اصفهان-نخستين بار در كشور شيوه‌اي نوين در تشخيص ترك‌هاي متعدد در سازه هاي فلزي توسط دو دانش‌آموخته دانشگاه صنعتي اصفهان ابداع شد.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان روز شنبه اعلام كرد: این شیوه بر مبنای پایان‌نامه كارشناسی 'امین قدمی' و 'آمنه مقصودی' از دانش آموختگان مهندسی مكانیك دانشگاه صنعتی اصفهان و با هدایت 'حمیدرضا میردامادی' عضو هیات علمی دانشكده مكانیك این دانشگاه طراحی و ابداع شده است.

در این طرح با بهره‌گیری از آنالیز مودال، موقعیت، شدت، عمق و تعداد ترك های بوجود آمده در تیرهای فلزی تعیین می شود.

امین قدمی با اشاره به خسارت‌های جانی و مالی به دلیل شكست ناگهانی سازه‌ها در اثر آسیب های بوجود آمده در تیرهای فلزی گفت: امروزه ارائه شیوه‌هایی مدرن و كارآمد بمنظور تشخیص آسیب‌ها و عیب‌های احتمالی بوجود آمده در سازه‌های فلزی از مهمترین چالش‌های تحقیقاتی در دنیای صنعت و فناوری است.

وی افزود: یكی از مهمترین گونه‌های آسیب و شكست در تیرهای فلزی، بعنوان پركاربردترین سازه‌های مهندسی، ترك‌های ایجاد شده به علت خستگی در این نوع سازه است كه بر این اساس تشخیص ترك و جلوگیری از گسترش آن در سال‌های اخیر توجه محققان زیادی را به خود معطوف كرده است.

وی به بهره‌گیری از آنالیز مودال برای تشخیص آسیبهای ایجاد شده در سازه های فلزی اشاره و تصریح كرد: در این شیوه پس از دریافت فركانس‌های طبیعی ارتعاشی تیر فلزی سالم و همچنین فركانس‌های طبیعی متناظر با تیر فلزی معیوب با محاسبه اختلاف فركانس‌های این دو سازه، موقعیت، شدت و عمق آسیب‌ها و ترك‌های احتمالی و تعداد آنها با خطای ناچیز محاسبه خواهد شد.

دانش‌آموخته نمونه دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه كرد: آنالیز كامل انرژی تیرهای آسیب‌دیده برای تعیین اثرات ناشی از آسیب‌های آنها بر دیگر نواحی سازه، سرعت در انجام محاسبات و دقت قابل توجه در نتایج بدست آمده از جمله ویژگی‌های بهره‌گیری از این شیوه در تشخیص آسیب‌های احتمالی در تیرهای فلزی است.

وی گفت: بهره‌گیری از این شیوه، امكان تشخیص چندین ترك به صورت همزمان در تیرهای فلزی و تشخیص ترك‌های موجود در تیرهای دارای ناپیوستگی پله‌ای شكل را نیز فراهم می كند.

قدمی اظهار كرد: بر مبنای تحقیقات صورت گرفته در این پایان‌نامه، آزمایشگاه مواد و سازه‌های هوشمند دانشكده مهندسی مكانیك دانشگاه صنعتی اصفهان تأسیس شد.

این پایان‌نامه علاوه بر كسب عنوان پایان‌نامه برتر سال حوزه تخصصی آكوستیك و ارتعاشات در دومین همایش بین‌المللی آكوستیك و ارتعاشات كه دی‌ امسال در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، تاكنون دو مقاله نمایه شده بین‌المللی (ISI) و یك مقاله همایش بین‌المللی از آن برداشته شده است.

د/7148/1042