تهران بزرگ - معلم نمونه استاني آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران با تاكيد بر اينكه نمره 20 نبايد دغدغه معلمان مدارس استثنايي باشد ، وظيفه معلم كم توانان ذهني را، آموزش كاربردي به دانش آموزان به نحوي كه نتيجه آن بهبود شرايط آنان در خانه و جامعه باشد، دانست.

'مژگان قندیان'، كه خود یكی از مولفان كتاب‌های درسی ویژه دانش آموزان استثنایی است در گفتو گو با خبرنگار ایرنا تاكید كرد بهبود شرایط فرد در محیط خانه و جامعه از وظیفه معلم دانش آموز كم توان ذهنی است .

وی گفت: این افراد باید طوری در مدرسه آموزش ببینند كه مشكلاتی در خانه و جامعه ایجاد نكنند.

وی كه سالهاست به تدریس در مدارس ابتدایی مشغول است در ادامه افزود: رسالت معلم دانش آموز استثنایی، آموزش كاربردی به این دانش آموزان است.

در سال های نه چندان دور دانش آموزان استثنایی علاوه بر مشكلاتی كه همواره به علت شرایط جسمی و ذهنی خود با آن در گیر بودن با معضل دیگری كه همان همسان بودن كتاب درسی آنها با كتب دانش آموزان عادی بود نیز در رنج بودند.

بسیاری از این دانش آموزان دیرآموز موفق نمی شدند با این كتاب ها آموزش ببینند كه این امر سبب می شد اعتماد به نفسشان از بین برود.

خوشبختانه با دقت نظر مسوولان آموزش و پرورش و معلمان این دانش آموزان چند سالی است كه این مسئله مرتفع شده است و كتاب هایی در سطح این دانش آموزان تالیف و در اختیار آنها قرار گرفته است.

' قندیان'، از آن مقطع یاد می كند و می گوید: كتاب های دانش آموزان عادی از سطح دشواری زیادی برخوردار بود و در حد دانش آموزان دیر آموز قرار نداشت.

وی گفت:در آن سال ها با وجود این كه دانش آموزان و معلمان زحمت زیادی می كشیدند ولی نتایج خوبی كسب نمی كردند.

این معلم نمونه در ادامه با اشاره به این كه سال 77 كمیته تالیف این كتاب ها تشكیل شد گفت: علم و تجربه را با یكدیگر آمیختیم و سعی شد كتابی هایی مناسب برای نیاز این دانش آموزان تالیف كنیم.

قندیان كه سر گروه كمیته تالیف كتاب های مقطع ابتدایی دانش آموزان دیر آموز است افزود: در سال80 این كتاب ها تالیف شد و چون روش های تدریس برای دانش آموزان استثنایی بسیار خاص است جلسات متعددی برای آموزش آموزگاران در نظر گرفته شد.

وی كه اكنون در پایه پنجم و ششم ابتدایی به دانش آموزان استثنایی درس می دهد به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه این كتاب ها بر اساس نظر سنجی های انجام گرفته توانست نظر معلمان و دانش آموزان را به خود جلب كند.

وی افزود: دانش آموزان استثنایی بر خلاف دانش آموزان عادی نمی توانند بسیاری از مفاهیم و ارزش ها را به صورت آگاهانه و هوشمند از محیط اطراف و رسانه ها دریافت كنند.

قندیان ادامه داد:دانش آموزان عادی برخی از مفاهیم را مانند مراقبت از خود در برابر دیگران، احتیاط در خیابان و محیط های بیرون از خانه، رعایت نظافت فردی و در خانواده، رسانه ها به طور غیر مستقیم یاد می گیرند ولی دانش آموزان استثنایی این امكان را ندارند.

این معلم نمونه آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: وظیفه معلم دانش آموز استثنایی این است كه این مفاهیم را به دانش آموز استثنایی آموزش دهد و به قدری در این امر استمرار داشته باشد، كه در رفتار دانش آموز این مفاهیم ظاهر شود.

وی افزود: صرف تدریس مفاهیم كتاب های درسی به دانش آموزان استثنایی كفایت نمی كند، باید این مفاهیم به صورت كاربردی به دانش آموز آموزش داده شود.

به اعتقاد قندیان چون دانش آموزان استثنایی نیازهای ویژه در كلاس های درس دارند و دارای حساسیت های زیادی هستند لذا نباید تعداد آنها از هشت نفر در یك كلاس بیشتر باشد.

این كارشناس آموزشی گفت: چون معلم دانش آموز استثنایی باید مفاهیم را در رفتار دانش آموز ایجاد كند لازم است با هر كدام از آنان با روشی خاص برخورد كند كه زمان و انرژی زیای می خواهد.

قندیان برای تبیین دشورای كار معلمان دانش آموزان استثنایی سخن خود را با این مثال تمام كرد كه مثلا گر معلم می خواهد مبحث داروها را به دانش آموزانی آموزش دهد باید موضوع داروها را به شكلی تفهیم كند كه اگر فرد بزه كاری در جامعه خواست به دلیل نا آگاهی این افراد دارویی را به دانش آموز بخوراند و سپس از وی سو استفاده كند، این دانش آموز از خوردن دارو امتناع كند.

/تهرام*3377/1823/ 610