شهركرد-مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري،از برگزاري ششمين جشنواره منطقه اي شعر گويش محلي با عنوان'تمدار بيت' خبر داد.

'حسین گنجی'روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این جشنواره با اهتمام به شاخص های فرهنگ بومی و اقوام مختلف كشور، چهاردهم تیرماه امسال در شهرستان اردل برگزار می شود.

به گفته وی،انجمن های ادبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردل با همكاری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در راستای پاسداشت، حفظ و ارتقای ادبیات بومی و ارج نهادن به شاعران پیشكسوت و شناسایی چهره های جوان این عرصه، اقدام به برگزاری جشنواره مزبور می كند.

وی گفت: گستره این جشنواره مناطق زاگرس نشین شامل استانهای چهارمحال و بختیاری،خوزستان، كهگیلویه و بویراحمد، لرستان ، بوشهر ،اصفهان و فارس می باشد.

به گفته وی، دبیرخانه جشنواره در موضوعات آزاد(همه قالبهای شعری) و موضوعات شعر آیینی با محوریت مهدویت و انتظار فراخوان خود را اعلام كرده است و هر شاعر می تواند با ارسال سه اثر در یكی از دو بخش آیینی و آزاد، در جشنواره شركت كند.

مدیركل فرهنگ و ارشاد چهامحال و بختیاری افزود:.آثار ارسالی باید نخستین بار در جشنواره ارائه شده و به جشنواره مشابه ارسال نشده باشد.

وی اضافه كرد: در صورت ثابت شدن ارسال آثار در جشنواره های دیگر، اثر ارسالی به این جشنواره حذف خواهد شد.

به گفته وی، آثار ارسالی در دو گروه سنی زیر30سال و بالای 30سال داوری و در مجموع 12 نفر حائز رتبه خواهند شد.

گنجی تاكید كرد: آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره 28خرداد 1391 است و بازبینی آثار در تاریخ دوم تیرماه 1391انجام می شود.

به گفته وی، علاقه مندان می توانند آثار خود را به نشانی چهارمحال و بختیاری ،اردل ،مجتمع فرهنگی و هنری مهرگان، ارسال كنند.

به گزارش ایرنا، تمدار بیت در گویش محلی بختیاری به معنی قالی شعر است و تَمدار(تندار)به معنی دار قالی و بیت به معنی شعر است و با واژه آفرینی دو كلمه در واژه جدید، تمدارِ بیت به معنی شعر بافتن و یا شعر گفتن (كارگاه و محل شعر آفرینی)است.

بخشی از جمعیت استانهای زاگرس ایران به زبان لری و گویش های وابسته به این زبان تكلم می كنند.

7359