کتاب اصول الگوهای برنامهریزی موفق در مدارس نوشته ابراهیم تمرزادهآذر، مسعود رضایی و رضا محمدزادهآل چند فعال فرهنگی مرزنشین به تفاوت های این اصول در مدارس مرزنشین و پایتخت می پردازد که در سال ۱۴۰۱ توسط نشر شواتیر منتشر شد.
ابراهیم تمرزادهآذر به خبرنگار ایرنا گفت: روش تالیف این کتاب بیشتر کتابخانهای و پژوهشی است و همچنین از تجربه معلمهای مناطق مختلف به خصوص مناطق مرزی استفاده شده است. باید توجه داشت در بحث سوادآموزی و پرورش دانشآموزان، افراد هر منطقه دارای مسائل فردی هستند و اصولی که برای یک دانش آموز در آذربایجان غربی صدق میکند با اصول صادق درباره دانشآموزی در تهران متفاوت است. این الگوها از نظر زمانی، فرهنگی و محتوایی متفاوت است و در جلد دوم این کتاب فرهنگ و پایه تحصیلی دانشآموزان را هم در نظر خواهیم گرفت.
نویسنده کتاب اصول الگوهای برنامهریزی موفق در مدارس با اشاره به اینکه چهارچوبهایی برای تالیف کتاب در نظر گرفته شدهاست، افزود: اصول از نظر زمانی، اهداف، مقیاس و مسائل دیگر تقسیمبندی شدهاست. برای مثال بررسیهای کتاب از نظر زمانی به کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیمبندی شدهاست و اهداف هم کلی و جزئی هستند.
به گفته او تفاوتهای فردی و فرهنگی در الگوهای برنامهریزی موفق، در جلد دوم این کتاب بررسی خواهدشد. زیرا برای مثال یک کودک تهرانی با مفهوم پارک کردن آشنا است اما کودکی در منطقه عشایری ممکن است معنی این کلمه را نداند.
در مدرسه پروژکتور و کامپیوتر داریم اما کتابخانه نداریم
تمرزادهآذر با اشاره به اینکه در مناطق کمبرخوردار و مرزی مجبور هستند که کلاسهای درسی چند پایه را همزمان و در یک کلاس برگزار کنند، توضیح داد: یک مشکل این است که کلاسهای ما باید چندپایهای برگزار شود؛ زیرا برای سه تا پنج دانشآموز نمیتوانند یک معلم را تخصیص بدهند. در مناطق صعبالعبور این امکان وجود ندارد که برای یک روستای ۲۰ نفری، پنج معلم درنظر گرفته شود. در نتیجه هم از نظر حجم و هم از نظر نیروی انسانی با مشکل مواجه میشویم.
یکی از نویسندگان کتاب اصول الگوهای برنامهریزی موفق امکانات مناطق مرزی را در سالهای اخیر مناسبتر از گذشته اعلام کرد و ادامه داد: رفته رفته امکانات بیشتری میدهند؛ برای مثال در مدرسه پروژکتور و کامپیوتر داریم در حالی که پیدا کردن پروژکتور در منطقه مرزی دشوار است.
به گفته او مدرسهای که در آن مشغول به کار است هنوز کتابخانه ندارد زیرا ساخت کتابخانه در این منطقه مرزی مقرون به صرفه نیست. اگر حمایت انجام شود، یعنی این مدارس هم از نظر مالی و هم توجه رسانهها مورد توجه قرار بگیرند، شاهد بهبود اوضاع خواهند بود.
کتاب اصول الگوهای برنامهریزی موفق در مدارس در شمارگان ۵۰۰ نسخه در سال ۱۴۰۱ با قیمت ۷۰ هزار تومان توسط نشر شواتیر منتشر شد.
نظر شما