ساري - ساكنان محور گنج افروز در شهرستان بابل خواستار تسريع در تعريض و ساماندهي اين جاده شدند و از مسوولان دستگاه هاي مرتبط و نمايندگان مجلس خواستند تا به وعده هايشان در اين مورد عمل كنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، جاده گنج افروز یكی از راه های ارتباطی بابل به فیروزكوه و تهران است كه به خاطر بار ترافیكی سنگین ، تصادفات دلخراشی در این مسیر رخ می دهد.

جاده گنج افروز 22 كیلومتر طول دارد و 36 هزار نفر جمعیتی كه در 61 روستا و آبادی بخش

' بابلكنار ' زندگی می كنند ، تنها بخش كوچكی از تردد كنندگان در این محور را تشكیل می دهند.

ساكنان ای محور می گویند به رغم اینكه مردم منطقه هرساله بر اثر تصادفات شاهد از دست دادن عزیزان خود هستند ، اما مسوولان نسبت به اجرای سریع تر طرح تعریض این محور كوتاهی و كم توجهی می كنند.

شكایت ها و گله های مردمی سبب شده است تا اعضای شورای اسلامی و دهیاران روستاهای محور گنج افروز اخیرا با نگارش نامه های جداگانه به مسوولان دستگاه های اجرایی ذیربط ،بر لزوم توجه به اجرای طرح تعریض این محور تاكید كنند.

شوراهای اسلامی روستاهای بخش بابلكنار در این نامه ها با تشریح اهمیت اجرای سریع تر تعریض محور گنج افروز ، از نمایندگان مردم در مجلس ، وزارت راه و شهر سازی ، استانداری ، اداره كل راه و شهر سازی و بخشداری خواسته اند تا این موارد را پیگیری و اجرایی كنند.

بخش بابلكنار شهرستان بابل به علت قرار گرفتن در منطقه كوهپایه ای و جنگلی ، دارای ظرفیت گردشگر پذیری زیادی است كه پارك جنگلی ، سد البرز ، سد شیاده و باغ های مركبات از جمله آن هستند.

علاوه بر حجم زیاد تردد داخل شهرستانی كه برای استفاده از مواهب طبیعی جنگل و كوه در بخش بابلكنار صورت می گیرد ، این بخش و به طور خاص جاده گنج افروز در طول سال بویژه در ایام تعطیلات و آخر هفته پذیرای مسافران و گردشگرانی است كه از اقصی نقاط استان و كشور به این منطقه سفر می كنند.

تردد خودروهای حمل زباله شهر بابل از محور گنج افروز برای رسیدن به منطقه ' انجیل سی ' ، جایی كه زباله ها در آنجا دپو می شود ، موضوع دیگری است كه بر اهمیت تعریض و ساماندهی این جاده افزوده است.

وجه تسمیه گنج افروز ، وجود معادن با ارزش شن و ماسه در این محور و به طور كلی در بخش بابلكنار به خاطر عبور رودخانه بابلرود از میان اراضی زراعی و باغی منطقه است. شن و ماسه این منطقه با خودروهای سنگین از طریق محور گنج افروز به سایر نقاط شهرستان بابل و استان مازندران حمل می شود.

تردد خودروهای سنگین در این جاده باریك نه تنها بر بار ترافیكی آن افزوده ، بلكه تردد در این جاده را برای خودروهای سبك و مردم منطقه ناامن كرده است.

مصایب محور گنج افروز به همین جا ختم نمی شود. این جاده همچنین بار تردد ماشین آلات كشاورزی منطقه را هم بر دوش می كشد.

از آنجایی كه روستاهای مازندران در كنار جاده های اصلی و فرعی قرار دارند ، تردد ماشین آلات كشاورزی در فصل كشت و كار بویژه كشت برنج ، خود را به عنوان یكی از مشكلات اساسی در تمامی راه های اصلی و فرعی استان نشان می دهد و این مشكل برای محور گنج افروز دوچندان می شود.

از دیگر مواردی كه بر اهمیت محور گنج افروز ، افزوده و تعریض سریع تر آن را ضروری كرده است ، وجود بزرگ ترین مرغداری كشور در این جاده است.

واحد مرغداری مرغ لاین به عنوان تنها مرغداری بزرگ كشور علاوه بر اینكه كاركنان داخلی دارد ، از كارشناسان خارجی نیز بهره می گیرد كه اهمیت امنیت تردد و رفت و آمد در این محور را دوچندان می كند.

