بجنورد - مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري خراسان شمالي گفت: اين شركت آماده تحويل گرفتن آب آشاميدني انتقالي از سد 'شيرين دره' در شهر بجنورد است.

طرح آبرسانی از سد شیرین دره به بجنورد و روستاهای مسیر انتقال جزو مصوبات دور دوم سفر هیات دولت به استان خراسان شمالی در سال 87 است كه در چند روز اخیر به تصفیه خانه شهر بجنورد رسیده است.

'سیدابراهیم علوی' روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: با توجه به مشكل كمبود آب آشامیدنی و افت فشار آب در محدوده غرب و جنوب شهر بجنورد توزیع آب انتقالی از سد شیرین دره با اولویت از سوی این شركت انجام خواهد شد.

وی گفت: متناسب با افزایش میزان آب آشامیدنی دریافتی از تصفیه خانه، دامنه زیر پوشش این آب در شهر بجنورد گسترش می یابد.

علوی افزود: اكنون اتصال مخازن دو هزار متر مكعبی و 500 متر مكعبی 'حصار شیرعلی' در غرب شهر بجنورد به خط انتقال آب سد شیرین دره انجام شده و اتصال مخزن 15 هزار متر مكعبی 'معصوم زاده' بجنورد نیز تا هفته آینده به پایان می رسد.

وی افزود: با اتصال سه مخزن آب آشامیدنی به خط انتقالی آب از سد شیرین دره، محدوده زیر پوشش طرح تامین آب آشامیدنی مركز خراسان شمالی از این سد، به حدود 75 درصد می رسد.

وی گفت: با اجرای عملیات خط انتقال و اتصال مخزن 10 هزار متر مكعبی در 'گلستانشهر' و پنج هزار متر مكعبی در بلندی پشت 'باباامان' در شمال و شرق بجنورد، باقی مانده جمعیت این شهر نیز از مزایای این طرح برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی افزود: اجرای خط انتقال آب آشامیدنی به مخازن آب آشامیدنی در اطراف شهر بجنورد برعهده شركت آب منطقه ای استان است.

وی گفت: با اجرای كامل طرح انتقال آب آشامیدنی از سد شیرین دره به بجنورد، مشكل كمیت آب آشامیدنی شهروندان بجنورد برطرف خواهد شد.

علوی افزود: از طریق طرح آبرسانی از شیرین دره به بجنورد، 18 میلیون متر مكعب آب آشامیدنی شهروندان بجنورد تامین خواهد شد.

وی گفت: اكنون آب آشامیدنی شهر بجنورد از منابع زیرزمینی با توان تولید 800 لیتر در ثانیه تامین می شود كه در شرایط معمولی كمبودی در تامین آب مورد نیاز شهروندان وجود ندارد اما در فصول گرم مصرف آب شهر تا هزار و 200 لیتر در ثانیه افزایش می یابد.

وی افزود: هم اینك شركت آب در شهر 200 هزار نفری بجنورد 67 هزار و 206 مشترك دارد كه آب آشامیدنی مورد نیاز آنان را از منابع زیرزمینی تامین می كند.

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای خراسان شمالی هفدهم آبان از پایان كار لوله گذاری خط 48 كیلومتری انتقال آب از سد شیرین دره به بجنورد و رسیدن آب این سد به تصفیه‌خانه طرح ملی آبرسانی بجنورد در بلندی غربی این شهر خبر داده بود.

براساس گزارش روابط عمومی آب منطقه ای،'علیرضا عامری' گفته بود: آب پس از گذر از این مسیر و اختلاف بلندای 740 متر با پشتیبانی چهار ایستگاه پمپاژ قوی، برای آغاز فرایند تصفیه، در پنج كیلومتری بجنورد وارد تصفیه‌خانه شده كه پس از گذراندن فرایند تصفیه وارد شبكه آب شهر بجنورد می شود.

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را تاكنون 890 میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز برای تكمیل پروژه‌های مختلف این طرح را 250 میلیارد ریال اعلام كرده بود.

عامری افزوده بود: طرح ملی آبرسانی به بجنورد برای تامین آب این شهر تا افق 1410 پیش بینی شده و با بهره‌برداری از آن سالانه 20 میلیون و 500 هزار متر مكعب آب مورد نیاز شهر بجنورد و روستاهای اطراف مسیر خط انتقال از سد شیرین دره تامین می شود. ك/3

623/626