مريوان - مدرس و پژوهشگر تئاتر، ضمن تاكيد بر برگزاري موفق هفتمين جشنواره بين المللي تئاتر خياباني در مريوان، افزود: نبض هنر نمايش كشور در شهرستان ها مي تپد.

'نصرالله قادری' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اعزامی گروه فرهنگی ایرنا به مریوان گفت: یكی از معضلات اساسی در تئاتر كشور، بحث نظریه پردازی است و یكی از مصادیق آن در تعریف نمایش خیابانی هویدا است، زیرا آنچه در اجراهای نمایش خیابانی شاهد هستیم با اساس و تعریف عملی این گونه هنری تفاوت های متعددی دارد.

كارگردان نمایش 'ما سه تن بودیم، چنانكه...' ادامه داد: در اغلب گونه های نمایشی، فقط نام آنها را اخذ می كنیم و بنا به مناسبات اجرایی به تولید و ارائه آنها می پردازیم. در اغلب آثاری كه با تعریف نمایش خیابانی مشاهده می كنیم، متوجه می شویم كه اغلب این آثار با خصلت ها و ذات حقیقی این گونه نمایشی فاصله دارند و بیشتر آثار صحنه ای هستند كه به خاطر كمبود تالارهای نمایشی، در محیط هایی غیر از تالارهای نمایشی اجرا می شوند.

عضو هیات داوران هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان افزود: در كنار این مساله نباید از خاطر دور داشت كه برگزاری جشنواره های نمایشی در استان ها و شهرستان های دور از پایتخت باعث آشنایی و درگیر شدن مردم آن مناطق با هنر نمایش می شود كه فی نفسه حركتی ارزنده و جریان ساز به شمار می رود.

قادری با اشاره به برگزاری منظم یك جشنواره نمایشی بین المللی در نقطه صفر مرزی گفت: برخلاف تعاریف و تصوری كه رسانه های غربی از فضای درونی جمهوری اسلامی ایران به مخاطبان خود ارائه می دهند، برگزاری چنین رویدادهایی نشان از قدرت و امنیت كشور دارد و هنرمندان بین المللی می توانند تصاویر ساختگی رسانه های غربی را به درستی به مردم كشور خود بازتاب دهند.

كارگردان نمایش 'زخمه بر زخم' با تاكید بر این مساله كه طی نیم قرن گذشته و با مرور شناسنامه حرفه ای هنرمندان بوضوح متوجه می شویم كه ضربان نبض تئاتر كشور در شهرستان ها می تپد، افزود: امور فرهنگی، عرصه زود بازده ای نیست و برای گرفتن نتیجه و تاثیرگذاری آنها، نیازمند صبر، تامل و استمرار حركت های این امور هستیم.

مدیر پیشین كانون ملی منتقدان تئاتر ادامه داد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به خوبی نشان داده كه با صبر و تامل در اقدامات فرهنگی می توان نتایج ارزشمندی در امر فرهنگ سازی كسب كرد و امیدواریم این جشنواره با استمرار در این منطقه، شكوفایی و رونق فرهنگی را در استان كردستان و دیگر شهرستان های كشور بیش از پیش گسترش دهد.

كارگردان نمایش 'كشتار خاموش'، بر حمایت مستمر از تئاتر تاكید كرد و گفت: هنر نمایش به صورت مستقل توانایی ایستادن روی پای خود را دارد، اما وقتی جریان سازی و ترویج فرهنگ در یك جامعه مطرح است، نهادهای دولتی و شهرداری ها موظف به حمایت از این هنر و هنرمندان آن هستند تا تحقق اهداف متعالی آسان تر و سهل الوصول تر شود.

هفتمین جشنواه بین المللی تئاتر خیابانی مریوان تا 11 مهر ماه در این شهرستان بر پا است.

فراهنگ ** 9266 ** 1071