گناباد- سه آيين عاشورايي شهرستانهاي گناباد و بجستان در فهرست ميراث معنوي كشور به ثبت رسيد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد در این باره گفت :در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت كشور نخل گردانی منطقه نوغاب و مراسم سوگواری امام حسین(ع) در روستای رهن گناباد در فهرست آثار معنوی كشور به ثبت رسید.

امان الله نوروزی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : پرونده این آیین های مذهبی با هماهنگی شورای ثبت آثار معنوی استان خراسان رضوی تهیه و به تهران ارسال شده بود.

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت:نخل گردانی منطقه نوغاب و عزاداری های رهن از باشكوه ترین و پرشور ترین مراسم محرم در این شهرستان است كه هر ساله با استقبال گسترده مردم برگزار می شود و نماد یك همگرایی بزرگ اجتماعی است.

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان بجستان نیز در همین زمینه از ثبت آیین نخل بندانی و نخل گردانی این شهرستان در ردیف آثار معنوی كشور خبر داد.

مهدی ذوالفقاری افزود: آیین های مذهبی محرم در بجستان از سابقه بسیارطولانی برخوردار است و در این میان نخل بندانی بجستان به لحاظ كاربرد رنگهای متنوع در نخل و شور و اشتیاق مردم نسبت به این سنت دیرینه از ویژگی خاصی برخوردار است .

وی توجه به آیین های مذهبی و سنتی شهرستان ها و محلات را اقدامی مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری كرد كه ثبت این گونه مراسم در فهرست آثار معنوی بتواند در حفظ و تقویت این آثار و اشاعه هر چه بیشتر آن موثر باشد.

1922/659