تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۲

بيرجند - انسان بطور ذاتي از فنا و نابودي گريزان است و دوست دارد پس از وي نامي از او در عالم به يادگار بماند و از جمله كارهايي كه مي تواند سبب جاودان ماندن انسان بعد از مرگش شود ، توجه به سنت حسنه 'وقف' است.

در قرآن كریم هم آیاتی در مورد انفاق، احسان ، عمل صالح ، الباقیات و الصالحات وجود دارد كه می تواند مصداقی برای وقف باشد.

وقف دارای ویژگیهایی می باشد كه به نوبه خود می تواند در اجرای عدالت اجتماعی، از بین بردن فقر اقتصادی و گسترش مالكیت عمومی موثر واقع شود و خدمات ارزنده ای به كشور از لحاظ علمی، فرهنگی، دینی، اجتماعی و اقتصادی ارائه دهد.

فرهنگ و سنت حسنه وقف در خراسان جنوبی سابقه ای دیرینه دارد، به طوری كه در هر یك از نقاط استان آثار و بركات وقف مشاهده می شود.

گستره وقف زوایای مختلف زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم خراسان جنوبی را در برگرفته و آمار رسمی موجود در استان، حكایت از وجود حدود شش هزار موقوفه و بیش از 14 هزار رقبه در این خطه دارد.

مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به مناسبت هفته وقف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قدیمی موقوفه استان 'مسجد جامع دشت بیاض خضری' است كه به موقوفه 'امیر رفیع الدین حسین' معروف می باشد.

حجت الاسلام 'محمد طاهر گرایلی' اضافه كرد: بر اساس این وقف نامه، یك شبانه روز آب و اراضی دشت بیاض برای مسجد جامع قدیم دشت بیاض در سال 920 هجری قمری یعنی 511 سال پیش وقف شده و خود واقف نیز در داخل مسجد دفن است.

به گفته وی، مسجد جامع خضری دشت بیاض نزد مردم از قداست خاصی برخوردار و معماری آن شبیه معماری مسجد جامع قاین است و در زلزله سال 47 به طور كلی تخریب شد كه پس از آن به شكل امروزی بازسازی شد.

وی با بیان این كه حدود 40 درصد اراضی شهر خضری كه روی پلاك معروف به پلاك 1023 قرار دارد، وقفی است، اظهار داشت: تعداد كل موقوفات این منطقه 202 مورد با 420 رقبه است و درآمد بیشتر این رقبه ها برای عزاداری امام حسین(ع) و كمك به مساجد در نظر گرفته شده است.

مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از موقوفه 'محمد ابراهیم و اسماعیل ' در بیرجند به عنوان بزرگترین موقوفه استان نام برد و افزود: از تعداد 1011 رقبه این موقوفه 120 مورد مربوط به زمین‌های مزروعی، 26 مورد مراكز تجاری، 55 مورد زمین‌های وقفی، 30 مورد ساختمان‌های تجاری و مغازه و مابقی آن مربوط به رقبه‌های مسكونی است.

وی ادامه داد: مصارف این موقوفه بر اساس اطلاعات استخراج شده از وقف ‌نامه در اموری نظیر مدرسان و سایر وجوه اعم از بیمارستان بیرجند، علمای نجف، مخارج حسینیه امام رضا (ع) در محرم و صفر و مراسم تعزیه ‌داری بیرجند بوده كه در این راستا هزینه می‌شود.

مدیركل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: وقف بهترین و ماندگارترین شیوه انفاق است كه موجب می‌شود برای همیشه آثار و خیرات بخشش مال و كمك به مردم به‌ویژه محرومان و نیازمندان شامل حال واقف شود

وی ادامه داد: در ایران پس از ظهور دین مقدس اسلام گرایش به وقف گسترش یافت و امروز كمتر شهر یا روستایی وجود دارد كه در آن اثری از وقف وموقوفات نباشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌ كل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم در این باره گفت: وقف ارتباط تنگاتنگی با مصالح عمومی دارد به نوعی كه با وقف ثروتمند به فقیرمی‌اندیشد و توانا به سراغ ناتوان می‌رود و بسیاری از نیازمندی‌های عمومی از این راه برطرف می‌شود.

حجت الاسلام 'محسن مومنی مقدم ' با اشاره به وجود بیش از 14 هزار رقبه موقوفات در استان گفت: اكثر موقوفات خراسان جنوبی در روستاها هستند.

وی ادامه داد: می‌توان از ظرفیت این موقوفات در راستای انجام امور فرهنگی استفاده كرد كه تحقق این مهم نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد.665/110