بوشهر- معاون آموزشي و پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر گفت: با انجام مطالعات كارشناسي براي نخستين بار دركشور برنامه 'سلامت سالمندي ' در بوشهر اجرا مي‌شود.

به گزارش ایرنا، افشین استوار روزسه شنبه در نشست كارگروه مناسب‌سازی محیط شهری در بوشهر افزود: از آنجا كه نیازهای سالمندان باید از طریق پژوهش‌های بومی شناسایی شود طرح برنامه سلامت سالمندی بوشهر برای نخستین‌بار در كشور تدوین شده و بزودی اجرا می‌شود.

وی افزود: دراین برنامه مطالعاتی كه در سه فاز پنج ساله و درمدت 15 سال اجرا می‌شود، جمعیت سالمند زن و مرد بوشهر مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

معاون دانشگاه علوم پزشكی بوشهر یادآور شد: دراین مطالعه بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های عضلانی و بیماری‌هایی كه هزینه بالایی دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

استوار گفت: با توجه به این كه هرم جمعیتی با تغییرات زیادی وسیع‌تر شده و نتیجه آن افزایش جمعیت سالمندی بوده است، نخستین تاثیر آن روی سیستم سلامت افراد گذاشت و نیازهای سالمند تغییر می‌كند.

وی اضافه كرد: دانشگاه علوم پزشكی بوشهر برای انجام این مطالعه و تامین زیرساخت‌های لازم دو میلیارد و500 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است.

معاون دانشگاه علوم پزشكی بوشهر گفت: برای انجام این مطالعات 15ساله مركز تحقیقات سالمندی در بوشهر تاسیس و تخمین زده می‌شود بین هفت تا 10 هزار سالمند 60 ساله و بالاتر در بوشهر شناسایی و مطالعه شوند.

استواربیان كرد: مطالعه مبتنی بر جمعیت سالمندی برای نخستین‌بار است كه در كل كشور انجام می‌شود و یكی از اهداف ما در اجرای این طرح اندازه‌گیری پیامدهای بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد مسن و عوامل خطر آفرین آن است.

وی گفت: به دلیل سهولت و دسترسی شهر بوشهر، این شهر برای انجام این مطالعه و تحقیق انتخاب شده و انتظار داریم مسوولان در شناسایی سالمندان و و حفظ و نگه‌داری اطلاعات آنان از ما حمایت كنند. ك/2

7209/539