تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸

تهران - خطرات سياسي و مالي ممكن است به كاهش ديگري در رتبه اعتباري آمريكا از سوي موسسه رتبه سنجي استاندارد اند پورز (اس.اند.پي) در سال 2014 بيانجامد.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، استاندارد اند پورز تصریح كرده است كه دورنمای آن در مورد بدهی آمریكا در سال 2014 منفی است.

استاندارد اند پورز، آمریكا را در تاریخ پنجم اوت (اواسط مرداد 1390) از بالاترین رتبه اعتباری خود (AAA)، محروم كرد و با انتقاد از عملكرد سیاسی این كشور، درجه اعتباری آن را به +AA كاهش داد.

استاندارد اند پورز گفت:‌ كاهش مخارج در آمریكا كه قانونگذاران این كشور با آن موافقت كرده اند، برای كاهش كسری بودجه آن كه ركورد شكسته است، كافی نیست.

استاندارد اند پورز سال گذشته در حالی رتبه اعتباری آمریكا را كاهش داد كه موسسات 'مودیز اینوستر سرویس' و 'فیچ ریتینگز' بالاترین درجه اعتباری خود را برای آمریكا حفظ كردند، لیكن دورنمای هر دو از وضعیت آمریكا منفی بود.

موسسه رتبه سنجی استاندارد اند پورز(S&P) روز شنبه در گزارشی اعلام كرد؛ عوامل تقویت كننده رتبه اعتباری آمریكا، اقتصاد انعطاف پذیر، اعتبار پولی و موقعیت دلار به عنوان مهمترین ذخیره ارزی در جهان است.

این موسسه همچنین نقاط ضعف آمریكا را عملكرد مالی، بار بدهی، ثبات و پیش بینی پذیر بودن سیاستگذاریها و نهادهای سیاسی و آنچه كه به عنوان كاهش تاثیرگذاری از آن یاد كرده، عنوان نموده است.

بر اساس داده های بانك مریل لینچ آمریكا، اوراق خزانه این كشور كه از مطمئن ترین داراییها به شمار می رود،‌ در سال جاری میلادی به دلیل افزایش ریسك، با بالا رفتن بازده به 67/1 درصد روبرو بوده است.

در سال 2011 نیز بازده این اوراق به 8/9 درصد صعود كرده بود.

اافزایش بازده اوراق خزانه آمریكا در سال گذشته میلادی، بیشترین افزایش از سال 2008 بوده است.

اقتصام**1063/1594