قزوين - خوردني هاي سنتي مخصوص شب يلدا كه هريك جنبه نمادي نشانه بركت، تندرستي، فراواني و شادكامي هستند اصولي دارند كه گاهي ندانستن نحوه و ميزان مصرف آنها شيريني اين شب را با بروز انواع مشكلات گوارشي به شبي تلخ تبديل مي كند.

به گزارش ایرنا، ایرانیان نزدیك به چند هزار سال است كه شب یلدا آخرین شب پاییز را كه درازترین و تاریكترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می‌مانند و در كنار یكدیگر خود را سرگرم می‌دارند تا اندوه غیبت خورشید و تاریكی و سردی روحیه آنان را تضعیف نكند و با به روشنایی گراییدن آسمان به رخت خواب روند و لختی بیاسایند.

ایرانیان در این شب باقی‌مانده میوه‌هایی را كه انبار كرده بودند به همراه خشكبار و تنقلات می‌خوردند و دور هم گرد هیزم افروخته می‌نشستند تا سپیده دم بشارت روشنایی دهد زیرا بزعم آنان در این شب تاریكی و سیاهی در اوج خود است.

میوه های مخصوص این شب كه اغلب دانه‌های زیادی دارند، نوعی جادوی سرایتی محسوب می‌شوند كه انسان‌ها با توسل به بركت‌خیزی و پردانه بودن آنها، خودشان را نیز مانند آنها بركت‌آور می‌كنند و نیروی باروی را در خویش افزایش می‌دهند.

اما در كنار تمام این نمادهای مثبت این شب كه باید با خوشی و شادمانی و زنده نگهداشتن سنت های قدیم برپا شود اگر پرخوری جایگزین این شب آرام بخش شود نتیجه ای جز انواع بیماری های گوارشی نخواهد داشت.

یك كارشناس ارشد تغذیه معتقد است: در این شب تغذیه افراد نباید از سمت و سوی عادی خود تغییر كرده و افراد باید از پرخوری در این شب پرهیز كنند.

'نوروزعلی عزیزخانی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افراد باید با اعتدال در مصرف خوراكی های مربوط به این شب، به حفظ سلامت خود توجه داشته باشند.

وی با اشاره به انواع آجیل ها و تنقلاتی كه در شب یلدا به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرند، اظهار كرد: افراد به هیچ عنوان از آجیل های شور و پرنمك استفاده نكنند چرا كه نمك زیاد در این تنقلات ضمن افزایش فشار خون، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را بیشتر می كند.

عزیزخانی اضافه كرد: با توجه به وجود انرژی زیاد در آجیل، مصرف بی رویه آن باعث چاقی و اضافه وزن در افراد می شود.

این كارشناس مصرف آجیل های رنگ شده و كپك زده را از دیگر عوامل بروزبیماری ها از جمله ناراحتی های گوارشی دانست و ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند كه از مصرف آجیل های فله ای كه در معرض آلودگی و گرد و غبار است خودداری كنند.

عزیزخانی با اشاره به مصرف هندوانه به عنوان خوراكی دیگر شب یلدا گفت: مصرف این میوه شیرین، بدلیل سرشار بودن از انواع ویتامین های A و C، فیبر غذایی بالا و لیكوپن ها از بسیاری بیماری ها نظیر ناراحتی قلبی، سرطان ها و آب مروارید پیشگیری می كند.

كارشناس مسوول تغذیه مركز بهداشت استان قزوین افزود: انار نیز به عنوان یكی دیگر از خوردنی های این شب از جمله میوه هایی است كه به علت رنگی بودن در پیشگیری از بیماری های قلبی وعروقی موثر بوده و همچنین اسیدآلارژیك موجود در آن از تكثیر سلول های بدخیم جلوگیری و مواد سرطان زا را خنثی كرده و در كاهش چربی خون نیز موثر است.

7388/616