكارند.

'مرتضی رنجبر' افزود : هر ساله بیشتر اقدام به كشت ارقام پرمحصول برنج می كردیم اما امسال كه نرخ خرید تضمینی اعلام نشده ، نمی دانیم چه رقمی را بكاریم كه روی دستمان نماند و مشتری داشته باشد.

مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی گیلان نیز در این باره گفت : در شرایط كلی سیاست های حمایتی بویژه قیمت های تضمینی در انتخاب نوع رقم كشت برنج توسط كشاورزان به صورت مستقیم تاثیر گذار است بنابراین بهتر است قیمت تضمینی خرید برنج قبل از اغاز سال زراعی اعلام شود تا كشاورزان براساس آن برای نوع كشت تصمیم گیری كنند .

'شایگان ادیبی' افزود : متاسفانه قیمت تضمینی با قیمت تمام شده تولید برنج، فاصله زیادی دارد و این امر نشان می دهد كه در جلسه قیمت گذاری و اعلام آن هزینه های واقعی تولید و سود متعارف تولید كننده در نظر گرفته نمی شود.

وی ادامه داد: به‌رغم آغاز سال زراعی جاری و شروع فصل نشاء برنج، قیمت تضمینی خرید برنج پرمحصول اعلام نشده كه این امر در نوع رقم انتخابی كشاورزان و سطح زیر كشت تاثیرگذار خواهد بود .

وی خاطرنشان ساخت: هم اكنون شخم اول در 186 هزار هكتار و شخم دوم در 43 هزار هكتار از اراضی استان انجام شده و كشاورزان برای 106 هزار هكتار زمین خزانه احداث كرده اند و كار نشاء نیز در مركز شهرستان‌های استان آغاز شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد كشاورزی گیلان گفت : كار كشت و زرع در تمام اراضی استان به‌خوبی پیش می رود و به دلیل مناسب بودن شرایط آب و هوایی كار جلوتر از سال های گذشته است .

به گفته ادیبی: كود شیمیایی یكی از نهاده های تاثیر گذار در تولید محصول برنج است و سازمان جهادكشاورزی نیز قبل از سال نسبت به تهیه كود مورد نیاز توسط كشاورزان اطلاع رسانی كرده و با توجه به موجودی كشور سعی شده كود مورد نیاز كشاورزان را تامین كند اما تعدادی از كشاورزان هنوز سهمیه خود را دریافت نكرده اند.

وی ادامه داد: در هر صورت؛ كشاورزان نباید وابسته به مصرف كودهای شیمیایی باشند و در نظام توسعه پایدار با توجه به سیاست های زیست محیطی كشاورزان در میان مدت باید به سمت مصرف كودهای آلی و بیولوژیك به جای كود شیمیایی بروند.

وی اظهار كرد: رویكرد جهاد كشاورزی بر تولید محصولات ارگانیك ، حفظ محیط زیست ، كاهش مصرف سموم و كودهای شیمیایی در راستای توسعه پایدار است.

این مسوول سازمان جهاد كشاورزی گیلان بیان داشت: در سال زراعی جاری ، بخش عمده كودهای شیمیایی مورد نیاز استان كه شامل كودهای اوره ، فسفات آمونیم و سولفات پتاسیم است، تامین و توزیع شده است.

در همین ارتباط ؛ مسوول روابط عمومی شركت تعاونی روستایی گیلان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خرید تضمینی برنج در واقع قیمت تمام شده محصول به‌اضافه درصدی به عنوان سود كشاورز است و دفتر برنج نیز تاكید بر تعیین نرخ برنج تا قبل از نشاء برنج توسط كشاورزان دارد زیرا كه آنها با توجه به قیمت تمام شده و هزینه های تولید نوع برنج، سطح زیر كشت خود را تعیین می كنند.

'فرهاد داوچی' افزود: در استان گیلان سطح زیر كشت ارقام پرمحصول به دلیل نیاز به آب و آفتاب بیشتر، دیررس بودن و نداشتن بازار و قیمت مناسب فروش، كمتر مورد استقبال كشاورزان قرار می‌گیرد و شالیكاران بیشتر ترجیح می دهند ارقام بومی را كشت كنند.

وی اظهار كرد: اگرچه جهادكشاورزی گیلان در سال های گذشته تاكید بر كشت ارقام پر محصول برنج داشت اما اكنون روی این امر اصراری ندارد و كشاورزان متناسب با قیمت بازار، اقدام به كشت ارقام بومی می كنند.

مسوول روابط عمومی شركت تعاون روستایی گیلان ادامه داد: ارقام پرمحصول برنج تنها در مناطق غرب استان كشت می شود و در سایر بخش‌های استان؛ كشاورزان ارقام بومی را می كارند كه مرغو‌ب‌تر است و در بازار با قیمت مناسب‌تری به‌فروش می رسد.

وی گفت : كشاورزان استان گیلان حواله های كود شیمیایی مورد نیاز خود را از جهاد كشاورزی دریافت كرده و كود را از شركت های تعاونی روستایی دریافت می كنند و تاكنون مشكلی در تامین و توزیع كود مورد نیاز كشاورزان استان نداشته ایم.

دواچی اضافه كرد: شركت های تعاون روستایی به‌موقع برای تهیه كود مورد نیاز كشاورزان اقدام و متناسب با نیاز ، آن را بین كشاروزان توزیع كرده اند.

وی تصریح كرد: در سال زراعی گذشته 34 هزار تن كود شیمیایی بین كشاورزان استان توزیع شده كه این میزان در سال 90 بر اساس سیاست های توسعه پایدار كاهش یافته است.

مسوول روابط عمومی سازمان تعاون روستایی گیلان عدم تخصیص یارانه تولید بخش كشاورزی ، افزایش قیمت كود شیمیایی ،كافی نبودن نقدینگی تعاونی‌ها برای خرید كود ، وجود برخی مشكلات قراردادهای شركت‌های حمل و نقل در زمینه حمل و نقل كود با تریلی ها از مبادی ورودی كشور به استان‌ها و كمبود اعتبار را در كمبود یا نبود برخی از كودهای شیمیایی مورد نیاز كشاورزان در استان‌ها موثر دانست.ك/4

605/604