بار حمل محصولات باغی و كشاورزی بخش بابلكنار هم بر گرده محور گنج افروز سنگینی می كند.

بخش بابلكنار بابل با بیش از پنج هزار هكتار ، بیشترین سطح باغ مركبات شهرستان بابل و استان مازندران را به خود اختصاص داده است و هر ساله بخش عمده ای از محصولات مركبات این منطقه از طریق محور ناامن گنج افروز به استان های مختلف كشور صادر می شود.

ساكنان محور گنج افروز می گویند به رغم بار سنگینی ترافیكی این محور و ناامنی حاكم بر

آن ، مسوولان توجه جدی نسبت به تعریض و ساماندهی این محور ندارند و حتی به وعده هایی كه به مردم می دهند عمل نمی كنند.

اعضای شورای اسلامی محور گنج افروز در نامه ای كه اخیرا برای مسوولان دستگاه های مختلف و نمایندگان مجلس نوشتند از وجود نقاط حادثه خیز در محور گنج افروز خبر دادند و بر ضرورت رفع نواقص این محور هم تاكید كردند.

به گفته اعضای شورای اسلامی روستاهای حاشیه محور گنج افزوز ، تاكنون روستاهای داردكاشت ، درونكلا ، سید جلال ، دوشنبه و طلوت در این محور بیشترین تصافات را داشته اند كه باید به عنوان نقاط حادثه خیز مورد توجه جدی تر مسوولان قرار گیرد.

شوراهای اسلامی روستاهای محور گنج افزوز همچنین از نبود تابلو های راهنمایی ، خط كشی و نبود شانه خاكی به عنوان نواقص این جاده یاد كرده ، خواستار رفع این نواقص در فوری ترین زمان ممكن شدند.

' سید یاسر قربانپور گنجی ' ، بخشدار بابلكنار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، وضعیت امنیت محور گنج افروز را نامناسب توصیف كرد و گفت : این محور ظرفیت تردد خودروهای فعلی را ندارد.

وی حضور نیروهای پلیس راه را در محور گنج افروز ' بسیار كمرنگ ' توصیف كرد و افزود : از آنجایی كه توقفگاه تصادفات در این محور وجود ندارد ، پلیس راه هم حضور كمتری پیدا می كند.

بخشدار بابلكنار به ظرفیت گردشگر پذیری منطقه اشاره كرد و بیان داشت : هر ساله بسیاری از مسافران و گردشگران از طریق محور سوادكوه ، شیرگاه و پل سفید به پارك جنگلی ، سد البرز و سد شیاده این بخش سفر می كنند.

وی با بیان اینكه بخشی از محور كوهپایه ای گنج افروز با مشكل رانش زمین هم مواجه است ، افزود : برای تعریض این محور به اعتبار بیشتری نیاز است.

قربانپور گنجی در عین حال خواستار همكاری بیشتر روستاییان و كشاورزانی شد كه در حاشیه جاده گنج افروز دارای زمین كشاورزی و یا باغی هستند و تاكید كرد : حریم این محور اول باید آزاد سازی و سپس تعریض شود.

' زمان اكبر پور ' ، رییس اداره راه و شهر سازی بابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت : برای تعریض محور گنج افروز به هفت میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینكه امسال برای بهسازی و تعریض راه های اصلی و فرعی شهرستان بابل و بابلسر دو میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است ، افزود : برای تعریض راه های اصلی با كمبود اعتبار و مقاومت های مردمی در آزاد سازی حریم مواجه هستیم.

اكبرپور به وقوع تصادفات متعدد در محورهای اصلی و فرعی شهرستان بابل اشاره كرد و بیان داشت : جاده گنج افروز از محورهای حادثه خیز محسوب می شود.

وی با بیان اینكه 125 طرح راه سازی و بهسازی روستایی در شهرستان بابل در دست اقدام است ، افزود : این طرح ها 95 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.

رییس اداره راه و سازی بابل گفت : از مجموع 96 میلیارد و 230میلیون ریال اعتبار مصوب سال پیش راه روستایی شهرستان ، 55 میلیارد و 449 میلیون ریال تخصیص یافته و جذب شده است.

شهرستان بابل با بیش از نیم میلیون نفر جمعیت از شهرهای مركزی استان مازندران محسوب می شود.ك/4

2585/1654