به گزارش ایرنا براساس اعلام روز چهارشنبه وزارت علوم، 'رضا عامری' در دومین همایش آمایش آموزش عالی افزود: آمایش آموزش عالی به دنبال آن است تا بر اساس یك نقشه راه و شناخت قابلیت های مناطق و استانها نسبت به ایجاد دانشگاهها، رشتهها و مقاطع تحصیلی و تربیت نیروی انسانی اقدام كند.
وی با بیان اینكه در طی سه دهه پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی ایران، آموزش عالی كشور از توسعه كمی و كیفی چشمگیری برخوردار شده است، اظهار داشت: تعداد جمعیت دانشجویی در حال حاضر به چهار میلیون و 500 هزار نفر، شمار اعضای هیات علمی به بیش از 70 هزار نفر و آمار موسسات آموزش عالی به بیش از دو هزار و 200 موسسه رسیده است.
عامری پیشرفت كشور در دستیابی به دانشهای نوین از جمله علوم و فناوری هستهای، هوا فضا، بیوتكنولوژی و نانو تكنولوژی را یادآور شد و گفت: ایران در این علوم جزء 10 كشور اول دنیا و دارای بالاترین نرخ تولید علمی در بین كشورهای جهان است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از توانمندیهای بالقوه و بالفعل بسیار بالایی برای یك جهش علمی و فناوری برخوردار است كه باید از فرصت طلایی كه توسعه آموزش عالی در اختیار كشور گذاشته است به نحوه بهینه استفاده شود.
مدیركل نظارت و ارزیابی آموزش عالی با بیان اینكه ایران میتواند در تمامی عرصهها از قبیل تولید علم، تولید فناوری و تبدیل علم به ثروت، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه به سطح مطلوبی دست یابد، اظهار داشت: این امر به تعامل بخشهای مختلف كشوردر سطح ملی و در عرصه های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در مقیاس مناطق و استانها نیازمند است.
وی یادآور شد: آموزش عالی باید ضمن شناخت نیازهای جامعه نسبت به تربیت نیروی انسانی كارآمد اقدام كند تا از دانش آموختگان آموزش عالی در جهت رشد و توسعه كشور و تولید علم به ثروت استفاده شود.
عامری در گزارشی به تشریح چگونگی تشكیل ساختار مطالعاتی آمایش آموزش عالی در آذرماه 1388 اشاره كرد و گفت: این ساختار اجرایی شامل سه بخش مستقل و در عین حال در هم تنیده است كه كمیته راهبردی آمایش آموزش عالی، كارگروههای تخصصی آمایش آموزش عالی و كمیتههای استانی آمایش آموزش عالی را در بر می گیرد.
وی متناسبسازی توسعه آموزش عالی با نیازهای جامعه در مقیاس استانی، ملی، منطقه ای و بین المللی، ماموریتگرایی در توسعه موسسات رشتهها، مقاطع و زیرنظامهای آموزش عالی، بازنگری در برنامههای آموزشی ( به روزرسانی، بازنگری، كاربردی كردن، توسعه میان رشتهایها) در جهت كارآمدی آموزشها و تبیین و بازنگری و تفكیك ماموریتهای زیرنظامهای آموزشی متناسب با توانمندیهای آنان و اهداف كلان آموزش عالی را از اهداف طرح آمایش آموزش عالی برشمرد.
عامری همچنین به ارتقای كیفیت در نظام آموزش عالی (ساختارسازی، تدوین شاخصها و استانداردها اعتبارسنجی درجهبندی و رتبهبندی) و ارتقا و توسعه نقش و جایگاه آموزش عالی فراملی در قالب برگزاری دوره مشترك بینالمللی، ایجاد شعب دانشگاههای داخل در خارج و پذیرش دانشجوی خارجی به عنوان دیگر اهداف طرح ملی آمایش آموزش عالی اشاره كرد.
فراهنگ**1055**1588
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷
تهران - مديركل نظارت و ارزيابي آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: توسعه هدفمند آموزش عالي امري ضروري و اجتنابناپذير است از اين رو بايد به جاي عرضهگرايي به سمت ماموريتگرايي هدايت شود.