شهركرد- مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال وبختياري از برگزاري ششمين جشنواره منطقه اي شعر گويش محلي با عنوان 'تمدار بيت ' خبر داد.

'حسین گنجی ' روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: جشنواره تمدار بیت با اهتمام به شاخص های فرهنگ بومی و اقوام مختلف كشور، چهاردهم تیرماه امسال در شهرستان اردل برگزار می شود.

به گفته وی،انجمن های ادبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اردل با همكاری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سال تولید ملی ، حمایت از كار و سرمایه ی ایرانی در راستای سیاست های راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور پاسداشت و حفظ و ارتقای ادبیات بومی و نیز ارج نهادن به شاعران پیشكسوت و شناسایی چهره های جوان این عرصه اقدام به برگزاری ششمین جشنواره منطقه ای شعر تمداربیت می كند.

وی گفت: گستره جشنواره مناطق زاگرس نشین شامل استان های چهارمحال و بختیاری ،خوزستان ، كهگیلویه و بویراحمد ، لرستان ، بوشهر ،اصفهان و فارس می باشد.

به گفته وی، دبیرخانه این جشنواره در موضوعات آزاد(همه قالبهای شعری) و موضوعات شعر آیینی با محوریت ، مهدویت و انتظار فراخوان خود را اعلام كرده است و هرشاعر می تواند با ارسال سه اثر در یكی از دو بخش آیینی و آزاد در جشنواره شركت كند.

مدیركل فرهنگ و ارشاد چهامحال وبختیاری افزود:.آثار ارسالی بایستی برای نخستین بار در جشنواره ارائه شده و به جشنواره مشابه ارسال نشده باشد در صورت ثابت شدن ارسال آثار در جشنواره های دیگر، اثر ارسالی به این جشنواره حذف خواهد شد.

به گفته وی،آثار ارسالی به این جشنواره در دو گروه سنی زیر 30سال و بالای 30سال داوری و در مجموع 12 نفر حائز رتبه خواهند شد.

گنجی تاكید كرد: آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره 28خرداد 1391 می باشد و بازبینی آثار در تاریخ 2 تیرماه 1391انجام می شود.

به گفته وی، علاقه مندان به شركت در این این دبیرخانه می توانند آثار خود را به نشانی چهارمحال و بختیاری ،اردل ،مجتمع فرهنگی و هنری مهرگان،

ارسال كنند.

به گزارش ایرنا، تمدار بیت به گویش محلی بختیاری به معنای قالی شعر است و تَمدار(تندار) به معنی دار قالی و بیت به معنی شعر است و با واژه آفرینی دو كلمه در واژه جدید ، تمدارِ بیت به معنی شعر بافتن و یا شعر گفتن (كارگاه و محل شعر آفرینی) است.

هم اكنون بخشی از جمعیت استان های زاگرس ایران به زبان لری و گویش های وابسته به این زبان تكلم می كنند.

7359