زنجان - عضو هيات علمي دانشگاه زنجان گفت: حوزه هاي علميه طراح پروتوكل هاي عملي نظام اسلامي مبتني بر احكام و دستورات شريعت است.

سعید بیگدلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، نظامی تشكیل شده بود كه تمام شعار و آرمانهای آن مبتنی بر ارزش های دین مبین اسلام بود.

وی یادآورشد: برای همرنگ سازی تمامی بخش های كشور با دستورات و احكام دین مبین اسلام نیاز به مركزی برای طراحی سیاست ها و پروتوكلهای نظام احساس می شد.

بیگدلی اظهار كرد: حوزه علمیه می توانست به تمامی مطالبات جمهوری اسلامی پاسخ دهد و نقش ارزنده ای در رنگ دین بخشیدن به ابعاد مختلف كشور داشته باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت دانشگاه زنجان،‌ گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی،‌حوزه علمیه به عنوان یك مركز علمی در كشور شناخته نمی شد و فقط از آن به عنوان محلی برای تبلیغ مباحث مربوط به آخرت یاد می شد.

وی خاطر نشان كرد: از سوی دیگر تفكر عدم دخالت دین و روحانیت در مسایل مختلف اجتماعی در كشور ترویج می شد و امام خمینی(ره) می خواست با طرح اتحاد حوزه و دانشگاه پایه های این تفكر را از بین ببرد.

بیگدلی افزود: امام راحل به خوبی می دانست كه دین مبین اسلام باید در تمام امور دنیا و آخرت دخالت داشته باشد و برنامه ها و اقدامات را ساماندهی كند.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان با بیان اینكه برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه باید حوزه های علمیه با نیاز جدید جوامع بشری آشنا می شدند و دانشگاه ها نیز رنگ و بوی دین و دیانت به خود می گرفتند.

وی یادآورشد: برای تحقق این موضوع حوزه های علمیه به سوی بهره گیری از یافته های علمی و آخرین تحولات فناوری در دانشگاه ها حركت كردند و دانشگاه ها نیز از یافته های نظری و مباحثات آنان بهره مند شدند.

بیگدلی این میزان همكاری و نزدیكی را برای اهداف و آرمانهای ترسیم شده در انقلاب اسلامی ناكافی خواند و لازمه تحقق آن را اسلامی و ایرانی شدن تمامی علوم انسانی مطرح شده در دانشگاه ها عنوان كرد.

این استاد دانشگاه گفت: در صورتی كه اهداف ترسیم شده برای این موضوع محقق می شد، هرگز رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، نیاز كشور به تولید علم در عرصه علوم انسانی و تالیف كتب این حوزه با بهره گیری از یافته های دانشمندان جهان اسلام را مطرح نمی ساخت.

وی تعامل و همكاری موجود میان حوزه و دانشگاه را تا كنون مناسب و ارزنده خواند، اما آن را برای پیشرفت علوم انسانی و تحقق مطالبات رهبری نا كافی عنوان كرد.

7319/522