۳ خرداد ۱۳۹۱، ۱۶:۰۷
کد خبر: 80148656
T T
۰ نفر
وزارت علوم بر لزوم ماموريت گرا شدن آموزش عالي تاكيد كرد

تهران - مديركل نظارت و ارزيابي آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: توسعه هدفمند آموزش عالي امري ضروري و اجتناب‌ناپذير است از اين رو بايد به جاي عرضه‌گرايي به سمت ماموريت‌گرايي هدايت شود.

به گزارش ایرنا براساس اعلام روز چهارشنبه وزارت علوم، 'رضا عامری' در دومین همایش آمایش آموزش عالی افزود: آمایش آموزش عالی به دنبال آن است تا بر اساس یك نقشه راه و شناخت قابلیت های مناطق و استان‌ها نسبت به ایجاد دانشگاه‌ها، رشته‌ها و مقاطع تحصیلی و تربیت نیروی انسانی اقدام كند.

وی با بیان اینكه در طی سه دهه پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی ایران، آموزش عالی كشور از توسعه كمی و كیفی چشمگیری برخوردار شده است، اظهار داشت: تعداد جمعیت دانشجویی در حال حاضر به چهار میلیون و 500 هزار نفر، شمار اعضای هیات علمی به بیش از 70 هزار نفر و آمار موسسات آموزش عالی به بیش از دو هزار و 200 موسسه رسیده است.

عامری پیشرفت كشور در دستیابی به دانش‌های نوین از جمله علوم و فناوری هسته‌ای، هوا فضا، بیوتكنولوژی و نانو تكنولوژی را یادآور شد و گفت: ایران در این علوم جزء 10 كشور اول دنیا و دارای بالاترین نرخ تولید علمی در بین كشورهای جهان است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های بالقوه و بالفعل بسیار بالایی برای یك جهش علمی و فناوری برخوردار است كه باید از فرصت طلایی كه توسعه آموزش عالی در اختیار كشور گذاشته است به نحوه بهینه استفاده شود.

مدیركل نظارت و ارزیابی آموزش عالی با بیان اینكه ایران می‌تواند در تمامی عرصه‌ها از قبیل تولید علم، تولید فناوری و تبدیل علم به ثروت، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه به سطح مطلوبی دست یابد، اظهار داشت: این امر به تعامل بخش‌های مختلف كشوردر سطح ملی و در عرصه های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در مقیاس مناطق و استانها نیازمند است.

وی یادآور شد: آموزش عالی باید ضمن شناخت نیازهای جامعه نسبت به تربیت نیروی انسانی كارآمد اقدام كند تا از دانش آموختگان آموزش عالی در جهت رشد و توسعه كشور و تولید علم به ثروت استفاده شود.

عامری در گزارشی به تشریح چگونگی تشكیل ساختار مطالعاتی آمایش آموزش عالی در آذرماه 1388 اشاره كرد و گفت: این ساختار اجرایی شامل سه بخش مستقل و در عین حال در هم تنیده است كه كمیته راهبردی آمایش آموزش عالی، كارگروه‌های تخصصی آمایش آموزش عالی و كمیته‌های استانی آمایش آموزش عالی را در بر می گیرد.

وی متناسب‌سازی توسعه آموزش عالی با نیازهای جامعه در مقیاس استانی، ملی، منطقه ای و بین المللی، ماموریت‌گرایی در توسعه موسسات رشته‌ها، مقاطع و زیرنظام‌های آموزش عالی، بازنگری در برنامه‌های آموزشی ( به روزرسانی، بازنگری، كاربردی كردن، توسعه میان رشته‌ای‌ها) در جهت كارآمدی آموزش‌ها و تبیین و بازنگری و تفكیك ماموریت‌های زیرنظام‌های آموزشی متناسب با توانمندی‌های آنان و اهداف كلان آموزش عالی را از اهداف طرح آمایش آموزش عالی برشمرد.

عامری همچنین به ارتقای كیفیت در نظام آموزش عالی (ساختارسازی، تدوین شاخص‌ها و استانداردها اعتبارسنجی درجه‌بندی و رتبه‌بندی) و ارتقا و توسعه نقش و جایگاه آموزش عالی فراملی در قالب برگزاری دوره مشترك بین‌المللی، ایجاد شعب دانشگاه‌های داخل در خارج و پذیرش دانشجوی خارجی به عنوان دیگر اهداف طرح ملی آمایش آموزش عالی اشاره كرد.

فراهنگ**1055**1588
۰ نفر